درمان سرطان معده

تاریخ انتشار : 2024/01/10

طبق آمار سرطان معده سومین دلیل فوت افراد مبتلا به سرطان است. شایعترین نوع سرطان معده آدنوکارسینوما است که با سوزش معده، ترش کردگی، مشکلات بلع و سو هاضمه همراه است. در علم پزشکی به این نوع سرطان گاستریت نیز گفته می شود. این در واقع رشد غیر طبیعی سلول های معده است که منجر به بروز سرطان می شود. متاسفانه از آنجایی که این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود و یا بیمار با تصور اینکه تنها یک مشکل معده ساده است دیر به پزشک مراجعه می کند، به دلیل متاستاز تمام بدن را فراگرفته و پیشرفت می کند و همین موجب مرگ بیمار می شود.

چگونه علائم سرطان معده را تشخیص دهیم؟

اگر در مراحل اولیه علائم سرطان معده را تشخیص داده و سریعا به پزشک مراجعه نمایید، احتمال درمان بسیار زیاد است از این روی در این قسمت از مقاله به صورت موردی این علائم را معرفی خواهیم کرد:

• ترش کردن معده
  • درد معده
  • سو هاضمه
  • احساس نفخ بعد از خوردن وعده های غذایی
  • احساس پر بودن معده طی غذا خوردن
  • استفراغ خونی یا بدون خون
  • مشکلات بلع (دیسفاژی)

اگر بالای 55 سال داشته و همواره احساس سو هاضمه دارید، باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. همچنین اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان معده وجود دارد نیز باید برای چکاپ به پزشک رجوع کنید.

اگر بیماری در بدن فرد پیشرفت کند چه علائمی را مشاهده خواهد کرد؟

چنانچه سرطان معده در بدن فرد گسترش پیدا کند، فرد دچار کم خونی شده، مدام احساس خستگی کرده، همواره مایع در معده اش تجمع یافته، ناگهان دچار کاهش وزن و اشتها شده و در آخر رنگ مدفوع نیز به سیاهی خواهد زد.
این علایم را جدی گرفته و برای مراجعه به پزشک زمان را از دست ندهید.

درمان سرطان معده

چرا سرطان معده می گیریم؟

علت اصلی بروز هر نوع سرطانی از آسیب ساختار DNA سلولی نشات می گیرد. این باعث اختلال در رشد سلول شده و با از دست رفتن روند رشد طبیعی سلول، سرطان بروز خواهد کرد. اینکه چرا روند رشد سلول ناگهان به طرز غیر طبیعی تغییر می کند، هنوز مشخص نیست. به این دلیل است که علت خاصی برای بروز انواع سرطان از جمله سرطان معده وجود ندارد. با این وجود برخی از عوامل احتمال این بیماری را شدت می بخشد برای مثال افراد سیگاری و یا کسانی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا هستند برخی دیگر از فاکتورهایی که احتمال ابتلا را افزایش می دهند به ترتیب زیر است:

• سابقه خانوادگی در ابتلا به هر نوع سرطانی
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  • جراحی انجام شده در معده یا هر قسمتی از بدن که تاثیری روی معده داشته باشد.

در پایان لازم به ذکر است که برخی شرایط خاص پزشکی مانند ازوفاژیت یا همان التهاب مری، مری بارت یا پولیپ معده و رفلاکس اسید از معده به مری نیز از دیگر علائم این بیماری محسوب می شود.

روش های تشخیص سرطان معده

تست هایی که برای تشخیص سرطان معده وجود دارد به شرح زیر است:

• تست بلع باریوم: مایع حاوی باریوم به صورت محلول به بیمار داده شده و سپس با اشعه ایکس روند تشخیص انجام می شود.
  • آندوسکپی: در این روش لوله ظریفی را وارد معده می کنند تا سیستم گوارش بررسی شده و البته این روش گاه برا یدرمان نیز به کار می رود.
  • لاپراسکوپی: این روش به پزشک کمک می کند تا داخل شکم را بررسی کرده و به جزئیات لازم در مورد میزان پخش شدن سرطان دسترسی پیدا کند. در این روش لوله ای را که دوربینی ظریف به آن وصل است را وارد انتهای معدی می کنند.
  • اسکن اولتراسوند: این تست برای زمانی است که پزشک احتمال سرطان را در قسمت بالای معده داده باشد.

این روش ها بعد از مراجعه بیمار به پزشک با بررسی سابقه پزشکی بیمار، و وجود سرطان در خانواده او و البته با پرسش از سبک زندگی، عادات غذایی و موارد اینچنینی تعیین می شوند.

در کدام مرحله از سرطان معده هستید؟

آیا می دانستید که مراحل سرطان معده به 9 مرحله اساسی تقسیم بندی شده است؟ اگر شما نیز مبتلا به این بیماری هستید، شاید بهتر باشد از وضعیت خود بیشتر مطلع شوید. این راحل به شرح زیر است:

مرحله 1: در مرحله اول پزشک می تواند تعداد زیادی سلول پیش سرطانی را در موکوز ببیند. اما در این مرحله سایر لایه های معده و غدد لنفاوی در گیر نشده اند.
مرحله 2: لایه ساب موکوزال در این مرحله درگیر شده است. اما غدد لنفاوی سالمند.
مرحله 3: یک یا هردو غدد لنفاوی آلوده شده اند.
مرحله4: لایه های عمقی تر و غدد کاملا درگیر شده اند.
مرحله 5: تعداد بیشتری از غدد آلوده شده اما عمق نفوذ شاید زیاد پیشرفت نکرده باشد.
مرحله 6: در این جا احتمالا سرطان به دیواره معده و ارگان های اطراف نفوذ کرده و البته تمام غدد لنفاوی و لایه های بیشتری نیز درگیرند.
مرحله7: اکنون غدد بیشتری آلوده شده اما باز هم میزان پخش شدن سرطان به اندازه مرحله قبلی نیست.
مرحله 8: ارگان های اطراف و تمام ساختمار معده در این مرحله درگیر هستند.
مرحله 9: بافت های دورتر از متاستاز سرطان در امان نمانده اند.

همانطور که ملاحظه می کنید، پیشرفت سرطان معده کار درمان را بسیار دشوار خواهد کرد، به همین دلیل است که مراجعه به هنگام به پزشک در روند درمان تاثیر بسیار دارد.

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان معده چه کار کنیم؟

از آنجایی که راهی برای پیشگیری برای هیچ نوع سرطانی وجود ندارد، تنها می توان با رعایت برخی نکات احتمال آن را کاهش داد این موارد به شرح زیرند:

• ترک سیگار و دخانیات
  • کم کردن مصرف نمک و مواد غذایی شور
  • وارد کردن میوه و سبزیجات به رژیم غذایی

مراجعه برای غربالگری برای افرادی که یک یا چند مورد از نشانه های احتمال سرطان معده را در خود می بینند و یا سابقه خاوادگی دارند.

آیا درمانی برای سرطان معده وجود دارد؟

درمان های رایج برای سرطان معده به شرح زیر است:

• جراحی: در جراحی مهم است که تمام سلول های سرطانی خارج شوند در این روش آندوسکوپی قسمتی از معده را برش داده و خرج خواهد کرد.
  • رادیوتراپی: در این روش تابش انرژی موجب از بین رفتن سلول های سرطانی خواهد شد اما این برای ارگان های اطراف چندان بی ضرر نیست به همین دلیل سعی بر این است که از این روش برای سرطان معده استفاده نشود. با این وجود اگر فرد دچار خونریزی یا درد شدید شده باشد چاره ای جز این نیست.
  • شیمی درمانی: در این روش داروهای شیمیایی به سلول های سرطانی حمله کرده و موجب کوچکتر شدن تومور می شود. این نیز در روند خارج کردن تومور در هنگام جراحی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

در آخر لازم به ذکر است که اگر به موقع به پزشک مراجعه کنید، احتمال شفا به مراتب بیشتر خواهد بود.