سرطان پستان در کمین دختران جوان

سرطان پستان در کمین دختران جوان

از آنجایی که آمار سرطان پستان در سنین جوانی بسیار پایین است، در مدارک سازمان های جهانی برزو سرطان پستان در سنین پایین چندان وجود ندارد. اما این به معنی عدم امکان بروز

تاریخ انتشار : 2024/01/10
بازدیدها : 134

از آنجایی که آمار سرطان پستان در سنین جوانی بسیار پایین است، در مدارک سازمان های جهانی برزو سرطان پستان در سنین پایین چندان وجود ندارد. اما این به معنی عدم امکان بروز چنین بیماری در دختران جوان نیست. به همین دلیل است که بررسی تغییرات سینه برای تمام سنین بعد از بلوغ لازم است. اگر کوچکترین تغییر غیر طبیعی مانند به وجود آمدن فرورفتگی یا برجستگی یا تغییرات نوک پستان را مشاهده کردید سریعا باید به پزشک مراجعه نمایید.

جوانان مبتلا به سرطان پستان چقدر عمر می کنند؟

برای پاسخگویی به این سوال باید گفت که اولا سرطان پستان اغلب کشنده نیست و قابل درمان است و از طرفی آمار ابتلای دختران جوان به قدری پایین است که نمی توان عددی برای این سوال مطرح کرد. اما از آنجایی که این بیماری با علائم تشخیص داده نمی شود، گاه بروز چنین مشکلاتی برای دختران جوان به دلیل عدم انجام ماموگرافی های سالانه ندرتا اتفاق می افتد.

علائم رایج سرطان سینه کدام ها هستند؟

برای انجام تست های غربالگری سن چهل سال بهترین زمان است. زنانی که بالای چهل سال دارند بهتر است هر سه سال یکبار ماموگرافی کنند. اما جوانانی که تغییرات خاصی در سینه های خود مشاهده می کنند باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند. بیشتر توده های تشکیل شده در سینه سرطانی نیست اما اگر این علائم را دارید، ممکن است مشکوک به سرطان سینه باشید:

  • تغییرات در نوک و پوست سینه
  • وجود توده در سینه
  • ترشح از سینه که به دلیل بارداری یا قاعدگی نباشد
  • تورم گره های لنفاوی در گردن یا زیر بغل
  • احساس خارش و فلسی شدن سینه
  • تورم و قرمزی سینه
  • تغییر در تقارن و اندازه سینه

داشتن یک یا بیش از یکی از این علائم می تواند خطرناک باشد. مراجعه به موقع به پزشک در این هنگام بسیار ضروری است.

سرطان پستان در کمین دختران جوان

چه کسانی بیشترین احتمال ابتلا به سرطان سینه را دارند؟

اگر یکی یا بیش از یک مورد از این موارد را دارید، احتمال مبتلا شدن شما به سرطان سینه بالاست:
استعمال دخانیات
تماس با اشعه
جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2
استروژن درمانی و یا مصرف قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری
داشتن سابقه خانوادگی
مصرف مشروبات الکلی
داشتن اضافه وزن و نداشتن فعالیت های بدنی
در چنین مواردی بهتر است چکاپ های لازم را انجام داده و ارتباطتان را با پزشک متخصص قطع نکنید.

آیا باید به عنوان یک نوجوان نگران سرطان سینه باشم؟

درست است که تصور سرطان سینه بسیار دلهره آور است اما اگر بسیار جوان بوده و سینه هایتان هنوز در حال رشد است، بهتر است به جای نگرانی های بی مورد از همین حالا به فکر داشتن یک سبک زندگی سالم باشید. این در پیشگیری از سرطان بسیار موثر خواهد بود. در صورت نیاز با مراجعه به پزشک نگرانی ها خود را مطرح کرده و از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

درمان های موثر سرطان پستان و امید به زندگی

درمان سرطان پستان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن بیمار، مرحله سرطان، نوع سرطان، و وضعیت سلامت عمومی بیمار. درمان های سرطان پستان معمولاً شامل ترکیبی از روش های زیر است:

جراحی: جراحی یکی از اصلی ترین روش های درمان سرطان پستان است. هدف از جراحی، برداشتن تومور سرطانی و بافت های اطراف آن است. انواع مختلفی از جراحی سرطان پستان وجود دارد، از جمله ماستکتومی (برداشتن کامل پستان)، ماستکتومی رادیکال (برداشتن کامل پستان، پوست، ماهیچه ها، و بافت های اطراف)، و لوبولکتومی (برداشتن بخشی از پستان).

شیمی درمانی: شیمی درمانی از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. شیمی درمانی معمولاً قبل یا بعد از جراحی انجام می شود.

رادیوتراپی: رادیوتراپی از پرتوهای ایکس یا اشعه گاما برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. رادیوتراپی معمولاً بعد از جراحی انجام می شود.

هورمون درمانی: هورمون درمانی از داروهایی برای مسدود کردن اثرات هورمون های جنسی بر سلول های سرطانی استفاده می کند. هورمون درمانی معمولاً برای درمان سرطان پستان در زنان یائسه استفاده می شود.

درمان هدفمند: درمان هدفمند از داروهایی برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی استفاده می کند. درمان هدفمند معمولاً برای درمان سرطان پستان پیشرفته یا متاستاتیک استفاده می شود.

امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن بیمار، مرحله سرطان، نوع سرطان، و وضعیت سلامت عمومی بیمار. به طور کلی، هرچه سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، امید به زندگی بیشتر است.

براساس آمار انجمن سرطان آمریکا، امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه، بیش از 90 درصد است. در مراحل پیشرفته تر سرطان، امید به زندگی کمتر است، اما همچنان می تواند قابل توجه باشد. به عنوان مثال، امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان پیشرفته که تحت درمان قرار می گیرند، بیش از 50 درصد است.

در سال های اخیر، با پیشرفت های پزشکی، امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال، امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه، در دهه گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان، یک عدد ثابت نیست و می تواند بسته به عوامل مختلف، متفاوت باشد. به همین دلیل، مهم است که بیماران مبتلا به سرطان پستان، تحت نظر پزشک متخصص باشند تا بهترین درمان ممکن را دریافت کنند.

آیا استفاده از ژل سیلیکون برای کسانی که سینه خود را ازدست داده اند ممکن است؟

بله، استفاده از ژل سیلیکون برای بازسازی سینه پس از سرطان یا جراحی، یک روش رایج و موثر است. ژل سیلیکون در ایمپلنت های سینه استفاده می شود که می تواند به بازیابی ظاهر و احساس سینه کمک کند.
ایمپلنت های سینه از ژل سیلیکون یا سالین پر می شوند. ژل سیلیکون یک ماده نرم و انعطاف پذیر است که شبیه بافت سینه طبیعی خواهد بود. سالین نیز محلول نمکی بوده و سفت تر از ژل سیلیکون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *