سرطان گونه: روش های جراحی و بازسازی پس از عمل

سرطان گونه: روش های جراحی و بازسازی پس از عمل

بازسازی ممکن است شامل انتقال بافت یا استخوان از ناحیه دیگری از بدن به حفره دهان باشد. پزشکان ممکن است این بافت گونه را با استفاده از جراحی میکروواسکولار منتقل کنند، که در

تاریخ انتشار : 2023/04/11
بازدیدها : 1249

بازسازی ممکن است شامل انتقال بافت یا استخوان از ناحیه دیگری از بدن به حفره دهان باشد. پزشکان ممکن است این بافت گونه را با استفاده از جراحی میکروواسکولار منتقل کنند، که در آن رگ‌های خونی کوچک را زیر میکروسکوپ برش داده و به هم می‌دوزند. این به بازگرداندن جریان خون به بافت در ناحیه ترمیم کمک می کند. جراحی ترمیمی میکروواسکولار اغلب برای بازسازی ساختارهایی استفاده می‌شود که به عملکردهای دهان و گونه مانند جویدن و بلعیدن غذا و صحبت کردن کمک می‌کنند. در صورت برداشتن دندان، ایمپلنت دندان نیز ممکن است ضروری باشد.

بازسازی بافت نرم

جراحان ممکن است از روش‌های مختلفی برای بازسازی بافت نرم استفاده کنند، از جمله پیوندهای پوستی، فلپ‌های موضعی یا آزاد، یا پیوندهای عصبی. این روش بعد از تشخیص سرطان گونه به کار گرفته می شود.

پیوند پوست

جراحان ترمیمی می توانند بافت نرم قسمت هایی از زبان، پوشش دهان و لب ها را با استفاده از بخشی از پوست به نام پیوند ترمیم کنند. گرافت‌ها ممکن است از شکم یا پا گرفته شوند و برای ترمیم بخش‌های کوچکی از مخاط، که پوشش داخلی گونه است، استفاده شوند.

بافت فلپ

گاهی اوقات، نواحی بزرگتری از بافت نرم که از حفره گونه برداشته می شوند را می توان با بخشی از بافت سالم به نام فلپ جایگزین کرد که در درمان سرطان گونه تاثیرگذار است. این بافت ممکن است از پوست، ماهیچه و چربی تشکیل شده باشد. فلپ ها اغلب می توانند از نواحی مجاور مانند پوست سر، گونه ها، پیشانی، گردن یا قفسه سینه حرکت کنند، بدون اینکه رگ های خونی که قلب را «تغذیه» می کنند، قطع کنند.

بافت فلپ

بافت فلپ نیز ممکن است از قسمت دورتر بدن گرفته شود. به این بافت فلپ آزاد می گویند. پزشکان از جراحی میکروواسکولار برای برش رگ‌های خونی متصل استفاده می‌کنند تا فلپ را بردارند و دوباره آن را در محل ترمیم وصل کنند. امکان استفاده از فلپ آزاد از قسمت دورتر بدن به جراحان گزینه های بیشتری برای انتخاب بافتی می دهد که به بهترین وجه با محل ترمیم در حفره دهان مطابقت دارد. انتخاب دقیق بافت می تواند به بازیابی عملکرد کمک کند. به عنوان مثال، پزشکان ممکن است پوست ساعد و بافت نرم زیرین را برای جایگزینی بخش از دست رفته زبان برای کمک به گفتار و بلع بردارند.

پیوندهای عصبی

پزشکان ممکن است از پیوندهای عصبی استفاده کنند – که در آن عصب را از جایی در بدن که فقدان آن قابل توجه نیست خارج می کنند – برای بازگرداندن حس و حرکت به زبان و لب ها. این امکان گفتار و بلع صحیح را فراهم می کند.

بازسازی استخوان

جراحان متخصص در بازسازی استخوان فک بالا و پایین هستند. قبل از جراحی، متخصصان از سی تی اسکن تومور و فک برای ایجاد مدل های سه بعدی و کامپیوتری از نواحی مورد بازسازی استفاده می کنند. جراحان از این مدل‌ها برای هدایت آن‌ها استفاده می‌کنند، زیرا برش‌های لازم برای برداشتن استخوان فک سرطانی و ساختن فک جدید را ایجاد می‌کنند.

برای بازسازی فک، پزشکان ممکن است از بخشی از استخوان نازک نی، استخوانی از ساق پا استفاده کنند. سایر استخوان های صورت نیز قابل بازسازی هستند. به عنوان مثال، کام سخت یا سقف دهان را می توان با استخوان سایر قسمت های بدن، مانند استخوان نازک نی یا کتف، که به نام تیغه شانه نیز شناخته می شود، جایگزین کرد. پزشکان اطمینان حاصل می کنند که این روش در ناحیه ای که استخوان از آن گرفته شده است ناتوانی ایجاد نمی کند.

بازسازی استخوان

ایمپلنت های دندانی

پس از ترمیم استخوان فک، جراحان پریودنتال ممکن است از ایمپلنت های دندانی و دندان های مصنوعی برای بازگرداندن ظاهر دهان و توانایی شما برای جویدن استفاده کنند.

ایمپلنت های دندانی پیچ های کوچکی هستند که برای جایگزینی ریشه دندان در فک بالا یا پایین قرار می گیرند. پیچ‌ها از تیتانیوم ساخته شده‌اند، فلزی که طی چند ماه با استخوان فک اطراف ترکیب می‌شود. پس از تکمیل این فرآیند، جراح شما دندان‌های جایگزین سفارشی را متصل می‌کند.

بهبودی از جراحی ترمیمی

زمان نقاهت پس از جراحی ترمیمی متفاوت است. بازسازی جزئی، مانند زمانی که پیوند پوست انجام می شود، ممکن است تنها به دو یا سه روز بهبودی در بیمارستان نیاز داشته باشد. اگر به بازسازی گسترده نیاز دارید، مانند برداشتن و جایگزینی فک یا بخش بزرگی از بافت نرم، ممکن است لازم باشد تا یک هفته یا بیشتر در بیمارستان بمانید. در طول این مدت، پزشکان بر سلامت شما نظارت می کنند و از بهبودی شما اطمینان می دهند.

پس از جراحی، درمانگران برای کمک به بازیابی توانایی های گفتار و بلع شما در دسترس هستند. پزشکان در راسک توانبخشی ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به تعادل و راه رفتن تجویز کنند، به عنوان مثال، اگر استخوانی از ساق پا برداشته شده باشد.

بعد از جراحی چه انتظاری داریم

پس از جراحی، ممکن است مجبور شوید چند روز در بیمارستان بمانید. مدت اقامت شما در بیمارستان بستگی به این دارد که چه مقدار و چه بخشی از حفره دهان شما برداشته شده است. اکثر افراد می توانند طی چند روز پس از جراحی سرطان دهان به خانه بروند. به احتمال زیاد چند هفته طول می کشد تا احساس بهتری داشته باشید. هنگامی که بیمارستان را ترک کردید، احتمالاً همچنان به مراقبت های ویژه در دوران بهبودی پس از جراحی نیاز خواهید داشت. در اینجا برخی از مواردی است که می توانید در طول بهبودی خود انتظار داشته باشید. عوارض جانبی رایج پس از جراحی برای سرطان دهان عبارتند از:

درد

در چند روز اول پس از جراحی، احتمالاً درد دارید. درد شما با دارو قابل کنترل است. با پزشک یا پرستار خود در مورد گزینه های تسکین درد خود صحبت کنید. برخی افراد در مصرف داروی ضد درد تردید دارند. اما انجام این کار در واقع می تواند به بهبودی شما کمک کند.

خستگی

 ممکن است برای مدتی احساس خستگی یا ضعف کنید. مدت زمان بهبودی پس از جراحی برای هر فرد متفاوت است. علائم ناشی از برداشتن غدد لنفاوی اگر غدد لنفاوی از گردن شما برداشته شود، ممکن است متوجه ضعف شانه، بی حسی گوش یا ضعف در لب پایین خود شوید. همچنین ممکن است متوجه تورم در آن ناحیه شوید.

خون ریزی

برخی از افراد خونریزی یا تراوش از بریدگی (برش) دارند.

یبوست

 ممکن است به دلیل استفاده از داروهای ضد درد اپیوئیدی، حرکت نکردن زیاد یا نخوردن زیاد یبوست داشته باشید. با پزشک یا پرستار خود در مورد دریافت فیبر بیشتر در رژیم غذایی خود صحبت کنید.

اسهال

 ممکن است در اثر تغذیه لوله ای، استرس یا عفونت دچار اسهال شوید. با یک متخصص تغذیه در مورد آنچه می توانید بخورید تا شانس ابتلا به اسهال را کاهش دهید، صحبت کنید.

صورت پف کرده

ممکن است ورم یا نفخ صورت داشته باشید. این به مرور زمان از بین خواهد رفت. با پزشک خود در مورد آنچه که می توانید برای مدیریت آن انجام دهید صحبت کنید.

ممکن است در غذا خوردن مشکل داشته باشید

یک پرستار یا درمانگر به شما کمک می کند یاد بگیرید که چگونه قورت دهید تا بتوانید بعد از جراحی غذا بخورید.

در برخی موارد، ممکن است پس از جراحی نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشید. اگر تراکئوستومی انجام دهید، یک فیزیوتراپیست یا درمانگر تنفسی می‌تواند تمریناتی را برای آسان‌تر کردن تنفس به شما آموزش دهد. او همچنین به شما و مراقبانتان نحوه مراقبت از تراکئوستومی را نشان می دهد. اگر لوله گاستروستومی دارید، یک پرستار یا درمانگر به شما و مراقبان تان نحوه استفاده از لوله را نشان می دهد. ممکن است برای مدتی لوله گاستروستومی را داشته باشید، تا زمانی که بتوانید آنقدر خوب قورت دهید که دوباره غذا بخورید. اگر درمان شما را از بلع مجدد خوب منع کرد، ممکن است همیشه از لوله گاستروستومی برای تغذیه خود استفاده کنید.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *