ریزش مو

سرطان گونه: تغذیه مناسب در طول درمان

تغذیه مناسب از طریق یک رژیم غذایی متعادل در طول درمان سرطان گونه برای کمک به بهبودی و حفظ قدرت قبل و بعد از جراحی، در طول شیمی درمانی یا پرتودرمانی بسیار مهم

تاریخ انتشار : 2023/04/11
بازدیدها : 1477

تغذیه مناسب از طریق یک رژیم غذایی متعادل در طول درمان سرطان گونه برای کمک به بهبودی و حفظ قدرت قبل و بعد از جراحی، در طول شیمی درمانی یا پرتودرمانی بسیار مهم است. هر روز رژیم غذایی شما باید شامل 5 وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات، پروتئین در هر وعده غذایی، مقدار زیادی غلات کامل و 2 تا 3 وعده لبنیات باشد. خوردن به این روش تضمین می کند که بدن شما پروتئین، انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی را برای بازسازی بافت و جلوگیری از عفونت دریافت می کند.

غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از: گوشت، ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ، پنیر، شیر، ماست، شیر سویا، آجیل، لوبیا، عدس و برخی غلات. این غذاها به ویژه برای بهبود، ترمیم بافت ها و عملکرد سیستم ایمنی مهم هستند. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی هستند که به درمان، مبارزه با عفونت و کاهش خطر عود سرطان کمک می کنند.

گاهی اوقات در صورت کاهش اشتها، خوردن غذاهایی با تراکم کالری بالا مانند بستنی، سس های کره ای، شیر کامل و سس ضروری است. اینها غذاهایی هستند که ممکن است هنگام پیروی از یک رژیم غذایی پیشگیری از سرطان از آنها اجتناب کنیم، با این حال، اگر وزن و مصرف غذا شروع به کاهش کرد، ممکن است لازم باشد این موارد را در مرحله درمان لحاظ کنیم. برخی دیگر از غذاهایی که پروتئین و کالری بالایی دارند عبارتند از پنیر، کره بادام زمینی، بادام هندی، شیر کامل، بادام، گوشت بدون چربی و مرغ، تخم مرغ و غذاهای دریایی.

مقابله با کاهش اشتها

کاهش اشتها می تواند یکی از ناراحت کننده ترین عوارض جانبی درمان سرطان باشد. خوردن مقدار کافی کالری با کاهش اشتها می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. این می تواند منجر به خستگی، ضعف و از دست دادن توانایی انجام فعالیت های معمول شما شود. اغلب اوقات مقدار کمی غذا می تواند منجر به احساس سیری شود که توانایی خوردن وعده های غذایی کامل را محدود می کند. در این مواقع مهم است که هر لقمه را حساب کنید. غذاهایی که تراکم کالری بالایی دارند می توانند بدون افزایش حجم غذا به افزایش دریافت کالری کمک کنند.

مقابله با کاهش اشتها

غذاهایی با چگالی کالری بالا بخورید

برخی از غذاهایی که دارای چگالی کالری بالایی هستند عبارتند از: پنیر، آجیل، غذاهای میان وعده، بستنی، سس سالاد، آب نبات شکلاتی، میلک شیک، بیشتر دسرها، شیر کامل، غذاهای سرخ شده و سوپ های خامه ای و کاسرول های خامه ای.

شور یا شیرین؟

همچنین ممکن است به شناسایی انواع غذاها – شور، ترش، تلخ، شیرین کمک کند. گاهی اوقات وقتی اشتهایتان کم است، فکر کردن به ایده های غذایی به تنهایی ممکن است دشوار باشد. از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید که به شما کمک کند تا در مورد برخی از غذاهایی که در گروهی قرار می گیرند که بیشتر برای شما جذابیت دارند، طوفان فکری کنید.

میان وعده 

خوردن مقادیر کم در دفعات بیشتر نیز می تواند کمک کننده باشد. سعی کنید غذاهای میان وعده را قابل مشاهده و در دسترس نگه دارید. استفاده از غذاهای راحت را که نیاز به آماده سازی بسیار کمی دارند، بهینه کنید. همچنین ممکن است به تغییر محیط شما کمک کند. اگر به آن علاقه دارید، بیرون رفتن برای غذا خوردن یا ایجاد یک محیط آرام بخش ممکن است به تحریک اشتها کمک کند.

خوب غذا خوردن در طول تشعشعات به دهان، گلو یا سینه

عوارض جانبی ناشی از تابش معمولاً حدود 2 هفته پس از درمان شروع می شود و می تواند تا چند هفته پس از پایان درمان ادامه یابد. عوارض جانبی معمول ناشی از تشعشع به ناحیه سر و گردن می تواند شامل اشکال در جویدن یا بلع به دلیل درد دهان و گلو، سوزش سر دل و احساس پری یا فشار در ناحیه مری باشد که درست بالای معده است.

یکی دیگر از اتفاقات رایج در طول درمان سرطان گونه می‌تواند خشکی دهان یا بزاق بسیار غلیظ باشد که می‌تواند غذا خوردن را به چالش بکشد. همه این عوارض جانبی می تواند به کاهش مصرف کلی غذا و نوشیدنی و در نتیجه کاهش وزن و گاهی کم آبی کمک کند. غذاهایی که مرطوب هستند و جویدن و بلعیدن آنها آسان است نیز توصیه می شود. برای برخی افراد، مصرف این کالری ها و پروتئین ها به شکل مایع مانند میلک شیک ها یا نوشیدنی های تجاری با پروتئین بالا یا “شیک های سلامتی” آسان تر است.

خوب غذا خوردن در طول تشعشعات به دهان، گلو یا سینه

نمونه هایی از غذاهای نرم، پرکالری و پروتئین بالا

برخی از غذاهایی که کالری بالا، پروتئین بالا و جویدن و بلع آن آسان است عبارتند از: پنیر، تخم مرغ، ماست، پودینگ، گوشت نرم، توفو، کره بادام زمینی (با ژله یا چیزی مرطوب مانند موز)، کاسترد، شیر کامل، کاسرول، ماکارونی با سس خامه، سوپ خامه ای و غیره. مصرف مایعات کافی نیز بسیار مهم است. این می تواند به ویژه چالش برانگیز باشد اما نمی توان به اندازه کافی بر آن تاکید کرد. کم آبی بدن به دلیل عدم مصرف مایعات یکی از شایع ترین دلایل بستری شدن در بیمارستان در طول درمان است.

سایر ملاحظات تغذیه ای

اگر خوردن و آشامیدن بیش از حد دردناک شود، یک لوله تغذیه که در معده قرار داده می شود، گزینه ای است که برای بسیاری از بیمارانی که در تلاش برای حفظ مصرف مواد مغذی و کیفیت زندگی خود در طول درمان هستند، یک تسکین خوشایند است. همچنین مهم است که در طول درمان یک متخصص تغذیه در دسترس باشد که بتواند پیشنهادات مداوم ارائه دهد و برنامه مراقبت تغذیه شما را بر اساس نیازها و ترجیحات منحصر به فرد شما تنظیم کند.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *