سرطان گونه: تشخیص و درمان در مراحل مختلف

تاریخ انتشار : 2023/04/11

سرطان گونه به سرطانی گفته می شود که در دهان رخ می دهد و لب ها، لثه ها، زبان، گونه داخلی، سقف و کف دهان و گلو را درگیر می کند. تشخیص سرطان گونه و دهان، به سرطان هایی که نواحی داخل دهان را تحت تاثیر قرار می دهند، اختصاص دارد.

علائم و علائم هشدار دهنده اولیه سرطان گونه چیست؟

برخی از علائم معمولی سرطان دهان و گونه شامل موارد زیر می شود:

• لکه های سفید یا قرمز در دهان
  • زخم دهانی که خونریزی می کند یا خوب نمی شود
  • رشد، توده یا ضخیم شدن پوشش داخلی دهان
  • یک توده در گردن یا گلو درد
  • بلع یا جویدن سخت و دردناک
  • گوش درد مداوم
  • درد زبان
  • درد یا سفتی فک
  • لق شدن دندان ها

علائم و علائم هشدار دهنده اولیه سرطان گونه چیست؟

اگر این علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشند، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. در این صورت می توانید از احتمال بروز سرطان گونه اطلاع پیدا کنید.

علل سرطان گونه چیست؟

سرطان گونه ناشی از جهش (تغییرات DNA) در سلول های مربوطه است. این جهش ها باعث تقسیم و رشد غیرقابل کنترل سلول ها می شود و در نتیجه منجر به تشکیل تومور می شود. اگرچه دلیل جهش هنوز مشخص نشده است، اما عوامل خاصی وجود دارد که سلول ها را مستعد این تغییرات می کند.

عوامل خطر سرطان دهان چیست؟

عوامل خاصی که خطر ابتلا به سرطان گونه و دهان را افزایش می دهند عبارتند از:

• مصرف تنباکو به هر شکلی مانند سیگار، سیگار برگ، انفیه و غیره.
  • مصرف زیاد الکل
  • قرار گرفتن بیش از حد لب ها در معرض نور خورشید برای مدت طولانی
  • یک ویروس مقاربتی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که عمدتا باعث سرطان دهانه رحم می شود.
  • ایمنی به خطر افتاده

مراحل سرطان گونه چیست؟

پس از اطلاع از سرطان گونه، مرحله سرطان مشخص می شود. مرحله بندی سرطان برای ارزیابی اندازه و وسعت گسترش انجام می شود. همچنین به انکولوژیست کمک می کند تا برنامه درمانی را تعیین کند. مرحله بندی سرطان به دو روش انجام می شود: مرحله بندی TNM (تومور، گره، متاستاز) و مرحله بندی عددی از I تا IV. این توسط اتحادیه بین المللی علیه سرطان و کمیته مشترک آمریکایی سرطان (AJCC) توسعه یافته است:

• “T” به اندازه تومور اولیه اشاره دارد
  • «N» به سرطانی شدن غدد لنفاوی ناحیه گردن اشاره دارد
  • “M” به این اشاره دارد که آیا سرطان به اندام های دور بدن (متاستاز شده) مانند ریه ها، استخوان ها یا کبد شما گسترش یافته است.

مراحل سرطان گونه چیست؟

مراحل پیشرفت از I تا IV از کوچکترین و محدود به بزرگترین و گسترده به سایر مناطق. انی مراحل عبارتند از:

مرحله 0

در مرحله 0، سرطان گونه شروع به رشد در سطح (پوشش محافظ) حفره دهان می کند که معمولا در اینجا، درمان سرطان گونه پیشنهاد نمی شود.

مرحله 1

سرطان شروع به رشد عمیق تر در بافت های حفره دهان کرده است. سرطان دهان مرحله 1 اندازه کوچکی دارد و در حفره دهان موضعی دارد اما هنوز به غدد لنفاوی یا نقاط دوردست گسترش نیافته است.

مرحله 2

در مرحله 2، سرطان بزرگتر شده است (تا 4 سانتی متر)، اما سرطان هنوز موضعی است.

مرحله 3

سرطان دهان بزرگتر از 4 سانتی متر شده است. مرحله 3 سرطان اوروفارنکس به اپی گلوت (پایه زبان) رشد کرده است. این احتمال وجود دارد که سرطان به غدد لنفاوی در همان سمت تومور اولیه گسترش یافته باشد. با این حال، سرطان به نقاط دور گسترش نیافته است.

مرحله 4

مرحله 4 سرطان دهان ممکن است از نظر اندازه بسیار متفاوت باشد. در بیماری موضعی نسبتاً پیشرفته (مرحله 4A)، استخوان، پوست و سینوس مجاور ممکن است درگیر شوند.

سرطان های لب

سرطان ممکن است به ساختارهای مجاور مانند پوست چانه یا بینی، استخوان فک، کف دهان و عصب آلوئولار تحتانی (عصب به استخوان فک) تبدیل شود.

سرطان های حفره دهان

سرطان ممکن است به استخوان های فک یا صورت، سینوس فک بالا و عضله عمیق زبان گسترش یابد.

سرطان اوروفارنکس

سرطان ممکن است به استخوان های فک یا صورت، حنجره (جعبه صدا) و ماهیچه های عمیق زبان گسترش یابد.

در مرحله 4A، سرطان ممکن است به غدد لنفاوی (در همان سمت یا طرف مقابل تومور) گسترش یافته باشد یا نه. با پیشرفت سرطان به مرحله 4B، اندازه سرطان بزرگتر می شود و در خارج از غدد لنفاوی رشد می کند. سرطان بیشتر رشد می کند و به ساختارهای مجاور مانند قاعده جمجمه یا استخوان های مجاور و شریان کاروتید گسترش می یابد. این به عنوان یک بیماری محلی بسیار پیشرفته (مرحله 4B) نامیده می شود. هنگامی که سرطان به بافت‌های نرم، غدد لنفاوی و اندام‌های دوردست گسترش می‌یابد، سرطان دهان مرحله 4C نامیده می‌شود.

سرطان گونه چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک یا انکولوژیست شما می تواند سرطان دهان را با این روش تشخیص دهد و سپس به درمان سرطان گونه بپردازد.

تاریخچه پزشکی

معاینه فیزیکی – معاینه نواحی داخل و اطراف دهان از نظر وجود هرگونه زخم، لکه های سفید/قرمز و نواحی تحریک کننده

آندوسکوپی

بیوپسی – هنگامی که ناحیه مشکوک تشخیص داده شد، نمونه ای از سلول ها از آن ناحیه برداشته می شود و به صورت میکروسکوپی برای وجود تغییرات سرطانی یا پیش سرطانی در سلول ها تجزیه و تحلیل می شود.

تست های تصویربرداری:

– سی تی اسکن

– ام آر آی

– اسکن PET

درمان سرطان گونه چیست؟

برنامه درمانی سرطان دهان بر اساس محل و مرحله سرطان، سلامت کلی بیمار و ترجیحات شخصی تعیین می شود. روش های درمانی ممکن است به صورت جداگانه یا ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند. جراحی برای برداشتن سرطان اولیه و غدد لنفاوی در صورت درگیری و بازسازی دهان برای جایگزینی قطعات دهانی از دست رفته در طی جراحی اصلاحی انجام می شود.

• پرتودرمانی: استفاده از پرتوهای انرژی پرقدرت برای از بین بردن سلول های سرطانی
  • رادیوسرجری: که با نام رادیوتراپی بدن استریوتاکتیک نیز شناخته می شود، به جای جراحی از پرتوهای شدید استفاده می شود
  • درمان دارویی هدفمند: استفاده از داروهایی که روی سلول های سرطانی اثر می گذارند و به طور انتخابی فقط سلول های سرطانی را از بین می برند
  • درمان بیولوژیکی: از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می کند
  • مراقبت تسکینی: با هدف بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی که ممکن است قابل درمان نباشند

از آنجایی که سرطان دهان نیاز به مدیریت چند رشته ای دارد، به دنبال بیمارستانی باشید که دارای تیم تخصصی متشکل از جراحان دهان و فک و صورت، انکولوژیست، جراح انکو و رادیو انکولوژیست با کادری آموزش دیده باشد. بیمارستان همچنین باید زیرساخت هایی مانند پشتیبانی تشخیصی، OT مدولار، ICU و امکاناتی برای پرتودرمانی و شیمی درمانی داشته باشد.

میزان بقای سرطان گونه چقدر است؟

نرخ بقا اغلب توسط پزشکان برای تعیین پیش آگهی بیمار استفاده می شود. نرخ بقای 5 ساله به درصد افرادی که 5 سال پس از تشخیص بیماری خود زنده می مانند، اشاره دارد. این به عوامل زیادی مانند سلامت کلی بیمار، مرحله و محل تومور بستگی دارد. نرخ بقای 5 ساله برای سرطان‌های موضعی دهان 83 درصد، برای سرطان‌هایی که به غدد لنفاوی اطراف گسترش می‌یابند، 62 درصد و برای سرطان‌هایی که به قسمت‌های دوردست بدن گسترش می‌یابند، 38 درصد است.

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری