سرطان گونه ارتباط با سایر بیماری ها و عوارض جانبی

سرطان گونه ارتباط با سایر بیماری ها و عوارض جانبی

تحقیقات ارتباط واضحی را بین تشخیص سرطان گونه و افزایش خطر سایر بیماری های بدن ایجاد کرده است. بیماری‌های پریودنتال می‌توانند در ایجاد پلاک روی سطح دندان‌ها نقش داشته باشند و در عین

تاریخ انتشار : 2023/04/11
بازدیدها : 1259

تحقیقات ارتباط واضحی را بین تشخیص سرطان گونه و افزایش خطر سایر بیماری های بدن ایجاد کرده است. بیماری‌های پریودنتال می‌توانند در ایجاد پلاک روی سطح دندان‌ها نقش داشته باشند و در عین حال در ایجاد میزان زیادی پلاک در شریان‌های بدن نیز نقش داشته باشند. رگ های خونی که با پلاک پوشانده شده اند می توانند شانس ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند. تحقیقات انجام شده در سرتاسر جهان ارتباط جدیدتری را بین بیماری‌های لثه و انواع خاصی از سرطان مانند سرطان‌های گونه، سرطان سینه در سر و گردن سرطان پانکراس و غیره نشان می‌دهد.

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه دقیقا چیست؟

بیماری پریودنتال، پریودنتیت نیز نامیده می شود. معمولاً به عنوان بیماری لثه شناخته می شود. هنگامی که بقایای مواد غذایی به اندازه کافی از سطح دندان پاک نمی شوند، باکتری هایی را جذب می کنند که اسید ترشح می کنند. پلاک تجمعی از بقایای غذا، مخاط و باکتری است. می توانید به آرامی وارد گوشه ها و برآمدگی های کوچک دندان شوید. اگر به اندازه کافی مسواک یا نخ دندان نکشید، این پلاک که روی دندان ها رسوب می کند می تواند منجر به التهاب و عفونت دندان ها و لثه ها شود.

مرحله اولیه بیماری لثه، ژنژیویت نامیده می شود. در این مرحله، شایع ترین نشانه قرمز شدن لثه است. هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنید یا مواد غذایی سفت را گاز می گیرید، متوجه می شوید که لثه ها به راحتی خونریزی می کنند. در صورت درمان زودهنگام التهاب لثه ممکن است معکوس شود. بیماری پریودنتال یک نسخه پیشرفته از ژنژیویت است. در این بیماری با عقب نشینی یا دور شدن لثه از دندان ها، پاکت های عمیقی بین دندان ها و لثه ها ایجاد می شود. هنگامی که ریشه دندان توسط لثه محافظت نمی شود، استخوان و همچنین رباط هایی که از دندان ها حمایت می کنند به آرامی شروع به شکستن می کنند. دندان ها بیرون می آیند و در جیب خود بسیار شل می شوند. اگر بیماری های لثه درمان نشوند، اما در نهایت ممکن است همه با هم ظاهر شوند و منجر به از بین رفتن شوند.

آیا بین بیماری پریودنتال و سرطان گونه ارتباطی وجود دارد؟

آیا بین بیماری پریودنتال و سرطان گونه ارتباطی وجود دارد؟

کلنی های بزرگی از باکتری ها روی سطح دندان زندگی می کنند. این شامل باکتری های مفید و مضر است. این جامعه از باکتری ها در مجموع معمولاً به عنوان بیوفیلم دهانی نامیده می شود. هنگامی که باکتری‌ها سطح شیبدار بین دندان‌ها را مسدود می‌کنند، پاتوژن‌های مرگبار تولید می‌کنند که باعث التهاب لثه‌ها و عفونت آن‌ها می‌شود. این سم مخفی باکتری بیماری زا که وارد خون شما می شود، سیستم ایمنی بلافاصله با تحریک تولید CRP در جریان خون، برای نجات شما واکنش نشان می دهد. CRP یا پروتئین‌های واکنش‌گر c با غلظت بالا در خون می‌توانند باعث التهاب مزمن درجه پایین شوند که می‌تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد.

اگر بیماری لثه را نادیده بگیرید و آن را درمان نکنید، بدن به آرامی با این وضعیت شدید التهاب سازگار می شود. این به طور کلی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن شما کمتر به حملات سایر عوامل بیماری زا پاسخ دهد. در طی یک دوره زمانی، ایمنی شما به طور قابل توجهی ضعیف می شود. آسیبی که به سیستم ایمنی بدن شما وارد می شود می تواند شرایطی را در بدن ایجاد کند تا سرطان گونه و دهان ایجاد شود. تعداد زیادی از مطالعات تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماری لثه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های خطر بالای ابتلا به سرطان دهان و گونه است، در بیمارانی که سیگار می‌کشند و الکل می‌نوشند و همچنین در افرادی که اصلاً سیگار نمی‌کشند یا الکل نمی‌نوشند.

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه دقیقا چیست؟

تحقیقاتی در این زمینه

مطالعات در دهه اول سال 2000 نشان داد که با هر میلی متر استخوانی که به دلیل بیماری لثه از بین می رود، خطر ابتلا به سرطان ریه اندکی افزایش می یابد. مطالعات دیگر همچنین نشان می دهد که از دست دادن استخوان به دلیل بیماری لثه با افزایش بسیار زیاد خطر ابتلا به سرطان گردن و سر از جمله سرطان دهان، سرطان حنجره و سرطان در پشت گلو و دهان مرتبط است.

از دست دادن دندان نیز عامل دیگری است که نشان دهنده خطر بالای ابتلا به سرطان دهان است. پس از انجام تنظیمات کافی برای کشیدن سیگار و نوشیدن الکل، مطالعات نشان داد افرادی که بیش از 20 سال از دست داده اند در مقایسه با افرادی که اصلا چیزی از دست نداده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهان هستند. این خطر در افرادی که سیگار می کشیدند و همچنین الکل مصرف می کردند بیشتر بود. همه مطالعات انجام شده در سراسر جهان به وضوح نشان می دهد که بهداشت دهان بسیار مهم است. نه تنها می تواند لبخندی سالم و جذاب به شما بدهد، بلکه در واقع می توانید سلامتی و زندگی خود را نجات دهید. 

توصیه می شود حداقل هر 6 ماه یک بار معاینه دندان انجام شود. مزیت معاینه دندانپزشکی نیم‌سال این است که می‌توانید هر گونه مشکل در دندان یا دهان را در اولین فرصت شناسایی کنید و دندانپزشک اقدامات احتیاطی و برنامه‌های درمانی لازم را برای درمان این عارضه پیشنهاد می‌کند.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *