سرطان گونه: علائم، علت ها و درمان

تاریخ انتشار : 2023/04/11

این مدل از سرطان ها بیشتر در لب ها، زبان و کف دهان ایجاد می شوند، اما می توانند از گونه ها، لثه ها، سقف دهان، لوزه ها و غدد بزاقی نیز شروع شوند. سرطان های گونه به طور کلی به عنوان سرطان های سر و گردن طبقه بندی می شوند. در حالی که اصطلاح سرطان گونه به ندرت در ادبیات علمی و یا در سیستم رسمی جمع آوری داده های سرطان استفاده می شود، ما در اینجا از آن استفاده می کنیم زیرا در اطلاعات اولیه برای ترویج پیشگیری از سرطان استفاده می شود و درک آن آسان است. تخمین زده می شود که بیش از 600 نفر در سال 2022 به سرطان گونه مبتلا شدند.  علائم و نشانه های تشخیص سرطان گونه عبارتند از:

• یک توده در گردن شما
  • دندان های شل
  • تورم یا زخم روی لب شما که خوب نمی شود
  • بلع دشوار یا دردناک
  • تغییرات در گفتار
  • خونریزی یا بی حسی در دهان
  • لکه های سفید یا قرمز روی دهان، زبان یا لثه
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

علل سرطان گونه

عوامل خطر اصلی برای اکثر سرطان های دهان مصرف تنباکو و الکل است. سایر عوامل عبارتند از:

• ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • ویروس اپشتین بار (EBV)
  • سابقه خانوادگی سرطان های دهان
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • جویدن دانه درخت نخل آرکا (که گاهی به آن آرکا یا فوفل می گویند).

علل سرطان گونه

تشخیص سرطان گونه

علائم سرطان گونه یا سرطان دهان اغلب ابتدا توسط دندانپزشک شما تشخیص داده می شود. پزشک یا دندانپزشک شما احتمالا دهان، گلو، زبان، گونه ها، گوش ها و چشمان شما را معاینه می کند. همچنین ممکن است برای آزمایشات اضافی به متخصص ارجاع داده شوید، مانند:

آندوسکوپی

در آندوسکوپی، از یک لوله انعطاف پذیر (اندوسکوپ) برای بررسی بینی، سینوس ها، حنجره (جعبه صدا) و حلق (گلو) استفاده می شود.

اشعه ایکس

برای بررسی وجود سلول های سرطانی در فک، ریه یا قفسه سینه می توان از اشعه ایکس سر و گردن استفاده کرد.

اسکن

اسکن های PET، CT و MRI برای تعیین محل، مرحله و گسترش سلول های سرطانی.

پس از تشخیص سرطان گونه

پس از تشخیص داده شدن سرطان دهان شما، ممکن است رنجی از احساسات متفاوت مانند ترس، سردرگمی و عدم اطمینان را پشت بگذارید. همچنین اطلاعات زیادی برای گرفتن وجود دارد که می تواند شما را غافلگیر کند. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی مختلفی که در دسترس شما هستند، عوارض جانبی احتمالی و خطرات و مزایای آن صحبت کنید. وقت خود را به خوبی صرف کنید – این به شما بستگی دارد که چقدر می خواهید در تصمیم گیری در مورد درمان سرطان گونه خود مشارکت داشته باشید.

پس از تشخیص سرطان گونه

درمان سرطان گونه

درمان سرطان دهان به نوع سرطان، محل قرارگیری و میزان گسترش آن بستگی دارد.

صحنه سازی

آزمایش هایی مانند سی تی اسکن و ام آر آی به تعیین میزان گسترش سرطان کمک می کند. مرحله بندی به پزشک کمک می کند تا بهترین گزینه های درمانی را برای شما انتخاب کند.

عمل جراحی

یک درمان رایج برای سرطان های دهان، جراحی برای برداشتن تومور است، به ویژه در سرطان در مراحل اولیه. وسعت جراحی ممکن است به اندازه تومور و میزان گسترش سرطان بستگی داشته باشد.

پرتودرمانی (رادیوتراپی)

پرتودرمانی (همچنین به عنوان رادیوتراپی شناخته می شود) می تواند به تنهایی برای درمان برخی از سرطان های کوچک دهان استفاده شود. پرتودرمانی همچنین می تواند در ترکیب با شیمی درمانی برای سرطان های پیشرفته تر استفاده شود. همچنین ممکن است پزشک پس از جراحی پرتو درمانی را توصیه کند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن یا کوچک کردن تومورها استفاده می کند. می توان آن را به تنهایی یا با پرتودرمانی استفاده کرد. ممکن است برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی یا اگر سرطان پس از درمان های دیگر عود کرده است، شیمی درمانی انجام دهید.

مراقبت تسکینی

هدف مراقبت تسکینی بهبود کیفیت زندگی شما بدون تلاش برای درمان سرطان است. ممکن است پزشک شما برای کاهش علائم سرطان یا عوارض جانبی درمان توصیه کند.

تیم درمان

بسته به نوع درمان شما، تیم درمانی شما متشکل از تعدادی متخصص مختلف است که عبارتند از:

• متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) – اختلالات گوش، حلق و بینی را درمان می کند.
  • جراح سر و گردن – سرطان های سر و گردن را تشخیص و درمان می کند.
  • جراح دهان – اختلالات دهان، صورت و فک را درمان می کند.
  • جراح ترمیمی (پلاستیک) – هر عمل جراحی پیچیده ترمیمی را انجام می دهد که ظاهر و عملکرد بدن را بازیابی یا ترمیم کند.
  • دندانپزشک – دهان و دندان را ارزیابی و درمان می کند
  • پرستار سرطان – به درمان کمک می کند و اطلاعات و پشتیبانی را در طول درمان شما ارائه می دهد.
  • متخصص تغذیه – یک برنامه غذایی را توصیه می کند که در دوران درمان و بهبودی باید رعایت شود.
  • آسیب شناس گفتار- به مشکلات بلع و ارتباط در طول و بعد از درمان کمک می کند.
  • سایر متخصصان بهداشتی متحد – مانند مددکاران اجتماعی، داروسازان و مشاوران.

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری