تست سرطان سینه در منزل

تست سرطان سینه در منزل

آیا در منزل می توان از وجود غده در سینه مطلع شد؟ بله این کار با یک تست ساده ممکن است. از آنجایی که سرطان سینه اغلب با درد همراه نیست بیش از

تاریخ انتشار : 2024/01/09
بازدیدها : 677

آیا در منزل می توان از وجود غده در سینه مطلع شد؟ بله این کار با یک تست ساده ممکن است. از آنجایی که سرطان سینه اغلب با درد همراه نیست بیش از 40 درصد خانم ها تنها از طریق تست در خانه از وجود توده در سینه خود مطلع می شوند. از این روی اگر بالای سی سال دارید، بهتر است با نحوه انجام تست سرطان سینه در منزل آشنا شوید.

چه روزی از ماه برای انجام تست سرطان سینه در منزل مناسب است؟

اگر هنوز یائسه نشده اید دو سه روز بعد از اتمام دوران قاعدگی زمان مناسبی برای تست سرطان سینه در منزل است. اما چنانچه سنتان بیشتر است و یائسه شده اید، هر ماه باید روز خاصی را برای انجام این تست انتخاب کنید مثلا اول یا نیمه هر ماه به یاد داشته باشید که فواصل زمانی یک ماهه در انجام این خودآزمایی بسیار مهم است.

تست سرطان سینه در منزل

مراحل انجام تست سرطان سینه در منزل

برای تشخیص وجود یا عدم وجود سرطان در سینه روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه هر یک را مفصل توضیح خواهیم داد.

در حالت دراز کشیدن

در این حالت در جای مناسبی دراز کشیده و متکایی زیر شانه راستتان بذارید. بازوی سمت راستتان را به پشت سرتان برده و با انگشتان دست چپ دور سینه سمت راست و زیر بغلتان را بررسی کنید. میزان فشار انگشتان شما باید ملایم کمی محکم و در عین حال متوسط باشد. اگر نوک پستانتان را فشار داده و ترشح مشاهده کردید این می تواند یکی از علائم سرطان سینه باشد. این مراحل را برای سینه سمت چپ نیز تکرار کنید.

روبروی آینه

مقابل آینه بایستید، در حالی که بازوهای شما به صورت نرمال کنار بدنتان قرار دارد، قسمت های مختلفی سینه هایتان را با چشم بررسی کنید.

اکنون دستهایتان را بالا برده و مجددا تمام نواحی سینه، اطراف و نوک سینه و زیر بغلتان را با چشمتان بررسی کنید.

در مرحله سوم، یادتان باشد که هرگونه تغییر شکل، فرورفتگی، برجستگی یا تغییر اندازه را جدی بگیرید.

در آخر کف دستانتان را روی باسنتان گذاشته فشار دهید تا عضلات سینه بیرون بزنند. در این حالت بار دیگر تمام موارد را چک کنید و در صورت مشاهده هر گونه فرورفتگی یا تغییرات غیر طبیعی سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

زیر دوش حمام

زیر دوش حمام می توانید با سر سه انگشت وسطی تمام قسمت های سینه و زیر بغلتان را لمس کرده و از وجود یا عدم وجود هرگونه توده سفت، فرورفتگی برآمدگی یا پوسته پوسته شدن اطمینان حاصل کنید. یادتان باشد که این فشار باید در عین ملایمت محکم و به سمت پایین باشد.

اگر در هنگام تست سرطان پستان موردی یافت شد باید چه کار کرد؟

اگر بعد از انجام آنچه به عنوان تست سرطان سینه یاد شد، متوجه چیز غیرطبیعی در سینه خود شدید، باید سریعا به پزشک زنان مراجعه کنید. برخی توده های سینه خوش خیم هستند و نیاز به درمان ندارند. اما در برخی موارد ماموگرافی و سونوگرافی و سپس آزمایشات خاصی برایتان تجویز می شود که باید تمام این مراحل را انجام داده و نتیجه را به پزشک مرتبط ارجاع دهید. در مرحله بعد برای اطمینان از سرطانی بودن توده بیوپسی یا برداشتن قسمتی از بافت مشکوک انجام شده و در صورت تایید سرطان یکی از روش های درمانی معمول متناسب با موقعیت شما آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد توده های موجود رد سینه که به طرز غیر طبیعی با لمس کردن احساس می شوند در واقع خوش خیم بوده و با دارو قابل درمانند. برای مطالعه بیشتر در رابطه با تشخیص سرطان سینه کلیک کنید.

آیا روش های دیگری برای تست سرطان سینه وجود دارد؟

بله. اگر برای تست سرطان سینه نیاز به روش مطمئن تری دارید، ماموگرافی را به شما توصیه می کنیم. این روش می تواند تمام توده های بسیار کوچکی را که شاید با دست نیز قابل لمس نیستند را شناسایی کرده و نوع آن را تشخیص دهد. اگر زیر 50 سال دارید، سالی یکبار و اگر بین 50-70 سال هستید، هر سه سال یکبار ماموگرافی انجام دهید. چرا که امکان ابتلای زنان و دختران جوان به این بیماری بیشتر است.

لازم به ذکر است که اشعه ماموگرافی برای بدن مضر است و بهتر است تست های خانگی را امتحان کنید. زیرا در بسیاری از موارد این روش کافی است و اگر در مراحل اولیه سرطان باشید تشخیص آن در این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و معمولا منجر به درمان می شود.

آیا در صورت تشخیص سرطان سینه ممکن است درمان بدون برداشتن سینه صورت گیرد؟

بله، در برخی موارد ممکن است درمان سرطان سینه بدون برداشتن سینه صورت گیرد. این امر به عوامل مختلفی از جمله نوع سرطان، اندازه تومور، میزان گسترش سرطان و وضعیت سلامت عمومی فرد بستگی دارد.
در صورتی که سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود و تومور کوچک باشد، ممکن است بتوان با جراحی لامپکتومی، تنها تومور و بافت اطراف آن را برداشت و بافت سالم سینه را حفظ کرد. این روش درمانی به حفظ ظاهر و عملکرد سینه کمک می کند.

در برخی موارد دیگر نیز ممکن است بتوان با استفاده از روش های درمانی غیر جراحی مانند پرتودرمانی، شیمی درمانی یا هورمون تراپی، سرطان سینه را درمان کرد. این روش ها نیز می توانند به حفظ سینه کمک کنند.
در نهایت، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا درمان سرطان سینه بدون برداشتن سینه امکان پذیر است یا خیر، بر عهده پزشک متخصص است. پزشک با بررسی عوامل مختلف، بهترین روش درمانی را برای بیمار توصیه می کند.
در اینجا به برخی از روش های درمانی سرطان سینه بدون برداشتن سینه اشاره می کنیم:

  • لامپکتومی: این روش جراحی شامل برداشتن تومور و بافت اطراف آن است.
  • پرتودرمانی: این روش درمانی با استفاده از اشعه های پر انرژی، سلول های سرطانی را از بین می برد.
  • شیمی درمانی: این روش درمانی با استفاده از داروهای شیمیایی، سلول های سرطانی را از بین می برد.
  • هورمون تراپی: این روش درمانی با استفاده از داروهایی که سطح هورمون های خاصی را در بدن کاهش می دهند، رشد سلول های سرطانی را مهار می کند.

در برخی موارد نیز ممکن است از ترکیبی از این روش ها برای درمان سرطان سینه استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *