مدفوع خونی را جدی بگیریم

هشدار!!! مدفوع خونی را جدی بگیریم

تاریخ انتشار : 2024/01/09

اگر در هنگام اجابت مزاج در آن خون مشاهده کردید، این خون اگر قرمز روشن بود ممکن است هموروئید داشته باشید. اگر چنین باشد احتمالا موقع خشک کردن خودتان با دستمال خون روشن روی دستمال خواهید دید و یا کمی خون روشن در مدفوعتان وجود خواهد داشت. شکاف های مقعدی نیز از دیگر علل این نوع خونریزی است.
گاهی خون به رنگ قیر است و این کمی جای نگرانی دارد چرا که گاها به دلیل سرطان یا مشکلات سیستم گوارشی این نوع خون در مدفوع دیده می شود.

علائم رایج در خونریزی های مقعدی ناشی از سرطان

خونریزی چه به رنگ روشن و یا تیره همیشه نشانه سرطان نیست. سایر علائم خطرناک مرتبط با سرطان به شرح زیر است:

• احساس سوزش و پارگی در هنگام اجابت مزاج
  • شکم درد
  • خرش و درد مقعدی
  • تعریق شدید در شب، تب و کاهش وزن ناگهانی
  • تغییر رنگ مدفوع به قرمز تیره و سیاه
  • خونریزی طولانی و تکرار آن در هر بار
  • حس اینکه برای اجابت مزاج باید به دستشویی بروید اما قادر به انجام آن نیستید
  • سخت یا راحت شدن اجابت مزاج و تغییر دفعات آن

اگر چنانچه هر یک از این موارد را داشتید، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

چرا مراجعه سریع به پزشک اهمیت بسیار دارد؟

اگر در مدفوع خود خون دیدید، حتی اگر می دانید که به دلیل هموروئید است، نباید آن را به حال خود رها کنید، این مساله با گذشت زمان می تواند بدتر شده و شما را دچار دردسرهای بسیاری کند. اگر این مساله ناشی از سرطان باشد، آزمایشات و روش های بسیاری برای تشخیص و تداوی آن وجود دارد که بهتر است در مراحل اولیه به فکر درمان باشید چراکه با گذشت زمان این مساله بدتر و درمان ن سختتر خواهد شد.

آزمایشات رایج برای یافتن علل وجود خون در مدفوع

در این قسمت به بررسی متداول ترین آزمایشات رایج برای تشخیص علل وجود خون در مدفوع می پردازیم:

آندوسکوپی

در این روش یک لوله کوچک وارد مقعد شما می کنند این لوله باید چند اینچ داخل رکنوم یا همان انتهای روده بزرگ جلو برده شود. پزشک به این وسیله می تواند مقعد را معاینه کرده و علت را مشاهده کند.

سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی

در این روش نیز لوله باریکی وارد مقعدتان شده و داخل کولون یا روده بزرگ به خوبی قابل معاینه خواهد بود. چرا که دوربین کوچکی به انتهای این لوله وصل است که امکان مشاهده جداره روده بزرگ را به خوبی فراهم می کند. این روش به دلیل امکان نمونه برداری بافتی بسیار رایج و قابل اطمینان است.

معاینه رکتال

به قسمت انتهای روده بزرگ، راست روده یا رکتوم گفته می شود. قبل از این قسمت کولون سیگموئید و بعد از آن مقعد قرار دارد) پزشک بیرون مقعد را می تواند به راحتی مشاهده کند. همچنین با انگشت داخل سوراخ مقعد را معاینه خواهد کرد.

برای خونریزی های کم و روشن معمولا تنها بررسی با دست کافیست و نیازی به روش های دیگر نیست.

مدفوع خونی را جدی بگیریم

آیا مشاهده خون در مدفوع نشانه سرطان روده بزرگ است؟

مشاهده خون در مدفوع ممکن است نشانه مشکلات مختلف گوارشی باشد و نه لزوماً نشانه ‌ای از سرطان روده بزرگ. اما، خون در مدفوع یکی از علائمی است که باید جدی گرفته شده و بررسی شود.

سرطان روده بزرگ یکی از علل ممکن برای خونریزی در مدفوع است اما خون در مدفوع ممکن است به دلیل دیگر عواملی مانند هموروئید، التهابات روده، شکستگی ‌های موقت در دیوار روده، یا برخی مشکلات دیگر از جمله بیماری ‌های گوارشی ناشی از التهاب یا عفونت باشد.

اگر خون در مدفوع مشاهده کرده ‌اید، بهتر است بدون تأخیر به پزشک مراجعه کنید تا این علت مورد بررسی قرار گیرد. انجام آزمایشات و تست‌ های لازم توسط پزشک می‌ تواند کمک کند تا دلیل خونریزی روشن شده و درمان مناسب اعمال شود.

آیا درمانی برای مدفوع خونی وجود دارد؟

در برخی موارد هیچ درمانی نیاز نیست و با تغییر رژیم غذایی و جلوگیری از یبوست این مساله حل می شود. البته این در صورتی استکه تنها قدری پارگی مقعد داشته باشید. که یبوست آن را بدتر می کند. در نتیجه باید مراقب باشید که به هیچ وجه یبوست نشوید. برای این امر معمولا دکتر مکمل های فیبری که به حرکات روده ای کمک می کنند تجویز می کنند. البته نشستن در آب گرمی که حاوی کمی مرکور است بسیار خوب خواهد بود. در این میان ممکن است پزشک از کرم یا پمادهایی که برای رفع تورم یا خارش مقعد مناسبند تجویز کند.
اما برای بیماری های حادتر قطعا نیاز به داروهای قوی تری دارید که بعد از آزمایشات برایتان تجویز خواهند شد.

راه های پیشگیری از مدفوع خونی

هموروئید را می توان با نوشیدن آب و میوه و سبزیجات در مراحل اولیه درمان کرد. برخی از اقداماتی که می توان برای کاهش خطر ابتلا به مدفوع خونی انجام داد عبارتند از:

• داشتن یک رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل است. این غذاها سرشار از فیبر هستند که می تواند به نرم شدن مدفوع و تسهیل دفع کمک کند.
  • نوشیدن آب فراوان: آبرسانی بدن به دفع منظم و نرم مدفوع کمک می کند.
  • فعال ماندن: ورزش منظم به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.
  • کاهش استرس: استرس می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

اگر هموروئید دارید، می توانید با انجام اقدامات زیر احتمال بروز دوباره مدفوع خونی را کاهش دهید:

• وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید: اضافه وزن یا چاقی می تواند فشار بیشتری بر رگ های خونی در ناحیه مقعد وارد کرده و خطر ابتلا به هموروئید را افزایش دهد.
  • از زور زدن هنگام دفع مدفوع خودداری کنید: زور زدن می تواند باعث پارگی رگ های خونی در ناحیه مقعد و ایجاد هموروئید شود.
  • از نشستن طولانی مدت در توالت خودداری کنید: نشستن طولانی مدت در توالت می تواند باعث تشدید هموروئید شود.

در برخی موارد، حتی با رعایت این اقدامات نیز ممکن است دچار مدفوع خونی شوید. اگر مدفوع خونی شما شدید است یا با سایر علائم مانند درد، تب یا کاهش وزن همراه است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.