مراقبت های پس از درمان سرطان پستان

مراقبت های پس از درمان سرطان پستان

می دانیم که برای درمان سرطان پستان و درمان سرطان سینه باید بتوان به خوبی آن را تشخیص داد. تشخیص سرطان سینه از کارهای اولیه درمان آن است. اما مراقبت بعد از درمان

تاریخ انتشار : 2023/04/11
بازدیدها : 1417

می دانیم که برای درمان سرطان پستان و درمان سرطان سینه باید بتوان به خوبی آن را تشخیص داد. تشخیص سرطان سینه از کارهای اولیه درمان آن است. اما مراقبت بعد از درمان نیز بسیار اهمیت دارد. بسیاری از زنان از اتمام درمان سرطان پستان آسوده خاطر می‌ شوند، اما همچنین نگران بازگشت سرطان هستند و زمانی که اغلب به تیم مراقبت از سرطان خود مراجعه نمی ‌کنند، احساس گمراهی می‌ کنند. اما برای برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته، سرطان ممکن است هرگز به طور کامل از بین نرود. این زنان ممکن است به درمان هایی برای کمک به کنترل سرطان پستان و کمک به تسکین علائم آن ادامه دهند. یادگیری زندگی با سرطان پستان پیشرفته که از بین نمی رود می تواند انواع استرس و عدم اطمینان خاص خود را داشته باشد.

حتی اگر درمان سرطان پستان را کامل کرده باشید، پزشکان شما همچنان می ‌خواهند شما را از نزدیک تحت نظر داشته باشند، بنابراین برای شما بسیار مهم است که به تمام قرار ملاقات ‌های بعدی خود بروید. در طول این بازدیدها، پزشک شما از شما می پرسد که آیا مشکلی دارید و شما را معاینه می کند. آزمایش‌ های آزمایشگاهی و آزمایش ‌های تصویربرداری معمولاً پس از درمان برای اغلب سرطان ‌های پستان در مراحل اولیه لازم نیست. اما ممکن است در برخی از زنانی که علائمی دارند انجام شود تا ببینند آیا آنها نتیجه بازگشت سرطان هستند یا از عوارض جانبی مرتبط با درمان هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد مراقبت های پس از درمان سرطان پستان به بیان مطالبی بپردازیم. 

برنامه های معمول پیگیری

در ادامه بحث مراقبت های پس از درمان سرطان پستان به بیان برنامه های معمول پیگیری بعد از درمان سرطان خواهیم پرداخت. همانطور که قبلا بیان کردیم برای درمان سرطان پستان و درمان سرطان سینه باید بتوان به خوبی آن را تشخیص داد. تشخیص سرطان سینه از کارهای اولیه درمان آن است. اما مراقبت بعد از درمان نیز بسیار اهمیت دارد. برنامه پیگیری شما می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد، از جمله نوع سرطان پستان، میزان پیشرفت آن در زمان پیدایش (مرحله سرطان)، و نحوه درمان (یا در حال درمان) آن. 

  • ویزیت پزشک؛ اگر درمان را به پایان رسانده اید، ویزیت های بعدی احتمالاً در ابتدا هر چند ماه یکبار خواهد بود. 
  • ماموگرافی؛ اگر جراحی حفظ پستان (لومپکتومی یا ماستکتومی جزئی) انجام داده اید، احتمالاً حدود 6 تا 12 ماه پس از اتمام جراحی و پرتوگیری، و حداقل هر سال پس از آن، ماموگرافی انجام خواهید داد. 
  • معاینات لگنی؛ اگر هر کدام از داروهای هورمونی تاموکسیفن یا تورمیفن را مصرف می کنید و هنوز رحم خود را دارید، پزشک احتمالاً هر سال معاینه لگن را توصیه می کند زیرا این داروها می توانند خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند.
  • آزمایشات تراکم استخوان؛ اگر از داروی هورمونی به نام مهارکننده آروماتاز (مانند آناستروزول، لتروزول، یا اگزمستان) برای سرطان پستان در مراحل اولیه استفاده می ‌کنید، یا اگر درمان شما را در یائسگی قرار می ‌دهد، پزشک می‌ خواهد سلامت استخوان‌ های شما را تحت نظر داشته باشد.
  • سایر آزمایش ‌ها؛ سایر آزمایش ‌ها مانند آزمایش خون و آزمایش‌ های تصویربرداری (مانند اسکن استخوان، اشعه ایکس، یا سی‌تی اسکن یا اسکن PET) نیز انجام خواهد گرفت.

برنامه های معمول پیگیری

مراقبت های اولیه

در بحث مراقبت های پس از درمان سرطان پستان باید بدانید که مراقبت های اولیه بسیار مهم و حیاتی هستند. گفتیم که برای درمان سرطان پستان و درمان سرطان سینه باید بتوان به خوبی آن را تشخیص داد. تشخیص سرطان سینه از کارهای اولیه درمان آن است. اما مراقبت بعد از درمان نیز بسیار اهمیت دارد بنابراین به طور منظم، خود معاینه پستان را انجام دهید. به هرگونه تغییر در سینه خود توجه کنید، از جمله:

  • بثورات پوستی، قرمزی یا تورم
  • توده های جدید در سینه یا پستان
  • درد استخوان، کمردرد یا حساسیتی که از بین نمی رود
  • تنگی نفس یا درد قفسه سینه
  • شکم درد مداوم
  • کاهش وزن

 

اگر تاموکسیفن مصرف می کنید، هرگونه خونریزی غیر معمول واژینال را به پزشک خود اطلاع دهید. 

کارهای لازم برای زمان عودت سرطان

برای مراقبت های پس از درمان سرطان پستان باید بدانید که کارهای لازم برای زمان عودت سرطان چیست؟ بیان کردیم که برای درمان سرطان پستان و درمان سرطان سینه باید بتوان به خوبی آن را تشخیص داد. تشخیص سرطان سینه از کارهای اولیه درمان آن است. اما مراقبت بعد از درمان نیز بسیار اهمیت دارد. اگر سرطان عود کرد، گزینه های درمانی شما به محل بازگشت، درمان هایی که قبلا انجام داده اید، سلامت و ترجیحات فعلی شما بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر، به درمان سرطان مکرر پستان مراجعه کنید. مهم است که بدانید زنانی که سرطان سینه داشته ‌اند همچنان می ‌توانند به انواع دیگر سرطان مبتلا شوند، بنابراین پیروی از دستورالعمل‌ های انجمن سرطان برای تشخیص زود هنگام سرطان، مانند سرطان کولورکتال و سرطان دهانه رحم، مهم است. زنانی که سرطان پستان داشته اند در واقع در معرض خطر بیشتری برای برخی سرطان های دیگر هستند. 

کارهای لازم برای زمان عودت سرطان

غربالگری سایر سرطان ها

در پایان بحث مراقبت های پس از درمان سرطان پستان اجازه دهید غربالگری سایر سرطان ها را مورد بحث قرار دهیم. اشاره کردیم که برای درمان سرطان پستان و درمان سرطان سینه باید بتوان به خوبی آن را تشخیص داد. تشخیص سرطان سینه از کارهای اولیه درمان آن است. اما مراقبت بعد از درمان و غربالگری بعد از آن نیز بسیار اهمیت دارد. امکان ابتلا به سرطان پستان دوم و متفاوت وجود دارد. و داشتن سرطان پستان ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای انواع دیگر سرطان ها از جمله سرطان های زیر قرار دهد:

  • غدد بزاقی
  • معده
  • مری
  • تخمدان ها
  • رحم
  • پوست
  • تیروئید
  • کولون
  • سارکوم (سرطان بافت نرم)
  • ملانوما
  • لوسمی میلوئید حاد (AML)

در این مقاله در مورد مراقبت های پس از درمان سرطان پستان صحبت کردیم و اشاره نمودیم که برنامه های معمول برای پیگیری این نوع سرطان ها چگونه باید انجام گیرد. بیان کردیم که برای درمان سرطان پستان و درمان سرطان سینه باید بتوان به خوبی آن را تشخیص داد. تشخیص سرطان سینه از کارهای اولیه درمان آن است. اما مراقبت بعد از درمان نیز بسیار اهمیت دارد. درباره مراقبت های اولیه مطالبی را عنوان نموده و بیان کردیم که چه کارهایی برای زمانی که بخواهیم سرطان عودت نکند لازم است تا انجام گیرد. در پایان نیز در مورد غربالگری سایر سرطان ها مطالبی را بیان نمودیم. 

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *