اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان زبان

اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان زبان

کارسینوم سلول سنگفرشی دهان یکی از شایع ترین سرطان ها است. نقش تنباکو و الکل در ایجاد این سرطان ها به خوبی مستند شده است. بهداشت ضعیف دهان اغلب در بیماران مبتلا به

تاریخ انتشار : 2023/04/16
بازدیدها : 1375

کارسینوم سلول سنگفرشی دهان یکی از شایع ترین سرطان ها است. نقش تنباکو و الکل در ایجاد این سرطان ها به خوبی مستند شده است. بهداشت ضعیف دهان اغلب در بیماران مبتلا به OSCC وجود دارد. با این حال، نقش بهداشت ضعیف دهان در پاتوژنز این سرطان ها بحث برانگیز است. در واقع، برخی از مطالعات نشان داده اند که عادات بد بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به بیماری های عمده از جمله سرطان دهان یا سرطان زبان گردد. می دانیم که برای درمان سرطان زبان باید بتوان آن را به خوبی تشخیص داد. تشخیص سرطان زبان بسیار اهمیت دارد اما برای جلوگیری از آن باید همه مراقبت های لازم را انجام داد. از جمله مراقبت های مورد نیاز چه قبل از سرطان و چه بعد از آن، مراقبت از دهان و دندان است. در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان زبان صحبت کنیم. 

باید در مورد سرطان دهان بدانیم

در بحث اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان زبان بیایید ابتدا ببینیم سرطان دهان چیست؟ بیان کردیم که برای درمان سرطان زبان باید بتوان آن را به خوبی تشخیص داد. تشخیص سرطان زبان بسیار اهمیت دارد اما چگونه آن را تشخیص دهیم. سلول های بدن می توانند رشد کنند، تکثیر شوند و بمیرند. سلول سرطانی سلولی است که آنچه را که باید انجام دهد انجام نمی دهد. غیر طبیعی می شود سرطان دهان زمانی است که برخی از سلول های دهان غیر طبیعی می شوند و شروع به رشد و گسترش می کنند. این سلول های غیر طبیعی به سایر سلول های سالم حمله می کنند و باعث آسیب به بافت های اطراف می شوند. 

سرطان دهان چیست؟

حفره دهان، داخل و خارج لب‌ ها، داخل گونه ‌ها، دندان‌ ها، لثه ‌ها، قسمتی از زبان که در قسمت اصلی دهان است، پایین دهان و سقف شما را در بر می ‌گیرد. سرطان های دهان به طور کلی به سه قسمت اصلی تقسیم می شوند: لب ها، داخل دهان و زبان. سرطان دهان همچنین می تواند در گلو، ناحیه پشت دهان که اوروفارنکس نامیده می شود، یافت شود. این نوع سرطان دهان سرطان گلو است که از نظر پزشکی سرطان دهان و حلق نامیده می شود. سرطان گلو به طور کلی در پشت زبان، پشت سقف دهان، لوزه ها و ناحیه بالای گلو دیده می شود.

سرطان زبان و علائم آن

برای اینکه ببینیم اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان زبان چیست اجازه دهید ببینیم سرطان زبان چیست و چه انواعی دارد؟ گفتیم که برای درمان سرطان زبان باید بتوان آن را به خوبی تشخیص داد. تشخیص سرطان زبان بسیار اهمیت دارد. شایع ترین نوع سرطان زبان، کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) است. سلول های سنگفرشی سلول های مسطحی مانند پوست هستند که پوشش دهان، بینی، حنجره، تیروئید و گلو را می پوشانند. کارسینوم سلول سنگفرشی نام سرطانی است که در این سلول ها شروع می شود. سرطان زبان دارای علائم زیر است:

  • یک لکه قرمز یا سفید روی زبان که از بین نمی رود
  • گلودردی که از بین نمی رود
  • یک نقطه درد (زخم) یا توده روی زبان که از بین نمی رود
  • درد هنگام بلع
  • بی حسی در دهان که از بین نمی رود
  • احساس درد یا سوزش روی زبان
  • مشکلات حرکت زبان یا صحبت کردن
  • یک توده در گردن
  • خونریزی غیر قابل توضیح از زبان (که ناشی از گاز گرفتن زبان یا آسیب دیگری نیست)
  • درد در گوش (نادر)

سرطان زبان چیست؟

مراقبت های دهان و دندان در طول درمان

در بحث اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان زبان می خواهیم در مورد مراقبت های دهان و دندان در طول درمان سرطان صحبت کنیم. دیدیم که برای درمان سرطان زبان باید بتوان آن را به خوبی تشخیص داد. تشخیص سرطان زبان بسیار اهمیت دارد اما برای جلوگیری از آن باید همه مراقبت های لازم را انجام داد. از جمله مراقبت های مورد نیاز چه قبل از سرطان و چه بعد از آن، مراقبت از دهان و دندان است. توجه دقیق به سلامت دهان و دندان در طول درمان سرطان به پیشگیری از عوارض کمک می کند یا به شما امکان می دهد در سریع ترین زمان ممکن آنها را درمان کنید. مراقبت روزانه از دهان در طول درمان سرطان باید شامل موارد زیر باشد:

  • مسواک زدن؛ فقط از یک برس نرم 2-3 بار در روز و قبل از خواب به مدت 2-3 دقیقه استفاده کنید. اجازه دهید مسواک بین مسواک زدن با هوا خشک شود و اغلب مسواک را تعویض کنید. 
  • شستشو؛ از دهانشویه های تجاری و آنهایی که الکل دارند خودداری کنید. به جای آن از دهانشویه نمک و سودا استفاده کنید.
  • نخ دندان کشیدن؛ از پزشک بپرسید که آیا خوب است یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • مراقبت از لب؛ از محصولات مراقبت از لب برای جلوگیری از ترک خوردن یا ترک خوردن لب استفاده کنید.

مراقبت های دهان پس از درمان

حال در پایان در بحث اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان زبان اجازه دهید در مورد مراقبت های دهان پس از درمان سرطان صحبت کنیم. بیان کردیم که برای درمان سرطان زبان باید بتوان آن را به خوبی تشخیص داد. تشخیص سرطان زبان بسیار اهمیت دارد اما برای جلوگیری از آن باید همه مراقبت های لازم را انجام داد. پس از اتمام شیمی درمانی، اکثر افراد می توانند به روال معمول مراقبت از دندان خود بازگردند، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک در فواصل منظم برای تمیز کردن. برای کسانی که پرتودرمانی سر و گردن داشته اند، اقدامات احتیاطی اضافی پس از درمان باید شامل موارد زیر باشد:

  • در 6 ماه اول هر 4 تا 8 هفته یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید
  • به مراقبت از دهان خود ادامه دهید؛ مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی چند بار در روز

در این مقاله در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان زبان صحبت کرده و به اهمیت آن اشاره نمودیم. بیان کردیم که برای درمان سرطان زبان باید بتوان آن را به خوبی تشخیص داد. تشخیص سرطان زبان بسیار اهمیت دارد اما برای جلوگیری از آن باید همه مراقبت های لازم را انجام داد. از جمله مراقبت های مورد نیاز چه قبل از سرطان و چه بعد از آن، مراقبت از دهان و دندان است. در مورد این مراقبت ها نیز مطالبی را بیان کردیم. 

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *