سرطان زبان عوامل خطر و نکات پیشگیری

سرطان زبان عوامل خطر و نکات پیشگیری

سرطان زبان نوعی سرطان است که از سلول های زبان شروع می شود. انواع مختلفی از سرطان می توانند روی زبان تاثیر بگذارند، اما سرطان زبان اغلب در سلول های سنگفرشی نازک و

تاریخ انتشار : 2023/04/10
بازدیدها : 1427

سرطان زبان نوعی سرطان است که از سلول های زبان شروع می شود. انواع مختلفی از سرطان می توانند روی زبان تاثیر بگذارند، اما سرطان زبان اغلب در سلول های سنگفرشی نازک و مسطح که سطح زبان را پوشانده اند شروع می شود. نوع سلول های درگیر در سرطان زبان به تعیین پیش آگهی و درمان کمک می کند. جایی که سرطان زبان شما رخ می دهد نیز بر درمان شما تأثیر می گذارد. سرطان زبان معمولا در دهان، جایی که ممکن است بیشتر دیده شود و احساس شود ممکن است رخ دهد. این نوع سرطان زبان زمانی تشخیص داده می شود که سرطان کوچک باشد و با جراحی راحت تر از بین برود. همچنین در گلو، در پایه زبان، جایی که سرطان زبان ممکن است با علائم و نشانه ‌های کمی ایجاد شود نیز ممکن است دیده شود. یکی دیگر از جاهایی که دیده می شود، سرطان قاعده زبان است که معمولاً در مراحل پیشرفته، زمانی که تومور بزرگتر است و سرطان به غدد لنفاوی گردن گسترش یافته است، تشخیص داده می شود. تشخیص سرطان زبان همیشه از مهمترین کارهایی است که می تواند در زمان مناسب از پیشرفت آن جلوگیری کند. در این مقاله می خواهیم در مورد سرطان زبان: عوامل خطر و نکات پیشگیری آن صحبت کنیم. 

باید بدانید که سرطان های پایه زبان به طور فزاینده ای با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط می شوند که تأثیر عمیقی بر پیش آگهی و درمان سرطان دارد. درمان سرطان زبان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن سرطان است. شیمی درمانی، پرتودرمانی و دارو درمانی هدفمند نیز ممکن است توصیه شود. درمان سرطان های پیشرفته زبان می تواند بر توانایی شما در صحبت کردن و خوردن تاثیر بگذارد. کار با یک تیم توانبخشی ماهر می تواند به شما کمک کند تا با تغییراتی که در نتیجه درمان سرطان زبان ایجاد می شود کنار بیایید. 

انواع سرطان زبان

برای اینکه سرطان زبان: عوامل خطر و نکات پیشگیری آن را بدانیم بیایید ابتدا ببینیم انواع سرطان زبان چیست؟ شایع ترین نوع سرطان زبان، کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) است. سلول های سنگفرشی سلول های مسطحی مانند پوست هستند که پوشش دهان، بینی، حنجره، تیروئید و گلو را می پوشانند. کارسینوم سلول سنگفرشی نام سرطانی است که در این سلول ها شروع می شود. پایه زبان یک سوم پشتی زبان است. این قسمت بسیار نزدیک گلو شما (حلق) است. سرطانی که در این قسمت ایجاد می شود به عنوان سرطان اوروفارنکس یا سرطان گلو طبقه بندی می شود.

انواع سرطان زبان

علائم سرطان زبان

در ادامه بحث سرطان زبان: عوامل خطر و نکات پیشگیری آن باید در مورد علائم سرطان زبان صحبت کنیم. مطمئنا برای درمان سرطان زبان باید تشخیص سرطان زبان را به موقع انجام دهید. علائم سرطان زبان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یک لکه قرمز یا سفید روی زبان که از بین نمی رود،
  • گلودردی که از بین نمی رود، 
  • یک نقطه درد (زخم) یا توده روی زبان که از بین نمی رود، 
  • درد هنگام بلع، 
  • بی حسی در دهان که از بین نمی رود، 
  • احساس درد یا سوزش روی زبان، 
  • مشکلات حرکت زبان یا صحبت کردن، 
  • یک توده در گردن، 
  • خونریزی غیر قابل توضیح از زبان (که ناشی از گاز گرفتن زبان یا آسیب دیگری نیست)، 
  • درد در گوش. 

به یاد داشته باشید که این علائم ممکن است به دلیل یک وضعیت پزشکی کمتر جدی باشد. اما بهتر است فقط برای اطمینان، علائم را با پزشک عمومی خود بررسی کنید. 

عوامل خطر و علل سرطان زبان

در ادامه بحث سرطان زبان: عوامل خطر و نکات پیشگیری آن می خواهیم در مورد عوامل خطر و علل سرطان زبان مطالبی را عنوان کنیم. همانطور که قبلا بیان نمودیم برای درمان سرطان زبان باید تشخیص سرطان زبان را به موقع انجام دهید. ما علل دقیق اکثر سرطان های سر و گردن را نمی دانیم، اما چندین عامل خطر شناسایی شده است.

  • سیگار کشیدن 
  • مصرف منظم الکل زیاد
  • عفونت با ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

(HPV) نوعی ویروس است که پوست و سلول های داخلی بدن را آلوده می کند. برای اکثر افراد، عفونت به خودی خود بهبود می یابد و هرگز نمی دانند که آن را داشته اند. این یک ویروس رایج است که در اکثر افراد هیچ آسیبی ایجاد نمی کند. اما در برخی افراد، این ویروس می تواند تغییراتی در دهان و زبان ایجاد کند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را در آن ناحیه افزایش دهد.

عوامل خطر و علل سرطان زبان

پیشگیری از سرطان زبان

در ادامه بحث سرطان زبان: عوامل خطر و نکات پیشگیری آن اجازه دهید در مورد پیشگیری از سرطان زبان صحبت کنیم. قبلا نیز اشاره نمودیم که برای درمان سرطان زبان باید تشخیص سرطان زبان را به موقع انجام دهید. اما باید بدانید که هیچ راه اثبات شده ای برای پیشگیری از سرطان دهان وجود ندارد. با این حال، می توانید خطر ابتلا به سرطان دهان را کاهش دهید. برای این منظور: 1- مصرف تنباکو را متوقف کنید یا شروع نکنید. اگر از تنباکو استفاده می کنید، آن را متوقف کنید. اگر از تنباکو استفاده نمی کنید، شروع نکنید. استفاده از تنباکو، چه دودی یا جویده شده، سلول های دهان شما را در معرض مواد شیمیایی خطرناک سرطان زا قرار می دهد. 2- مصرف الکل بسیار خطرناک است. مصرف بیش از حد مزمن الکل می تواند سلول های دهان شما را تحریک کند و آنها را در برابر سرطان دهان آسیب پذیر کند.

3- از قرار گرفتن بیش از حد لب های خود در معرض نور خورشید خودداری کنید. با ماندن در سایه در صورت امکان از پوست لب های خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. یک کلاه لبه پهن بپوشید که به طور موثری کل صورت شما از جمله دهان شما را سایه می اندازد. 4- به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. به عنوان بخشی از یک معاینه معمول دندانپزشکی، از دندانپزشک خود بخواهید که کل دهان شما را از نظر نواحی غیرطبیعی که ممکن است نشان دهنده سرطان دهان یا تغییرات پیش سرطانی باشد، بررسی کند.

در این مقاله در مورد سرطان زبان: عوامل خطر و نکات پیشگیری آن به بیان مطالبی پرداختیم. ابتدا در مورد اینکه در واقع این نوع سرطان چه نوع سرطانی است و اصولا سرطان زبان چیست نکاتی را بیان نمودیم. بیان کردیم که برای درمان سرطان زبان باید تشخیص سرطان زبان را به موقع انجام دهید. در ادامه برخی از انواع این نوع سرطان را بیان کردیم. در مورد علائم آن صحبت کرده و عوامل خطر و علل آن را نیز بیان نمودیم. در پایان در مورد نکات لازم جهت پیشگیری از این نوع سرطان نیز مطالب و نکاتی را بیان نمودیم. 

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *