بیماری های لثه و درمان

لثه: هر آنچه از بیماری های لثه و درمان آن باید بدانیم

تاریخ انتشار : 2023/08/09

بیماری‌های لثه یا بیماری‌های پریودنتال شامل مجموعه‌ای از عفونت‌ها و التهابات است که باعث تخریب بافت‌های حاشیه دندان، لثه و استخوان‌های حاکم بر دندان می‌شود. این بیماری‌ها می‌توانند در صورت نادرستی مدیریت شوند، منجر به تلفات جدی در طولانی مدت در دهان شوند و باعث از دست رفتن دندان‌ها شوند. در ادامه، به آنچه باید درباره بیماری‌های لثه و درمان آن‌ها بدانید، می‌پردازیم.

بیماری‌های لثه عموماً به دو دسته تقسیم می‌شوند: جنجالی و غیرجنجالی. بیماری لثه جنجالی شامل التهاب لثه (جیوه) است که با تراکم زیاد لثه، خونریزی، التهاب و تورم آن همراه است. اگر بیماری به مراحل بعدی پیشرفت کند، ممکن است باعث تخریب بافت‌های حاکم بر دندان شود و منجر به فرورفتگی لثه، تخریب استخوان، افزایش قطعات غذایی در فضاهای بین دندانی و در نهایت از دست رفتن دندان شود. برای آشنایی با روش های تشخیص سرطان کلیک کنید.

غیرجنجالی شامل بیماری‌های لثه خفیف تا شدیدتری است که بدون نشانه‌های جنجالی مانند تورم و خونریزی ظاهر می‌شوند. این بیماری‌ها عموماً به علت تجمع پلاک و سنگ‌های دندانی در جیوه‌ها و تخریب آرام و آهسته بافت‌های لثه رخ می‌دهند.

درمان بیماری های لثه

برای درمان بیماری‌های لثه، روش‌های مختلفی وجود دارد که توسط دندانپزشکان متخصص اجرا می‌شوند. در صورت عفونت لثه جنجالی، تمیز کردن دندان‌ها و جیوه‌ها از پلاک و سنگ‌های دندانی بسیار مهم است. این عملیات به عنوان جراحی درمانی لثه شناخته می‌شود و معمولاً با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی و الکترونیکی انجام می‌شود.

در صورتی که بیماری لثه به مراحل پیشرفته‌تری از تخریب بافت‌های حاکم بر دندان رسیده باشد، روش‌های درمانی پیچیده‌تری مانند ترمیم لثه و استخوان وجود دارد. اینعملیات‌ها شامل ترمیم لثه، کاشت استخوان و اندودنتیکس (روش درمان عصب دندان) می‌شوند. در برخی موارد، نیاز به جراحی لثه‌ای یا ترمیم بافت‌های لثه ممکن است باشد تا بافت‌های حاکم بر دندان را بهبود بخشید.

علاوه بر جراحی‌ها، بهداشت دهان و مراقبت منظم از دندان‌ها و لثه نیز بسیار مهم است. برای پیشگیری از بیماری‌های لثه و حفظ سلامت دهان، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

• بهداشت دهان

دندان‌ها را دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و از نخ دندانی برای تمیز کردن فضاهای بین دندانی استفاده کنید.

• استفاده از محصولات ضدپلاک

از مسواک و خمیر دندانی با عناصر ضدپلاک و ضدعفونی کننده استفاده کنید.

• مراجعه منظم به دندانپزشک

برای بررسی و تمیزی‌های دوره‌ای، دندانپزشک خود را حداقل دو بار در سال ملاقات کنید.

• جلوگیری از عوامل خطر

مصرف تنباکو، استفاده از الکل و تغذیه نامناسب را به حداقل برسانید. همچنین، فشار خون را کنترل کنید و استرس را مدیریت کنید.

• تغذیه سالم

رژیم غذایی سالم و غنی از مواد غذایی مفید برای سلامت دهان و لثه بسیار مهم است. مصرف میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی غنی از ویتامین C و کلسیم را توصیه می‌کنیم.

بیماری های لثه و درمان

عوامل موثر بر تشدید بیماری های لثه

برخی عوامل خاص می‌توانند بیماری‌های لثه را تشدید کنند یا به وقوع آنها کمک کنند. اگر با این عوامل آشنا باشید، می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید:

• سیگار و استفاده از تنباکو

سیگار باعث کاهش جریان خون در لثه می‌شود و عملکرد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. این موضوع می‌تواند منجر به التهاب و تخریب لثه شود. بنابراین، ترک سیگار و استفاده از تنباکو بسیار مهم است.

• استرس

استرس می‌تواند سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار داده و به عفونت‌ها و التهابات دهانی افزوده شود. تلاش کنید استرس را کاهش دهید و از فنون مدیریت استرس مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق استفاده کنید.

• بارداری

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی در بدن ممکن است منجر به افزایش خطر بروز بیماری‌های لثه شود. مراقبت دهانی منظم و مراجعه به دندانپزشک در طول بارداری بسیار مهم است.

• بیماری‌های مزمن

برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و بیماری‌های ایمنی‌ای می‌توانند خطر بروز بیماری‌های لثه را افزایش دهند. در صورت داشتن بیماری‌های مزمن، هماهنگی با پزشک خود و دندانپزشک برای مراقبت دهانی مناسب بسیار مهم است.

• ژنتیک

برخی افراد به دلایل ژنتیکی به بیماری‌های لثه حساسیت بیشتری دارند. در این موارد، مراقبت دهانی منظم و مراجعه به دندانپزشک جهت ارزیابی و درمان مناسب ضروری است.

همچنین، باید توجه داشت که پیشگیری و مراقبت دوره‌ای از بیماری‌های لثه بسیار مهم است. با رعایت بهداشت دهان، مراقبت از دندان‌ها و لثه، مصرف یک رژیم غذایی سالم و ملاقات منظم با دندانپزشک، شما می‌توانید سلامت دهان و لثه خود را حفظ کنید و بیماری‌های لثه را کنترل کنید.

انواع بیماری های لثه

• خونریزی لثه

یکی از نشانه‌های اصلی بیماری‌های لثه، خونریزی لثه است. اگر هنگام مسواک زدن یا خیس کردن نخ دندانی، خونریزی احساس کنید، ممکن است لثه شما در حال التهاب و آسیب باشد.

• قرمزی و تورم لثه

لثه سالم باید صاف و صورتی باشد. اگر لثه‌ها قرمز و تورم‌ده باشند، این نشانه‌های التهابی است که به نشانه بیماری‌های لثه محسوب می‌شود.

• فرورفتگی لثه

بیماری‌های لثه می‌توانند باعث فرورفتگی و کشیدگی لثه از دندان شوند. در صورت تشخیص فرورفتگی لثه، باید به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید.

• بوی بد دهان

آب‌کشیدن مستمر و التهاب لثه می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. اگر به طور مداوم بوی بد دهان دارید، ممکن است بیماری لثه داشته باشید.

• دندان‌های متحرک

در مراحل پیشرفته بیماری‌های لثه، ممکن است لثه و بافت همراه با استخوان که دندان را نگه می‌دارند، تخریب شوند و دندان‌ها متحرک شوند.

• خارش و سوزش لثه

التهاب لثه می‌تواند باعث حس خارش و سوزش در لثه شود. اگر این علائم را تجربه می‌کنید، ممکن است لثه‌های شما درگیر باشند.

در صورت تجربه هرگونه علائم بیماری لثه، توصیه می‌شود به دندانپزشک خود مراجعه کنید. او می‌تواند شما را بررسی کرده و تشخیص درستی قرار دهد. درمان بیماری‌های لثه معمولاً شامل ترمیم لثه، جراحی لثه، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، و ارائه رهنمودهای بهداشت دهان و لثه مناسب است.

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری