سرطان گونه تاثیرات درمان های شیمی درمانی و پرتو درمانی

شیمی درمانی یک تجربه فردی است هر فردی شیمی درمانی را از نظر جسمی و احساسی متفاوت تجربه می کند. هر فردی عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی را به طور متفاوتی تجربه

تاریخ انتشار : 2023/04/11

شیمی درمانی یک تجربه فردی است

هر فردی شیمی درمانی را از نظر جسمی و احساسی متفاوت تجربه می کند. هر فردی عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی را به طور متفاوتی تجربه می کند و داروهای شیمی درمانی مختلف عوارض جانبی متفاوتی ایجاد می کنند. خوشبختانه با پیشرفت علم درمان سرطان، علم مدیریت عوارض جانبی درمان نیز پیشرفت کرده است. هر آنچه را که تجربه می کنید، به یاد داشته باشید که هیچ رابطه ای بین احساس شیمی درمانی و اینکه آیا از آن سود می برید وجود ندارد.

بسیاری از افراد در چند ساعت اول پس از شیمی درمانی احساس خوبی دارند. معمولاً برخی از واکنش ها حدود چهار تا شش ساعت بعد رخ می دهد. با این حال، برخی از افراد تا 12 یا حتی 24 تا 48 ساعت پس از درمان واکنشی نشان نمی دهند. برخی از افراد تقریباً تمام عوارض جانبی شرح داده شده در زیر را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر تقریباً هیچ یک را تجربه نمی کنند.

درمان های زیادی برای کمک به شما برای مقابله با عوارض جانبی در حین درمان سرطان گونه وجود دارد. لطفاً احساس خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتواند به نگرانی های شما رسیدگی کند و به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. تعادل ظریفی بین فواید شیمی درمانی و مضرات عوارض جانبی احتمالی وجود دارد. لطفاً اگر احساس می‌کنید که ضرر آن بیشتر از سود است، به پزشک خود اطلاع دهید.

شیمی درمانی یک تجربه فردی است

قبل از شروع شیمی درمانی

قبل از شروع شیمی درمانی، ما به شما پیشنهاد می کنیم که به برخی از نیازهای اولیه سلامت خود توجه کنید. اگر زمان اجازه می دهد، قبل از انجام شیمی درمانی، دندان های خود را تمیز کنید. اگر به کارهای دندانپزشکی اساسی نیاز دارید، سعی کنید آن را به بعد از شیمی درمانی موکول کنید. اگر در حین شیمی‌درمانی نیاز به تمیز کردن دندان‌های خود دارید، لطفاً از قبل به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید و در مورد هر گونه نگرانی صحبت کنید.

حمایت عاطفی

می‌توانید از یکی از اعضای خانواده، دوست یا پشتیبانتان در جلسات شیمی‌درمانی همراهی کنید. ما می دانیم که سرطان بر شما به عنوان یک فرد کلی و همچنین بر خانواده و عزیزان شما تأثیر می گذارد. به درجات مختلف، همه افراد مبتلا به سرطان با چالش های مقابله و سازگاری با این تغییرات زندگی دست و پنجه نرم می کنند. در مرکز سرطان، تعدادی برنامه برای حمایت از شما در طول این فرآیند وجود دارد، مانند برنامه حمایت از همتایان، گروه‌های حمایتی و مشاوره فردی، که در دسترس همه بیماران سرطانی است.

تب و عفونت

شیمی درمانی تعداد گلبول های سفید خون (WBC) را کاهش می دهد. گلبول های سفید در مغز استخوان ساخته می شوند و به مبارزه با عفونت کمک می کنند. نوتروفیل ها یکی از انواع WBC هستند که با عفونت مبارزه می کنند. اغلب تعداد نوتروفیل شما تعیین می کند که آیا شیمی درمانی را طبق برنامه دریافت خواهید کرد یا خیر. تب 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، یا لرز با یا بدون تب، می تواند نشانه جدی عفونت باشد. اگر این علائم را تجربه کردید، حتی اگر در شب یا آخر هفته باشد، باید با متخصص سرطان خود تماس بگیرید.

زمانی که تعداد نوتروفیل شما کم باشد، عفونت به احتمال زیاد رخ می دهد. شما در حدود هفت تا 12 روز پس از تزریق شیمی درمانی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی هستید. بیشتر عفونت های باکتریایی ناشی از ناتوانی بدن شما در مبارزه با باکتری های طبیعی موجود در دستگاه گوارش یا پوست شما است. عفونت‌های باکتریایی معمولاً از حضور در مکان‌های شلوغ ایجاد نمی‌شوند. بنابراین، اگر احساس خوبی در حین درمان سرطان گونه خود دارید، به شما توصیه می کنیم که به سینما بروید یا برای صرف غذا بیرون بروید.

با این حال، عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شایع هستند و به راحتی از افراد دیگر منتقل می شوند. برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت، دست های خود را مرتب بشویید و از تماس نزدیک با افرادی که در این مدت بیمار هستند خودداری کنید.

تب و عفونت

نکات عملی در مورد تب و عفونت

اگر تب 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، با یا بدون لرز دارید، فوراً با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. اگر نمی توانید با متخصص سرطان خود تماس بگیرید، به اورژانس بروید. یک دماسنج در خانه خود داشته باشید و بدانید که چگونه دمای خود را اندازه گیری کنید. به مدت 10 دقیقه قبل از اندازه گیری درجه حرارت، غذا نخورید، ننوشید یا سیگار نکشید. دماسنج را به مدت سه دقیقه زیر زبان خود بگذارید. اگر هنوز در مورد چگونگی اندازه گیری دمای بدن خود مطمئن نیستید، از پزشک یا پرستار خود بپرسید.

اگر هنگام ادرار کردن دچار سرفه، گلودرد، درد یا سوزش شدید، در اسرع وقت با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. برای جلوگیری از عفونت، دست ها را مرتب با آب و صابون بشویید. از مقاربت مقعدی، تامپون، دوش، تنقیه و دماسنج رکتوم خودداری کنید. غذاهای خام مانند سوشی و ساشیمی، سالاد سزار یا میلک شیک های تهیه شده با تخم مرغ خام را تا زمانی که شیمی درمانی را کامل نکرده اید و شمارش خون شما به سطح کافی بازگردد، نخورید. غذاهای خام ممکن است حامل باکتری هایی باشند که می توانند منجر به عفونت شوند. حتما میوه ها و سبزیجات را کاملا بشویید. دست ها و تخته های برش را پس از تهیه غذا خوب بشویید. همیشه قبل از رفتن به دندانپزشک به پزشک خود اطلاع دهید.

علائم شبیه آنفولانزا

در حدود روز سوم پس از شیمی درمانی، برخی از افراد ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا مانند درد و درد عضلانی را تجربه کنند. اگر این دردها را تجربه کردید، می توانید از داروهای بدون نسخه مانند تایلنول یا ادویل استفاده کنید. در صورت لزوم، برای داروهای قوی تر با پزشک خود تماس بگیرید.

حالت تهوع

داروهایی به نام ضد استفراغ یا داروهای ضد تهوع برای پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی استفاده می شود. همه داروهای شیمی درمانی باعث تهوع نمی شوند. بسیاری از داروهای ضد تهوع در دسترس هستند و پزشک یا پرستار شما آنچه را که انتظار می‌رود بهترین کار را برای شما انجام دهد توصیه می‌کند.

در صورت امکان، نسخه های خود را قبل از روز درمان پر کنید. اگر داروهایتان تسکین کافی به شما نداد یا اگر عوارض جانبی داروی ضد تهوع را تجربه کردید، لطفاً با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

نکات کاربردی برای حالت تهوع

• قبل از قرار ملاقات شیمی درمانی، یک وعده غذایی کوچک و سبک بخورید. اکثر مردم اگر چیزی در شکم خود داشته باشند بهتر عمل می کنند.
  • آنچه را که به نظر شما خوب است بخورید. به طور کلی نشاسته هایی مانند برنج، نان، سیب زمینی، غلات داغ و پودینگ به خوبی تحمل می شوند.
  • سعی کنید وعده های غذایی را حذف نکنید. معده خالی همه علائم را بدتر می کند. اگر حوصله نشستن به یک وعده غذایی ندارید، سعی کنید چیزی را که برایتان جذابیت دارد بخورید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. دمنوش های گیاهی، آب، نوشیدنی های ورزشی و آب میوه های رقیق شده بیشتر از نوشابه توصیه می شود.
  • از بوهای نامطبوع خودداری کنید.
  • غذاها را فریز کنید تا نیازی به پختن نداشته باشید. از خانواده و دوستان خود بخواهید که در وعده های غذایی کمک کنند، به خصوص پس از شیمی درمانی که به احتمال زیاد احساس تهوع دارید.

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری