مراقبت قبل و بعد از پروستاتکتومی

مراقبت قبل و بعد از پروستاتکتومی

پروستاتکتومی یک روش جراحی است که در آن پروستات ، غده تولیدکننده‌ی مایع منی ، از بین می‌رود. این عمل جراحی معمولاً به عنوان درمان سرطان پروستات در نظر گرفته می‌شود. مراقبت قبل

تاریخ انتشار : 2023/07/26
بازدیدها : 792

پروستاتکتومی یک روش جراحی است که در آن پروستات ، غده تولیدکننده‌ی مایع منی ، از بین می‌رود. این عمل جراحی معمولاً به عنوان درمان سرطان پروستات در نظر گرفته می‌شود. مراقبت قبل و بعد از پروستاتکتومی بسیار حائز اهمیت است. مراقبت قبل و بعد از پروستاتکتومی به منظور حفظ سلامتی و بهبود روند بهبودی بیمار بسیار ارزشمند است. رعایت دقیق دستورات پزشک و همکاری با تیم درمانی می تواند به شما کمک کند تا با موفقیت از این جراحی عبور کنید و به طور کامل به سلامتی خود برگردید. برای آشنایی با روش های تشخیص سرطان کلیک کنید.

جراحی باز پروستات

جراحی باز پروستات یک روش جراحی است که به طور معمول برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود. در این روش، یک برش بزرگ در ناحیه پایین شکم انجام می‌شود تا به پروستات دسترسی داشته باشد. سپس پروستات و بافت‌های اطراف آن، از بین می‌رود. پس از برداشتن پروستات، لوله‌ای برای ادرار وصل می‌شود تا ادرار از بدن خارج شود.

جراحی باز پروستات ممکن است برای بیمارانی که سرطان پروستات به فاز پیشرفته‌ای رسیده است یا دچار عوارض جدی هستند مناسب باشد. این جراحی معمولاً به عنوان یک روش تماماً درمانی استفاده می‌شود و هدف آن برطرف کردن سرطان و کاهش عوارض مربوط به آن می‌باشد.

مراقبت قبل و بعد از پروستاتکتومی

مراقبت های قبل از جراحی باز پروستات

مراقبت های قبل از جراحی باز پروستات شامل مجموعه اقدامات و راهکارهایی است که برای آماده سازی بدن و حفظ سلامتی بیمار قبل از عمل جراحی انجام می شود. این مراقبت ها به منظور کاهش خطر عوارض جراحی، بهبود بهبود عملکرد بدن در طول عمل و تسریع فرآیند بهبودی پس از جراحی انجام می شود. برخی از مراقبت های قبل از جراحی شامل موارد زیر می باشد:

  • ملاقات با پزشک

قبل از جراحی، بیمار باید با پزشک خود ملاقات کند تا در مورد جزئیات عمل، رژیم غذایی قبل از جراحی، داروهایی که باید قبل از عمل قطع شوند یا مصرف شوند و سایر دستورالعمل های مربوط به مراقبت های قبل از جراحی مشورت کند.

  • آزمایشات پیش جراحی

برخی از آزمایشات معمول قبل از جراحی شامل آزمایش خون، آزمایش ادرار، آزمایش عملکرد کلیه و سایر آزمایشات تشخیصی است که به منظور ارزیابی سلامتی بیمار و تشخیص هرگونه مشکل قبل از جراحی انجام می شود.

  • تغذیه سالم

رژیم غذایی سالم و مناسب قبل از جراحی می تواند بهبود عملکرد بدن و تسریع فرآیند بهبودی پس از جراحی کمک کند. بیمار باید از مصرف مواد غذایی سنگین و چربی بالا، الکل و دخانیات خودداری کند و به جای آن، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئینی سالم مانند ماهی، مرغ و سویا را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرد.

  • قطع داروها

در صورتی که بیمار داروهای خاصی مصرف می کند، پزشک معالج ممکن است توصیه کند که قبل از جراحی برخی از داروها را قطع کند. این اقدام به منظور کاهش خطر عوارض جانبی و تداخل با داروهای دیگری که در طول جراحی استفاده می شوند، انجام می شود.

  • تمرینات فیزیکی

برخی تمرینات فیزیکی ساده مانند پیاده روی یا تمرینات تنفسی می توانند عملکرد بدن را بهبود بخشند و بهبود فرآیند بهبودی پس از جراحی کمک کنند. پزشک معالج ممکن است توصیه کند که بیمار قبل از جراحی به تمرینات فیزیکی خاصی بپردازد.

مراقبت های بعد از جراحی باز پروستات

مراقبت های بعد از جراحی باز پروستات شامل توجه و مراقبت های خاصی است که به بیمار در فرایند بهبود و بازگشت به سلامتی کمک می کند. این مراقبت ها ممکن است عبارت باشند از: استفاده از داروهای تسکین دهنده درد و ضد التهاب، رعایت رژیم غذایی مناسب که شامل صفرا و قرمز نباشد، انجام تمرینات فیزیکی منظم برای بهبود عملکرد عضلات و بازگشت به عادت طبیعی در ادرار کردن، محافظت از جراحی و جلوگیری از عفونت با رعایت بهداشتی دست‌ها و محیط زندگی، و ارتباط مکرر با البته با پزشک مربوطه جهت پیگیری وضعیت بهبودی. همچنین، بیماران باید در صورت وجود هرگونه علائم یا مشکلات ناخواسته، به پزشک خود اطلاع دهند تا مورد بررسی و درمان قرار گیرند.

عوارض جراحی باز پروستات

عوارض جراحی باز پروستات می‌توانند شامل برخی مشکلات و عوارض موقت یا بلندمدت باشند. بین عوارض موقت جراحی می‌توان به خونریزی، درد و تورم در منطقه عمل، عفونت، مشکلات ادراری ناشی از تحریک و آسیب به سیستم ادراری، خستگی و ضعف عمومی اشاره کرد. همچنین، ممکن است بیمار در دوره بازگشت به عادت طبیعی در ادرار کردن و کنترل ادرار مشکلاتی مانند روشن نشدن کامل و مکرر پس از خلاء مثانه (پس ادرار) تجربه کند.

عوارض بلندمدت جراحی باز پروستات ممکن است شامل مشکلات جنسی مانند ضعف و کاهش قدرت جنسی (ایمپوتانس)، انزوا در رابطه جنسی، اختلال در ادرار و کنترل مثانه، و تغییرات در الگوی ادرار کردن باشد. همچنین، بعضی بیماران ممکن است با مشکلات ناخوشایند دستگاه گوارش مانند مشکلات روده‌ای و قارچی مواجه شوند.
عوارض جراحی باز پروستات ممکن است شامل هماتورم ، تشکیل خونریزی در داخل یا خارج از بدن، عفونت‌های جراحی، نارسایی کلیه، تشکیل خوب نشدن زخم ، تغییرات در الگوی ادرار کردن ناشی از انقباض مثانه ، بی‌قراری در ادرار کردن به صورت مداوم یا ضعف کمری ، اختلالات جنسی مانند کاهش لذت جنسی یا ناتوانی جنسی ، تغییر رنگ منی و سرعت انزال، و ریسک کاهش حجم منی.

با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که عوارض و مشکلات پس از جراحی باز پروستات برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و اینکه آیا شما به عوارض خاصی مبتلا خواهید شد یا خیر، بستگی به عوامل فردی و جزئیات جراحی شما دارد. پزشک معالج شما می‌تواند در مورد عوارض احتمالی و راهکارهای مدیریت آن‌ها به شما توضیح دهد.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن آزمایش تشخیص سرطان سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *