سردرد تومور مغزی

ویژگی‌ سردرد تومور مغزی

وقتی دچار سر درد های مزمن می شویم اغلب علت آن را میگرن یا سردرد های تنشی دانسته و شاید کمتر به علائم تومور مغزی می اندیشیم. البته در نظر داشته باشید که

تاریخ انتشار : 2024/01/09
بازدیدها : 543

وقتی دچار سر درد های مزمن می شویم اغلب علت آن را میگرن یا سردرد های تنشی دانسته و شاید کمتر به علائم تومور مغزی می اندیشیم. البته در نظر داشته باشید که اغلب سردردها نشانه این بیماری نیستند.
آنچه به عنوان تومور مغزی متاستاتیک وجود دارد در واقع حاصل پخش شدن تومورهای سایر قسمت های بدن و رسیدن آن ها به مغز است به همین دلیل در علم پزشکی از آنها به عنوان تومورهای اولیه نیز نام برده می شود.
اگر توموری در سر وجود داشته باشد لزوما تبدیل به سرطان نمی شود اما این می تواند سردرد های بسیار بدی را منجر شود.

اگر شما نیز سردردهای بدی دارید و نگران وجود تومور مغزی هستید، پیشنهاد میکنیم تفاوت دردهای استاندارد با درد ناشی از تومور را در این مقاله مطالعه نمایید. در حالت کلی اگر سردردهای شما طولانی و مزمن است، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

فرد مبتلا به تومور مغزی دارای چه علائمی است؟

فردی که دچار تومور مغزی شده است، اغلب تنها با دردسرهای مزمن رودررو نیست. دیگر علائم این بیماری به ترتیب زیر است:

  • تشنج
  • احساس فشار در پشت سر
  • کاهش بی دلیل وزن
  • ناتوانی در صحبت
  • کاهش تعادل و سرگیجه
  • کاهش میدان دید یا دوبینی
  • تغییرات خلق و رفتار
  • مشکلات شنوایی
  • احساس ضعف و بی حسی در قسمت از بدن که به تدریج شدت یابد

بعضی از این علائم نشانه سکته مغزی که به دلیل قطع شدن رگ خونی در مغز اتفاق می افتد.
در هر حالت این نوع علائم را باید جدی گرفته و سریعا با اورژانس تماس گرفته و یا به نزدیکترین پزشک متخصص مراجعه نمایید. برای مطالعه بیشتر در رابطه با علائم تومور مغزی کلیک کنید.

سردرد تومور مغزی

چه تفاوتی بین درد ناشی از تومور مغزی با درد میگرن وجود دارد؟

متاسفانه تومور مغزی در مراحل اولیه نشان داده نمی شود. در واقع سردرد ناشی از تومور به دلیل بزرگ شدن آن و فشاری است که به مغز وارد می کند. این نوع درد با درد ناشی از میگرن تفاوت هایی دارد. برای مثال اگر به جز مواردی استثنا مانند نوشیدن الکل در شب قبل، به تازگی اغلب با سردرد از خواب بیدار می شوید، این می تواند نشانه ای از این موضوع باشد. لذا پیشنهاد می کنیم سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
در اینجا به برخی از ویژگی های سردرد ناشی از تومور مغزی اشاره می کنیم:

  • جابجایی محل درد با تغییر پوزیشن
  • بیدار شدن با سردرد
  • تسکین نیافتن درد با مصرف مسکن ها
  • قطع نشدن حس درد به مدت چند روز یا حتی چند هفته

در بسیاری از موارد افراد درد میگرن را با درد توموری اشتباه می گیرند. برخی علائم سردرد ناشی از میگرن به شرح زیر است:

  • حساسیت شدید به نور
  • حالت تهوع
  • درد پشت کره یک چشم
  • حساسیت به برخی از انواع بوهای تند مثل بوی عود

اگر بعد از شروع درد میگرن قرص مسکن مانند میگرستاپ مصرف شود، اغلب بعد مدتی بهبود یافته و ادامه دار نمی شود. برای مطالعه بیشتر در رابطه با تشخیص تومور مغزی کلیک کنید.

زمان مراجعه به پزشک چقدر اهمیت دارد؟

همانطور که میدانید بعد از تشخیص هر نوع سرطان در بدن تا قبل از متاستاز باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اگر سردرد های شما چندین روز است که ادامه داشته و بهبودی حاصل نمی شود، باید سریعا پزشک را در جریان این موضوع قرار دهید. چنانچه دو یا سه تا از علائم گفته شده در بالا را دارید، این موضوعات باید به کمک متخصص بررسی شوند چراکه در صورت ابتلا به تومور مغزی یا هر نوع سرطان دیگری، مراجعه در مراحل اولیه شانس بهبودی بیشتری را به ارمغان می آورد.

تومور مغزی چقدر سریع رشد می ‌کند؟

سرعت رشد تومور مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع تومور، محل آن در مغز، و سن و سلامت کلی فرد مبتلا. به طور کلی، تومورهای خوش خیم رشد آهسته تری نسبت به تومورهای بدخیم دارند. تومورهای بدخیم می توانند در عرض چند هفته یا چند ماه به سرعت رشد کنند، در حالی که تومورهای خوش خیم ممکن است سال ها بدون رشد باقی بمانند.

سرعت رشد واقعی تومور مغزی در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. اگر نگران سرعت رشد تومور مغزی خود هستید، با پزشک یا متخصص خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا سرعت رشد تومور خود را بهتر درک کرده و گزینه های درمانی مناسب را برای شما تعیین کنند.

آیا تومور مغزی درمان می شود؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت این بستگی به اندازه، محل و نوع تومور دارد. تومورهای در علم پزشکی تا کنون با 120 نوع مختلف دسته بندی شده اند که می توانند از نظر میزان تهاجمی بودن سلول های سرطانی یا بدخیم و خوش خیم بودنشان متفاوت باشند. البته منشا شکل گیری نیز در این امر بی تاثیر نیست.

انتخاب بهترین گزینه درمان با توجه به سن و وضعیت جسمی بیمار متفاوت خواهد بود. برای درمان تومور مغزی این گزینه ها بسیار رایج هستند:

شیمی درمانی

این نوع درمان البته که بسیار چالش برانگیز است چرا که با از بین بردن سد خونی مغزی که از بافت مغز حفاظت می کند در واقع سعی در از بین بردن تومور دارد. در حال حاضر تحقیقات بسیاری پیرو موثر بودن عبور داروی شیمیایی از این سد محافظ در سراسر دنیا انجام می شود که نتایج آن را می توانید در به روزترین مقالات ایرانی یا خارجی مطالعه نمایید.

جراحی و برداشت تومور

در این روش برش های ریزی در مغز بیمار ایجاد شده و تومور توسط جراح خارج می شود. پیشرفت های صورت گرفته در این روش نیز روز به روز در حال ارتقا بوده و ابزارهای نوین در این جراحی مورد استفاده قرار می گیرند.
رادیوتراپی. در این روش سلول های سرطانی با کمک اشعه ایکس نابود و کوچک می شود. کاشت این اشعه در مغز به صورت مستقیم نیز بسیار رایج شده است.

تشخیص سریع هر نوع سرطان از جمله تومور مغزی درمان موثرتری را در پی دارد به همین دلیل است که حتی اگر تومور مغزی از نوع سرطانی نباشد، تشخیص همین موضوع موجب آسودگی خیال بیمار خواهد شد. در نتیجه اگر علائم مورد بحث از جمله سردردهای مزمن را دارید، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *