سرطان گونه روش های نوین در درمان

سرطان گونه روش های نوین در درمان

دهان بخش مهمی از غذا خوردن، تنفس و صحبت کردن است، و دکتران مراقبت های ویژه ای برای سفارشی کردن درمان سرطان گونه و دهان شما می کنند تا شانس درمان را به

تاریخ انتشار : 2023/04/11
بازدیدها : 1142

دهان بخش مهمی از غذا خوردن، تنفس و صحبت کردن است، و دکتران مراقبت های ویژه ای برای سفارشی کردن درمان سرطان گونه و دهان شما می کنند تا شانس درمان را به حداکثر برسانند و در عین حال تأثیر آن را بر بدن و سبک زندگی شما به حداقل برسانند. مراقبت شما توسط تیمی از متخصصان مراقبت های بهداشتی به رهبری یک پزشک، که معمولاً یک جراح سر و گردن است، که در درمان سرطان گونه تخصص دارد، ارائه می شود. سایر اعضای تیم شما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • انکولوژیست های پزشکی
  • انکولوژیست های پرتوشناسی
  • جراحان پلاستیک و ترمیمی
  • دندانپزشکان
  • آسیب شناسان گفتار
  • متخصص گفتار، کار و فیزیوتراپی
  • متخصصان تغذیه
  • روانشناسان
  • متخصصان توانبخشی

پزشکان در تکنیک‌های کم تهاجمی و درمان‌های نوآورانه، از جمله استفاده از درمان‌های جدید از طریق آزمایش‌های بالینی، تخصص داریم. در صورت نیاز به بازسازی، جراحان پلاستیک ما از مجرب ترین جراحان کشور هستند. ما مراقبت ویژه ای برای کار با هر بیمار برای بازگرداندن عملکرد بهینه فیزیکی داریم.

درمان سرطان گونه

اگر سرطان گونه یا دهان در شما تشخیص داده شود، پزشک بهترین گزینه‌های درمان آن را مطرح خواهد کرد. این امر به عوامل مختلفی از جمله نوع و مرحله سرطان و سلامت عمومی شما بستگی دارد. درمان شما برای سرطان دهان با نیازهای خاص شما سفارشی خواهد شد. ممکن است یک یا چند مورد از درمان های زیر برای درمان سرطان گونه یا کمک به تسکین علائم توصیه شود.

عمل جراحی

جراحی اولین درمان سرطان گونه است. نوع جراحی بستگی به نوع، وسعت و مرحله سرطان دارد. تکنیک‌های جراحی برای برداشتن تمام سرطان در گونه طراحی شده‌اند و در صورت نیاز، غدد لنفاوی تایید یا مشکوک به داشتن سلول‌های سرطانی هستند. در طول جراحی سرطان گونه، جراحان از نزدیک با پاتولوژیست‌هایی که از تکنیک‌های خاصی برای بررسی بافت‌ها استفاده می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که سرطان به طور کامل برداشته شده است، همکاری می‌کنند. در صورت نیاز، جراحان پلاستیک محل جراحی را بازسازی کرده و به بازیابی عملکرد کمک می کنند.

عمل جراحی

پرتو درمانی

پرتودرمانی ممکن است پس از جراحی، به تنهایی یا همراه با شیمی درمانی برای تومورهای پیشرفته تر مورد استفاده قرار گیرد. در موارد نادر، پرتودرمانی به جای جراحی یا به عنوان اولین قدم در درمان استفاده می شود. روش پرتودرمانی مورد استفاده بستگی به نوع و مرحله سرطان دارد. پرتودرمانی با پرتو خارجی رایج ترین روشی است که برای رساندن پرتودرمانی به دهان استفاده می شود. رادیوتراپی تعدیل شده با شدت (IMRT) و پروتون درمانی با هدف درمان تومور و در عین حال به حداقل رساندن آسیب به بافت طبیعی اطراف انجام می شود. 

پرتودرمانی داخلی یا براکی تراپی، تابش را با دانه‌ها، سوزن‌ها یا لوله‌های کوچکی که در تومور کاشته می‌شوند، می‌رساند. گاهی اوقات برای درمان تومورهای کوچک یا با جراحی در تومورهای پیشرفته استفاده می شود. این روش از روش هایی است که پس از تشخیص سرطان نگونه می تواند در مراحل بعدی، به عنوان یکی از راه های اصلی درمان سرطان گونه تجویز شود.

پروتون درمانی

پروتون درمانی دوزهای پرتوهای بالایی را مستقیماً به تومور می رساند و بافت سالم و اندام های حیاتی اطراف را حفظ می کند. برای بسیاری از بیماران، این منجر به شانس بیشتری برای درمان موفقیت آمیز با تاثیر کمتر بر بدن می شود. مراکز پروتون درمانی معتبری را باید در نزدیکی خود یا شهرهای نزدیک به خود پیدا کنید. این مراکز معمولا دارای گروهی از پزشکان و متخصصان باتجربه در زمینه تشخیص سرطان گونه و درمان دیگر سرطان ها نیز می باشند.

شیمی درمانی

دکتران پیشرفته ترین گزینه های شیمی درمانی را ارائه می دهد. شیمی درمانی ممکن است برای کوچک کردن سرطان قبل از جراحی یا پرتودرمانی استفاده شود، یا ممکن است برای افزایش اثربخشی هر دو درمان با پرتودرمانی ترکیب شود. همچنین ممکن است برای کوچک کردن تومورهایی که با جراحی قابل برداشتن نیستند استفاده شود.

درمان هدفمند

سلول های سرطانی برای زنده ماندن، تکثیر و گسترش به مولکول های خاصی نیاز دارند. این مولکول ها معمولا توسط ژن هایی که باعث سرطان می شوند و همچنین خود سلول ها ساخته می شوند. درمان‌های هدفمند، مانند مهارکننده‌های گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGF)، برای تداخل با مولکول‌ها یا ژن‌های ایجادکننده سرطان که آنها را ایجاد می‌کنند، طراحی شده‌اند.

درمان هدفمند

ایمونوتراپی

سلول های سرطانی برای زنده ماندن، تکثیر و گسترش باید از سیستم ایمنی فرار کنند. دسته جدیدی از داروهای سرطان، ایمونوتراپی ها، برای پنهان کردن نقاب سرطان از سیستم ایمنی کار می کنند. این داروها در حال حاضر یک گزینه درمانی استاندارد برای سرطان دهان خارج از یک کارآزمایی بالینی نیستند، به جز برای بیماران مبتلا به سرطان غیرقابل برداشت یا متاستاتیک.

پس از درمان: بازسازی و توانبخشی

سرطان گونه و درمان آن اغلب باعث مشکل در صحبت کردن، بلع و تنفس می شود. پزشکان با شما کار می کنند، نیازهای شما را تعریف می کنند و مطمئن میشوند که مراقبت های لازم برای افزایش احتمال بازگشت به گفتار و عملکرد طبیعی را دریافت می کنید. درمان ممکن است شامل گفتار، کاردرمانی و فیزیوتراپی و روش‌های دیگر باشد. به عنوان بخشی از درمان، برخی از بیماران مبتلا به سرطان دهان به جراحی پلاستیک یا ترمیمی برای کمک به بازیابی توانایی صحبت کردن یا بلعیدن و/یا بازیابی ظاهر خود نیاز دارند.

معمولاً بازسازی همزمان با جراحی سرطان شما انجام می شود. در برخی موارد محل جراحی به حال خود رها می شود تا بهبود یابد. پزشک شما بهترین روش را برای شما توصیه خواهد کرد. در برخی موارد، ممکن است شما برای پروتز یا ایمپلنت دندان نصب شوید. یک درمانگر نحوه استفاده از دستگاه را به شما نشان می دهد. گاهی از پیوندهای پوست، ماهیچه یا استخوان که از قسمت دیگری از بدن به دهان منتقل می‌شود، استفاده می‌شود.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *