سرطان گونه پیش بینی نتایج درمان

سرطان گونه پیش بینی نتایج درمان

هر فردی شیمی درمانی را از نظر جسمی و احساسی متفاوت تجربه می کند. هر فردی عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی را به طور متفاوتی تجربه می کند و داروهای شیمی درمانی

تاریخ انتشار : 2023/04/11
بازدیدها : 1271

هر فردی شیمی درمانی را از نظر جسمی و احساسی متفاوت تجربه می کند. هر فردی عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی را به طور متفاوتی تجربه می کند و داروهای شیمی درمانی مختلف عوارض جانبی متفاوتی ایجاد می کنند. خوشبختانه با پیشرفت علم درمان سرطان گونه، علم مدیریت عوارض جانبی درمان نیز پیشرفت کرده است. هر آنچه را که تجربه می کنید، به یاد داشته باشید که هیچ رابطه ای بین احساس شیمی درمانی و اینکه آیا از آن سود می برید وجود ندارد.

بسیاری از افراد در چند ساعت اول پس از شیمی درمانی احساس خوبی دارند. معمولاً برخی از واکنش ها حدود چهار تا شش ساعت بعد رخ می دهد. با این حال، برخی از افراد تا 12 یا حتی 24 تا 48 ساعت پس از درمان سرطان گونه واکنشی نشان نمی دهند. برخی از افراد تقریباً تمام عوارض جانبی شرح داده شده در زیر را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر تقریباً هیچ یک را تجربه نمی کنند.

خستگی

شیمی درمانی می تواند شما را خسته کند. این خستگی ممکن است بدتر شود یا بدتر نشود زیرا با دوره های بیشتری از شیمی درمانی درمان می شوید. اکثر مردم مجبورند در مسئولیت های کاری و خانوادگی تغییراتی ایجاد کنند. درجه تغییر بسیار فردی است. سعی کنید فعالیت و استراحت را متعادل کنید. تا حد امکان سعی کنید فعالیت های روزمره خود را حفظ کنید. این می تواند برای بازیابی جسمی و روحی شما بسیار مفید باشد. پس از بهبودی پس از شیمی درمانی، خستگی از بین می رود. مرکز حمایت از بیماران و خانواده سرطان نیز میزبان کارگاه های آموزشی مدیریت خستگی ماهانه برای رفع این نگرانی ها است.

خستگی

نکات کاربردی برای خستگی

  • فعالیت های خود مانند خرید مواد غذایی را برای زمانی برنامه ریزی کنید که بهترین احساس را داشته باشید
  • اگر بچه دارید، هنگام چرت زدن استراحت کنید. زمانی که بیشتر احساس خستگی میکنید، چند ساعت یک پرستار کودک استخدام کنید تا بتوانید استراحت کنید یا چرت بزنید
  • در اوایل روز چرت بزنید تا الگوی خواب خود را در شب به هم نزنید
  • هر روز یا چند بار در هفته ورزش کنید. انواع خوب ورزش شامل شنا، پیاده روی و یوگا است. برای اطلاع از کلاس های ورزش رایگان با مرکز حمایت از بیماران و خانواده سرطان تماس بگیرید

ریزش مو

بسیاری از مردم احساس می کنند که ریزش مو یکی از سخت ترین جنبه های شیمی درمانی است. همه داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو نمی شوند، بنابراین با پزشک یا پرستار خود در مورد آنچه انتظار دارید صحبت کنید. پس از تشخیص سرطان گونه، اغلب، ریزش مو حدود دو تا سه هفته پس از شروع شیمی درمانی شروع می شود. برخی از افراد موهای نسبتا کمی از دست خواهند داد، در حالی که برخی دیگر ممکن است موهای سر، مژه ها و ابروهای خود و همچنین سایر موهای بدن را از دست بدهند. ممکن است بخواهید سر خود را با کلاه گیس، روسری، کلاه یا عمامه بپوشانید یا اصلاً نمی خواهید سر خود را بپوشانید. بسیاری از افراد برای موقعیت های مختلف پوشش های مختلفی برای سر انتخاب می کنند.

اگر تصمیم به خرید یک کلاه گیس دارید، سعی کنید تا زمانی که موهای خود را دارید، یکی بخرید تا بتوانید رنگ و مدل خود را بهتر هماهنگ کنید. ممکن است بخواهید از پزشک خود نسخه ای برای “پروتز جمجمه” (یعنی کلاه گیس) بخواهید، زیرا برخی از شرکت های بیمه فقط هزینه کلاه گیس را با نسخه پروتز جمجمه پرداخت می کنند.

ریزش مو

پس از توقف شیمی درمانی، موهای شما دوباره شروع به رشد خواهند کرد. معمولاً بین دو تا سه ماه طول می کشد تا تغییر از حالت بدون مو به برخی از موها مشاهده شود. موهای جدید شما ممکن است از نظر رنگ و بافت کمی متفاوت از موهای قدیمی شما باشد. اغلب، موهای جدید نرم و مجعد می شوند، اما به طور کلی پس از مدتی به بافت اولیه خود باز می گردند.

نکات کاربردی برای ریزش مو

همیشه خرید یک کلاه گیس واقعی ضروری نیست. کلاه گیس های مصنوعی می توانند زیبا به نظر برسند و قیمت کمتری داشته باشند، مراقبت از آن آسان تر باشد، وزن سبک تر باشد و پوشیدن آن راحت تر باشد. قبل از ریزش موی احتمالی، برخی افراد دوست دارند موهای خود را کوتاه کنند. اگر موهای کمتری برای ریزش وجود داشته باشد، ریزش مو چندان شوکه کننده نخواهد بود. یک حوله را روی بالش خود قرار دهید تا هنگام ریزش موهایتان، تمیز کردن آن در صبح راحت‌تر شود.

اشتها و تغییر طعم

در طول شیمی درمانی، ممکن است تغییرات چشایی و اشتها و افزایش حساسیت به بوها را تجربه کنید. اگر چند روز یا یک هفته اول پس از شیمی درمانی اشتها ندارید، نگران نباشید. غیر معمول نیست همانطور که احساس بهتری داشته باشید، اشتهای شما نیز بهتر می شود.

رفلاکس 

زمانی که غذا به مری شما برمی گردد – آروغ زدن یا احساس سوزش ممکن است حالت تهوع را بدتر کند. لطفاً این علائم را به پزشک یا پرستار خود گزارش دهید تا درمان شوند. ممکن است متوجه شوید که فقط می توانید غذاهای خاصی را تحمل کنید. ما به شما توصیه می کنیم در این مدت آنچه را که برایتان جذاب است بخورید و مایعات کافی بنوشید: هشت تا 10 لیوان هشت اونس در روز، اگر تب یا اسهال دارید بیشتر.

توصیه هایی برای تغذیه سالم شامل رژیم غذایی کم چربی (کمتر از 20 درصد چربی) و سرشار از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات و پروتئین های گیاهی است. برخی از افراد می خواهند تغییرات رژیم غذایی را در طول درمان فعال شروع کنند. برخی دیگر ترجیح می دهند تا پایان شیمی درمانی صبر کنند. برخی از افراد تغییرات کوچک و آهسته را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر از “تعمیر اساسی” سود می برند. ما شما را تشویق می کنیم که آگاه شوید و رژیم غذایی و سبک زندگی سالم را تغییر دهید. بسیاری از افراد در حین شیمی درمانی به دلایلی که به خوبی درک نشده اند وزن اضافه می کنند.

نکات کاربردی برای تغییر طعم و اشتها

  • در این مدت چیزی بخورید که برایتان جذابیت دارد.
  • غذاهای گرم بخورید تا گرم.
  • از مکان هایی که غذا در آن طبخ می شود، مانند آشپزخانه هنگام شام خودداری کنید.
  • از بوهای نامطبوع خودداری کنید.
  • سعی کنید روزانه هشت تا 10 لیوان مایعات بنوشید.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *