سرطان ریه ارتباط با سایر بیماری ها و عوارض جانبی

سرطان ریه ارتباط با سایر بیماری ها و عوارض جانبی

مانند همه انواع سرطان، سرطان ریه با یک جهش ژنتیکی ساده و ساده شروع می شود. سلول‌هایی که زمانی سالم بودند شروع به رشد غیرعادی می‌کنند و به لطف آن نقص DNA، خود

تاریخ انتشار : 2023/04/10
بازدیدها : 1172

مانند همه انواع سرطان، سرطان ریه با یک جهش ژنتیکی ساده و ساده شروع می شود. سلول‌هایی که زمانی سالم بودند شروع به رشد غیرعادی می‌کنند و به لطف آن نقص DNA، خود را در مکانی برای تکرار دائمی گیر می‌کنند. در نهایت، سلول‌هایی که اکنون متزلزل شده‌اند به هم می‌پیوندند و یک توده (یا تومور) تشکیل می‌دهند. سپس تومور برای تضعیف و تخریب بافت ریه سالم عمل می کند، که تنفس و حرکت اکسیژن در سراسر بدن را بسیار دشوارتر می کند.

در همین لحظه، حدود 13 درصد از کل موارد سرطان جدید در ایالات متحده از ریه شروع می شود. در حالی که ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما در واقع همینطور است. سرطان ریه دومین سرطان شایع در مردان و زنان در ایالات متحده است و سالانه بیش از 235000 نفر به سرطان ریه مبتلا می شوند. این بیماری معمولاً به دو نوع اصلی طبقه بندی می شود:

سرطان ریه سلول غیرکوچک (NSCLC)

طبق انجمن سرطان آمریکا، این نوع سرطان ریه اغلب کند رشد می کند و 84 درصد از کل موارد سرطان ریه را تشکیل می دهد. انواع کمی از سرطان ریه سلول غیر کوچک وجود دارد. رایج ترین کارسینوم سلول سنگفرشی، که در سلول های نازک و مسطح پوشش ریه ها شروع می شود، در وهله اول چه چیزی باعث سرطان ریه می شود؟ بله، این درست است که هر فردی که ریه دارد ممکن است به سرطان ریه مبتلا شود. همچنین درست است که سیگار کشیدن تا حد زیادی بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به این بیماری است. دلیل: با هر پک سیگار، 250 ماده شیمیایی خطرناک شناخته شده به ریه ها کشیده می شود. و حداقل 69 مورد از این مواد شیمیایی ثابت شده است که باعث سرطان می شوند.

سرطان ریه سلول غیرکوچک (NSCLC)

این مواد شیمیایی که سرطان‌زا نامیده می‌شوند، می‌توانند به DNA آسیب برسانند. و از آنجایی که DNA وظیفه تکثیر و عملکرد سلول ها را بر عهده دارد، هنگامی که به این شکل آسیب می بینید، می تواند باعث جهش و رشد نامنظم سلول ها شود و منجر به سرطان شود. در واقع دود سیگار آنقدر خطرناک است که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، جراح عمومی ایالات متحده و سایر سازمان ها دود دست دوم را نیز به عنوان یک سرطان زا طبقه بندی کرده اند. کارسینوم سلول بزرگ، که اغلب در امتداد لبه های بیرونی ریه ها شروع می شود آدنوکارسینوما، که در سلول هایی که کیسه های هوایی کوچک ریه ها را پوشانده اند شروع می شود

سرطان ریه سلول کوچک

 دو نوع اصلی سرطان ریه سلول کوچک (معروف به سرطان سلول جو دوسر) وجود دارد: کارسینوم سلول کوچک و کارسینوم سلول کوچک ترکیبی. تا 13 درصد از تمام سرطان های ریه SCLC هستند که تمایل به رشد و گسترش سریعتر از سلول های غیر کوچک دارند. البته، کشیدن سیگار، سیگار برگ و/یا پیپ یا قرار گرفتن در معرض دود غیرفعال آنها تنها علت سرطان ریه نیست. در اینجا عوامل دیگری وجود دارد که می تواند شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهد:

رادون

 این گاز رادیواکتیو بی بو و بی رنگ به طور طبیعی در عناصر پوسیده خاک یافت می شود. اگر به ساختمان ها یا سازه هایی که تهویه کافی ندارند نفوذ کند (مانند زیرزمین شما) می تواند استنشاق شود و به سلول های ریه آسیب برساند. شما می توانید خانه خود را برای رادون با یک کیت DIY آزمایش کنید. مواد شیمیایی محل کار: آرسنیک، آزبست، کادمیوم، کروم، نیکل، برخی فرآورده های نفتی و اورانیوم از جمله خطرناک ترین مواد شیمیایی هستند.

آلودگی هوا یا آلودگی ذرات: تصور می‌شود که تنفس منظم ذراتی که از اجاق‌های چوبی، وسایل نقلیه، آتش‌سوزی‌های جنگلی، نیروگاه‌ها و غیره ساطع می‌شوند، در ایجاد سرطان ریه نقش دارند.

ژنتیک

 سابقه خانوادگی سرطان ریه نیز می تواند در خطر شخصی شما نقش داشته باشد. به عنوان مثال، افرادی که تغییرات DNA را در کروموزوم 6 به ارث می برند، نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به سرطان ریه هستند، حتی اگر هرگز سیگار نکشیده باشند.

پرتودرمانی

 بازماندگان سرطانی که تحت پرتودرمانی قفسه سینه خود قرار گرفته‌اند، در خطر کمی بالاتر از سرطان ریه قرار دارند. به عنوان مثال، خطر ابتلا به سرطان ریه در زنان پس از تشعشعات سرطان سینه تقریباً 1 در 200 است. سابقه بیماری ریوی: افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا فیبروز ریه در معرض خطر بیشتری هستند. تصور می‌شود که تا حدی COPD استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد که به DNA در ریه‌ها آسیب می‌زند و سرطان ریه را تحریک می‌کند.

پرتودرمانی

آیا باید از نظر سرطان ریه معاینه شوم؟

به این سوالات بله/خیر پاسخ دهید تا بدانید:

  • آیا شما بین 55 تا 80 سال سن دارید و از سلامت نسبتاً خوبی برخوردار هستید؟
  • آیا سیگار می کشیدید یا قبلاً (حداقل) یک بسته در روز به مدت 30 سال یا دو بسته در روز به مدت 15 سال سیگار می کشیدید؟
  • آیا هنوز سیگار می کشید یا در 15 سال گذشته آن را ترک کردید؟

اگر پاسخ شما به هر سه مورد مثبت است، توصیه می شود هر سال غربالگری سرطان ریه را از طریق اسکن توموگرافی کامپیوتری با دوز پایین (LDCT) انجام دهید. بر اساس گزارشی در مجله پزشکی نیوانگلند، افرادی در این گروه‌ها که LDCT دریافت کرده‌اند، 20 درصد کمتر از افرادی که عکس‌برداری اولیه از قفسه سینه دریافت کرده‌اند، بر اثر بیماری سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند.

علائم

آیا من علائم سرطان ریه را دارم؟

سرطان ریه مشکل است. پایانه های عصبی بسیار کمی در داخل ریه ها وجود دارد، به این معنی که توموری که در آنجا رشد می کند ممکن است با فناوری پنهان محافظت شود. علائم اولیه سرطان ریه به سختی قابل توجه است زیرا به ندرت درد یا ناراحتی وجود دارد. در عوض، اکثر موارد سرطان ریه تا زمانی که بیماری پیشرفته نشده باشد، یا حتی به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند، هیچ علامت نگران‌کننده‌ای ایجاد نمی‌کنند (می‌دانیم ترسناک).

با این حال، اگر حتی از ظریف‌ترین نشانه‌های سرطان ریه آگاه هستید، هنگامی که برای اولین بار متوجه علائم شدید، به دنبال کمک پزشکی باشید – و مطمئن شوید که اگر در معرض خطر بالاتری هستید غربالگری می‌شوید – به طور قابل توجهی شانس بهتری برای ابتلا به ریه دارید. سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، زمانی که درمان ها به احتمال زیاد موثر هستند. در حالی که علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، در اینجا مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • سرفه مداوم که با گذشت زمان بدتر می شود (این شایع ترین علامت است)
  • تنگی نفس یا خس خس سینه در هنگام فعالیت
  • سرفه خونی یا خلط خونی
  • بلع دردناک
  • ایجاد صدای خشن
  • درد مداوم قفسه سینه، به ویژه هنگام تنفس عمیق
  • کمر درد
  • عفونت های مکرر ریه، مانند برونشیت یا ذات الریه
  • خستگی مداوم
  • کاهش وزن غیر منتظره

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *