سرطان ریه: علائم، علت ها و درمان

سرطان ریه: علائم، علت ها و درمان

سرطان ریه در اثر تکثیر کنترل نشده سلول‌های جهش‌یافته در ریه ایجاد می‌شود و توده یا گره‌ای را تشکیل می‌دهد که بر عملکرد طبیعی ریه تأثیر می‌گذارد یا آن را مختل می‌کند. به

تاریخ انتشار : 2023/04/10
بازدیدها : 1644

سرطان ریه در اثر تکثیر کنترل نشده سلول‌های جهش‌یافته در ریه ایجاد می‌شود و توده یا گره‌ای را تشکیل می‌دهد که بر عملکرد طبیعی ریه تأثیر می‌گذارد یا آن را مختل می‌کند. به طور معمول به عنوان یک نقطه کوچک، اغلب در راه های هوایی یا کیسه های هوایی ریه شروع می شود و به سرعت به اندام های مجاور گسترش می یابد.

سرطان ریه در چه مراحلی قرار دارد؟

مرحله بندی سرطان ریه و درمان سرطان ریه بسته به نوع آن متفاوت است. معیارهای تعیین مرحله سرطان به اندازه سرطان، محل و گسترش سرطان به نقاط دوردست و اندام های بدن بستگی دارد. بنابراین، دانستن مرحله سرطان بیمار برای پزشک سرطان برای تدوین مناسب ترین برنامه درمانی برای هر بیمار بسیار مهم است.

سرطان ریه در چه مراحلی قرار دارد؟

  2 مرحله سرطان ریه سلول کوچک وجود دارد.

مرحله محدود: سرطان فقط در یک ریه و احتمالاً یک گره لنفاوی مجاور است.

مرحله گسترده: سرطان به سایر نواحی ریه، قفسه سینه، مایع اطراف ریه ها و سایر اندام ها مانند مغز گسترش یافته است.

4 مرحله سرطان ریه سلول غیر کوچک وجود دارد.

مرحله 1

 سرطان در قسمت فوقانی ریه یا برونش شکل می گیرد و اندازه آن افزایش می یابد اما به خارج از ریه یا به غدد لنفاوی گسترش نمی یابد. در این مرحله هیچ علامت یا علامتی وجود ندارد.

مرحله 2

 سرطان به غدد لنفاوی داخل ریه ها گسترش یافته است. ممکن است یک یا چند تومور در همان لوب ریه تشکیل شود. برداشتن تومور با جراحی به تنهایی می تواند بیماران را در این مرحله درمان کند.

مرحله 3

 سرطان اندازه های بزرگتری نسبت به مرحله دوم دارد. یک یا چند تومور تشکیل شده و به لوب های دیگر همان ریه، غدد لنفاوی یا وسط ساختارهای قفسه سینه گسترش یافته است.

مرحله 4

 سرطان به سایر اندام های بدن گسترش یافته است. ریه دیگر، مایع اطراف قلب، یا غدد لنفاوی در گردن، کبد، استخوان ها، غدد فوق کلیوی و مغز.

علائم سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ علامت یا علامتی ندارد. با این حال، علائمی مانند سرفه یا خستگی می تواند یک اتفاق روزمره باشد. در نتیجه، بسیاری از بیماران غربالگری اولیه را تا زمانی که سرطان به مرحله پیشرفته نرسد، به تاخیر می اندازند. نشانه های اینکه سرطان ریه دارید شمال موارد زیر هستند:

  • سرفه مزمن
  • سرفه خونی (هموپتیزی)
  • تنگی نفس (تنگی نفس)
  • خس خس سینه، گرفتگی صدا
  • سردرد
  • خستگی، خستگی
  • درد قفسه سینه یا بالای قفسه سینه
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • درد شانه
  • درد استخوان
  • تورم در صورت، گردن و بازوها

علائم سرطان ریه چیست؟

عوامل خطر سرطان ریه عبارتند از:

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را تحت تأثیر قرار دهند به عوامل قابل کنترل طبقه بندی می شوند. سیگار کشیدن و عوامل غیر قابل کنترل؛ ژنتیک علاوه بر این، مراقبت از سلامت و انجام پیشگیری می تواند خطرات را کاهش دهد.

سیگار کشیدن

سیگار همیشه در فهرست عوامل خطر سرطان ریه بالاترین رتبه را دارد. کارشناسان تخمین می زنند که بیش از 80 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه مربوط به سیگار است. بنابراین، احتمال ابتلای افراد سیگاری به سرطان ریه یا مرگ آنها بیشتر از افراد غیر سیگاری است. حتی کشیدن چند نخ سیگار در روز یا سیگار کشیدن معمولی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. سیگار کشیدن می تواند باعث سرطان در هر عضوی شود. 

دود دست دوم

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم به یکی از دلایل اصلی سرطان ریه تبدیل شده است. دود دست دوم دود بازدم سیگاری است. استنشاق دود دست دوم، حتی برای مدت کوتاه، می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی، به ویژه برای نوزادان، کودکان و اعضای خانواده اطراف افراد سیگاری شود. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم بر سیستم قلبی عروقی از جمله قلب، خون و عروق خونی تاثیر منفی میگذارد و منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی و غیره می شود.

پرتودرمانی قبلی

افرادی که سابقه پرتودرمانی به قفسه سینه، سینه یا لنفوم و غیره دارند، در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

قرار گرفتن در معرض گاز رادون، آزبست و سایر مواد سرطان زا

گاز رادون، آزبست و سایر مواد سرطان زا مانند اورانیوم، اگزوز گازوئیل یا محصولات زغال سنگ مواد مضری هستند که پخش می شوند و آلودگی هوا را تشکیل می دهند. تنفس چنین موادی در طول زمان می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. علاوه بر این، گاز رادون، آزبست و سایر مواد سرطان زا می توانند به زیرساخت های داخلی ساختمان بچسبند. با این حال، ما می توانیم این مواد را با نصب یک سیستم تصفیه هوا در محل زندگی کنترل کنیم.

سندرم سرطان خانوادگی یا سندرم سرطان ارثی

خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد مبتلا به سندرم سرطان خانوادگی بیشتر از افراد بدون این سندرم است. این سندرم ها به دلیل انواع ژنتیکی ارثی در ژن های خاص مرتبط با سرطان است. کارشناسان تخمین می زنند که بیش از 80 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در افراد مبتلا به سندرم سرطان خانوادگی مربوط به سیگار است.

غربالگری سرطان ریه

افرادی که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند، به ویژه سیگاری‌های فعلی یا بزرگسالانی که سال‌ها به شدت سیگار می‌کشیدند، باید سالانه سی تی اسکن ریه با دوز پایین انجام دهند. بیماران برای کسب اطلاعات بیشتر باید با پزشک خود مشورت کنند.

تحقیقات برای تشخیص سرطان ریه

بسیاری از رویکردهای تحقیقی در دسترس برای تشخیص سرطان ریه هستند، از جمله:

تست های تصویربرداری

 سی تی اسکن ریه با دوز کم می تواند تومورها یا ندول های غیرطبیعی را در ریه های شما نشان دهد که ممکن است در عکسبرداری با اشعه ایکس قفسه سینه معمولی قابل تشخیص نباشد.

سیتولوژی خلط

بررسی خلط زیر میکروسکوپ گاهی اوقات می تواند سلول های سرطانی ریه را نشان دهد.

بیوپسی

 برای گرفتن نمونه‌های بافتی برای معاینات پاتولوژیک به روش‌های مختلف، مانند آسپیراسیون ندول‌های مشکوک ریه با سوزن با هدایت CT.

برونکوسکوپی

 یک دوربین منعطف و روشن از طریق گردن شما وارد ریه های شما می شود تا مناطق دارای ناهنجاری را بررسی کنند.

مدیاستینوسکوپی

 یک اسکوپ سفت و سخت در پشت استخوان سینه شما از طریق پایه برش گردن وارد می شود تا نمونه های بافتی گرفته شود. همچنین می توان بیوپسی بافتی را از محل سرطان متاستاتیک مانند کبد گرفت. تشخیص صحیح نوع سرطان ریه در گزینه های درمانی بسیار مهم خواهد بود.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *