سرطان ریه تغذیه مناسب در طول درمان

سرطان ریه تغذیه مناسب در طول درمان

اگر تشخیص سرطان ریه داده شده اید، آنچه می خورید مهم است. اما باید به این فکر کنید که از چه چیزی دوری کنید. اگر تحت درمان سرطان ریه هستید، برخی غذاها می

تاریخ انتشار : 2023/04/10
بازدیدها : 2725

اگر تشخیص سرطان ریه داده شده اید، آنچه می خورید مهم است. اما باید به این فکر کنید که از چه چیزی دوری کنید. اگر تحت درمان سرطان ریه هستید، برخی غذاها می توانند عوارض جانبی را بدتر کنند. و هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود، باکتری ها و سایر میکروب های مضر که در برخی غذاها رایج هستند، می توانند به شدت به شما ضربه بزنند.

خبر خوب این است که معمولاً تشخیص غذاهایی که ممکن است کسل کننده باشند و یا به سلامت شما در حین درمان سرطان ریه آسیب بزنند، آسان است. دستورالعمل‌هایی برای محدود کردن یا اجتناب از آن‌ها واضح و ساده است. در طول مسیر نیز می‌توانید در انتخاب‌های سالم شرکت کنید. دکتر کالین اسپیرز، دانشیار بخش رژیم غذایی پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، می‌گوید که این فضا را برای یک رژیم غذایی مغذی و متناسب ایجاد می‌کند.

او می‌گوید: «این زمان برای خوردن الگوهای غذایی است که از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند و آن را حفظ می‌کند. تقریباً 70 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه در طول درمان سرطان ریه دچار سوء تغذیه هستند. این زمانی اتفاق می افتد که آنها مقدار یا کیفیت مناسب مواد مغذی یا کالری مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی کنند. از این گروه بزرگ، 35 درصد دچار سوءتغذیه شدید هستند. همچنین اگر این موارد را در هنگام تشخیص سرطان ریه ذکر نکنید، ممکن است بعدا مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کنند.

اسپیس می‌گوید افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، درمان مکرر قطع می‌شود، باید بیشتر به بیمارستان بروند و باید بیشتر در بیمارستان بمانند. آنها اغلب عوارض جانبی مرتبط با روده از درمان دارند و کارهایی را که نیاز دارند یا می خواهند انجام دهند، برایشان مشکل است. میزان مرگ و میر آنها نیز بالاتر است. مطالعات نشان داده است افرادی که دچار سوءتغذیه بودند دو تا پنج برابر بیشتر از بیماران سالم در معرض خطر مرگ قرار داشتند.

کاهش ناراحتی و کاهش علائم

اسپیس می‌گوید اگر تغذیه مناسبی داشته باشید، عوارض جانبی درمانی مرتبط با تغذیه مانند کاهش اشتها، خستگی یا حالت تهوع کمتری خواهید داشت. او به افراد مبتلا به سرطان ریه توصیه می‌کند که از دستورالعمل‌های تغذیه خوب انجمن سرطان آمریکا در طول درمان پیروی کنند. اگرچه نیازهای تغذیه ای شما می تواند در طول زمان متفاوت باشد، قوانین اساسی – مانند اجتناب از قند اضافه شده، سدیم و چربی های اشباع شده – همچنان اعمال می شوند. چیزهایی در رژیم غذایی شما که اغلب باعث ایجاد عوارض جانبی در طول درمان سرطان ریه می شوند عبارتند از:

  • غذاهای چرب، سرخ شده یا بسیار تند که می تواند منجر به حالت تهوع و اسهال شود.
  • غذاها و مایعات بسیار گرم، از نظر دما. اینها می توانند معده شما را نیز ناراحت کنند. در مورد لبنیات هم همینطور است.
  • مصرف زیاد کافئین. شما مایعات را از دست میدهید که می تواند باعث یبوست شود.
  • از غذاهایی که می توانند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارند اجتناب کنید
  • درمان‌های سرطان، مانند شیمی‌درمانی، بر گلبول‌های سفید خون شما، که مبارزان خط مقدم بدن شما در برابر عفونت هستند، تأثیر می‌گذارد. بنابراین میکروب‌ها و باکتری‌های رایج در برخی غذاها ممکن است راحت‌تر وارد سیستم شما شوند.

کاهش ناراحتی و کاهش علائم

بیشتر غذاهای بی‌حس دارای ویژگی‌های یکسانی هستند: ممکن است خام، نیم‌پخته یا پاستوریزه نشده باشند، به این معنی که فرآیند گرمایی را طی نکرده‌اند که باکتری‌ها را از بین ببرد. آن‌ها در جایی کمین می‌کنند که میکروب‌ها می‌توانند به طور مخفیانه وارد شوند: به سالاد بارهای رستوران‌ها فکر کنید و بخش‌های غذای انبوه را ذخیره کنید، جایی که دست‌های زیادی داخل و خارج می شوند. اگر این نکات را در نظر داشته باشید، دور کردن سبد یا بشقاب خود از غذاهای احتمالی مضر کار سختی نیست:

از اغذیه فروشی اجتناب کنید

 غذاهایی مانند آب سرد؛ سالامی نپخته، خشک شده؛ و سالادهای گوشتی از قبل تهیه شده می توانند حاوی باکتری لیستریا باشند که عامل مسمومیت غذایی است.

سرطان ریه تغذیه مناسب در طول درمان

به آرامی تخم مرغ ها را بپزید

اگر تخم‌مرغ‌ها خوب پخته نشوند، حتی تخم‌مرغ‌های بسیار تازه با پوسته تمیز، ممکن است سالمونلا داشته باشند، باکتری‌هایی که باعث هزاران مورد مسمومیت غذایی و چند ده مورد مرگ در سال می‌شوند. از تخم‌مرغ‌هایی که در یخچال نگهداری نمی‌شوند یا ترک‌خورده‌اند استفاده نکنید. سفارشات را برای تخم‌مرغ‌های خیلی آسان، آب‌پز، آب‌پز و آفتاب‌گیر به بالا نگه دارید. و از غذاهایی که ممکن است تخم مرغ خام داشته باشند، از جمله سس سالاد سزار، اسموتی ها، خمیر کلوچه خام، سس مایونز خانگی و سس هلندی دوری کنید.

شیر خام یا محصولات لبنی غیر پاستوریزه را ننوشید یا نخورید

 این ممکن است شامل ماست، پنیرهای نرم مانند بری و فتا و پنیرهای مکزیکی مانند فرسکو یا بلانکو باشد. شیر خام می تواند حاوی باکتری های مضر از جمله E. coli، لیستریا و سالمونلا باشد. ماست و بستنی با سرو نرم نیز در این فهرست قرار دارند. شما نمی توانید مطمئن باشید که چه چیزی در آنها وجود دارد یا ماشین ها تمیز هستند. از هر چیزی که با خامه یا کاستارد پر شده و در یخچال نیست خودداری کنید. در بخش محصولات، از سس های سالاد تازه، سالسا و غیره عبور کنید. این زمان آن است که در راهروی چاشنی ها به مارک های ثابت در قفسه پایبند باشید. جوانه های سبزیجات خام مانند یونجه، کلم بروکلی یا تربچه را نخورید. باکتری ها در شرایط مرطوب و گرم که در آن جوانه ها رشد می کنند، رشد می کنند.

همچنین از سوشی صرف نظر کنید. حتی ماهی های کم پخته یا دودی نیز می توانند حاوی باکتری های مضر باشند. این شامل لوکس (ماهی قزل آلا آب نمک یا دودی) و ساشیمی (گوشت یا ماهی خام برش نازک) است. صدف های خام یا نیم پز مانند صدف ها ممکن است ناقل ویروس هپاتیت A باشند. همچنین برخی از انواع ماهی ها، حتی اگر پخته شده باشند، می توانند سطوح بالایی از جیوه داشته باشند.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *