سرطان ریه: روش های نوین در درمان 

سرطان ریه: روش های نوین در درمان 

یکی از سخت ترین جنبه های درمان سرطان ریه با پرتو درمانی، تعیین بهترین راه برای انتقال آن است. در حالت ایده‌آل، پزشکان می‌خواهند مؤثرترین دوز را برای یک تومور فراهم کنند، در

تاریخ انتشار : 2023/04/10
بازدیدها : 1151

یکی از سخت ترین جنبه های درمان سرطان ریه با پرتو درمانی، تعیین بهترین راه برای انتقال آن است. در حالت ایده‌آل، پزشکان می‌خواهند مؤثرترین دوز را برای یک تومور فراهم کنند، در حالی که قرار گرفتن در معرض اندام‌ها، بافت‌ها و ساختارهای مجاور سالم را محدود می‌کنند. چالش ریه ها این است که آنها همیشه در حال حرکت هستند. این امر می‌تواند تمرکز مستقیم پرتو بر روی تومورها را دشوار کند. برای همین است که باید روش های مناسب را پس از تشخیص سرطان ریه اتخاذ کرد تا آسیب کمتری به دیگر ارگان ها برسد.

دکتر لیائو، انکولوژیست تشعشع، می گوید: «در حال حاضر، ما باید از بیماران بخواهیم که در طول درمان نفس خود را حبس کنند تا حرکت را به حداقل برسانند. این امر می تواند محافظت از اندام های حیاتی مانند قلب، کبد و حتی بخش هایی از ریه ها را دشوار کند. خوشبختانه همه اینها در حال تغییر است. در اینجا تعدادی از فناوری های نسل بعدی شامل مدیریت حرکت در زمان واقعی است را معرفی خواهیم کرد.

فناوری های نسل بعدی پزشکان را قادر می سازد تا بافت های سالم را به طور موثرتری محافظت کنند. با استفاده از ماشین‌هایی که می‌توانند بیماران را در طول جلسات درمان سرطان ریه اسکن کنند، انکولوژیست‌های پرتودرمانی می‌توانند تنظیماتی را در زمان واقعی برای سازگاری با حرکات بیماران انجام دهند. لیائو می گوید: «فناوری پرتودرمانی هر روز در حال پیشرفت است. ما از فیلم‌های ساده اشعه ایکس در اوایل دهه 1990 به تصویربرداری پیشرفته و پیشرفته در دهه 2010 رسیدیم. اکنون، ما در حال ساخت دستگاه پروتون درمانی نسل دوم خود هستیم که از مدیریت حرکت تنفسی و ردیابی بی‌درنگ برای نظارت بر وضعیت هر بیمار استفاده می‌کند.

درمان های ترکیبی سرطان تبدیل به استاندارد مراقبت می شوند

دیگر پیشرفت‌های اخیر در پرتودرمانی برای سرطان ریه شامل پرتودرمانی استریوتاکتیک فرسایشی (SABR) و پرتودرمانی استریوتاکتیک بدن (SBRT) است. هر دو تابش با دوز فوق‌العاده بالا را در مدت زمان بسیار کوتاهی به اهداف کوچک می‌رسانند – معمولاً 4 تا 10 درمان در عرض یک تا دو هفته. لیائو می گوید: «این باعث می شود آنها در کشتن سلول های سرطانی بسیار موثر باشند. همچنین از نظر توانایی آنها در از بین بردن موفقیت آمیز برخی سرطان ها، آنها را با جراحی قابل مقایسه می کند.

پروتون درمانی نیز می تواند گزینه خوبی برای بسیاری از بیماران باشد، زیرا ویژگی های منحصر به فرد عمق دوز دارد. و ترکیب پرتودرمانی با سایر روش‌های درمانی (مانند شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی و درمان هدفمند) آنقدر مؤثر بوده است که شیمی‌درمانی به همراه پرتودرمانی و ایمونوتراپی در حال حاضر به عنوان استاندارد مراقبت برای بیماران مبتلا به سرطان‌های ریه پیشرفته در نظر گرفته می‌شود. لیائو می افزاید: «پروتون درمانی به ویژه زمانی مفید است که تومورها در کنار قلب قرار گیرند. همچنین در درمان تومورهای جامد خوب است، زیرا این تومورها دارای جرم کافی برای جلوگیری از عبور تشعشع از درون آنها هستند.

درمان های ترکیبی سرطان

گزینه هایی برای درمان سرطان ریه و محدود کردن پیشرفت آن

پرتودرمانی اغلب در بیماران سرطان ریه در مراحل اولیه که نمی توانند – یا ترجیح می دهند – انجام ندهند استفاده می شود. اما پرتودرمانی همچنین می‌تواند پیشرفت بیماری را در بیماران مبتلا به سرطان ریه پیشرفته‌تر محدود کند. لیائو می‌گوید: موسسه های کمی وجود دارند که در زمینه تشخیص سرطان ریه از تکنیک های به روز استفاده می کنند و برخی از آنها از پیشرفته‌ترین فناوری‌های تشعشع بهره مند هستند. 

محافظت از بیماران در برابر قرار گرفتن در معرض پرتوهای غیر ضروری

برای جلوگیری از آسیب به ساختارهای سالم ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه بیش از حد در طول درمان سرطان ریه، دکتر برای هر عضوی که در داخل یا نزدیک حفره قفسه سینه قرار دارد، مانند قلب، کبد و مری، محدودیت‌های دوز ایجاد کرده است. درمان هدفمند دسته‌ای از داروهایی است که برای کشتن سلول‌های سرطانی با هدف قرار دادن پروتئین‌ها و جهش‌های ژنتیکی طراحی شده‌اند که به سلول‌های سرطانی اجازه رشد می‌دهند. در چند سال گذشته، پیشرفت‌های عظیمی در درمان‌های هدفمند سرطان برای سرطان ریه سلول‌های غیر کوچک پیشرفته صورت گرفته است. این داروها برای هدف قرار دادن جهش های ژنتیکی خاص در برخی از بیماران طراحی شده اند.

این درمان پیشرفت‌کننده سرطان، مجموعه‌ای از گزینه‌های جدید را برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلولی غیرکوچک که سرطان آنها عود کرده یا به سایر نقاط بدن گسترش یافته است، معرفی کرده است. 

محافظت از بیماران در برابر قرار گرفتن در معرض پرتوهای غیر ضروری

هدف از آزمایش بیومارکر برای سرطان ریه چیست؟

آزمایش ژنومی، که به عنوان آزمایش نشانگر زیستی یا آزمایش تومور نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به انکولوژیست‌ها کمک کند تا تصمیم بگیرند کدام درمان هدفمند برای استفاده بهتر است. آزمایش ژنومیک سلول‌های تومور بیمار را بررسی می‌کند تا جهش‌های ژنتیکی را پیدا کند که ممکن است نشان دهد آنها از یک درمان درمانی هدفمند خاص سود می‌برند. به این کار پروفایل تومور می گویند.

بر اساس مشخصات تومور، یک برنامه درمانی شخصی ایجاد می شود. اگر یک جهش ژنتیکی پیدا شد و دارویی برای هدف قرار دادن آن ژن در دسترس باشد، می توان آن را در فرآیند درمان گنجاند. ممکن است درمان های دیگری مانند شیمی درمانی و/یا درمان هدفمند نیز وجود داشته باشد. اگر هیچ جهش ژنتیکی در سلول‌های سرطان ریه یافت نشود، به احتمال زیاد رویکرد متفاوتی برای درمان اتخاذ می‌شود. آزمایش ژنومیک همچنین مشخص می‌کند که سرطان کند یا سریع رشد می‌کند و احتمال انتشار سلول‌های سرطانی به سایر نقاط بدن چقدر است.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *