سرطان ریه: پیش بینی نتایج درمان

سرطان ریه: پیش بینی نتایج درمان

برخی از اخبار دلگرم کننده در مورد سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) در یک مطالعه موسسه ملی سرطان در سال 2020 منتشر شد که نشان می دهد نرخ مرگ و میر کمتری

تاریخ انتشار : 2023/04/10
بازدیدها : 1010

برخی از اخبار دلگرم کننده در مورد سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) در یک مطالعه موسسه ملی سرطان در سال 2020 منتشر شد که نشان می دهد نرخ مرگ و میر کمتری برای بیماران مبتلا به سرطان ریه وجود دارد. دلیل این امر دو مورد است: 1) امروزه مردم با مشکلات بهداشتی شناخته شده ای که می توانند ایجاد کنند، محصولات تنباکو کمتری مصرف می کنند، و 2) پیشرفت های اخیر در درمان سرطان ریه به بیماران اجازه می دهد تا زندگی طولانی تری نسبت به قبل داشته باشند. بیمارانی که در موسسه های سرطان حضور داشتند توانستند در برخی از تحقیقات سرطان که منجر به این گزینه‌های بهبود یافته درمان سرطان ریه شده است، شرکت کنند. 

یکی از مهم‌ترین مشکلات سرطان‌های ریه و برونش این است که به راحتی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد تا زمانی که در مراحل پیشرفته باشد و سرانجام علائم ظاهر شوند. با یک استاندارد جدید در غربالگری سرطان ریه، می‌توانیم سرطان ریه را زمانی که در مراحل اولیه است پیدا کنیم و درمان آن آسان‌تر باشد. این به تنهایی به کاهش احتمال مرگ ناشی از سرطان ریه کمک می کند. آیا شما کاندیدای غربالگری سرطان ریه هستید؟ بیایید باهم دریابیم!

تشخیص سرطان ریه

مرحله تشخیص سرطان ریه مهمترین عامل است. مراحل اولیه سرطان ریه غیر کوچک (مراحل 0 و 1) پیش بینی بهتری نسبت به مراحل بعدی (مراحل 2، 3 یا 4) دارند. با سرطان ریه سلول کوچک، سرطان های مرحله محدود پیش بینی بهتری نسبت به سرطان های مرحله گسترده دارند.

کاهش وزن

افرادی که قبل از شروع درمان بیش از 5 درصد وزن بدن خود را از دست داده اند نسبت به افرادی که وزن زیادی از دست نداده اند، پیش بینی کمتری دارند.

وضعیت عملکرد

اندازه گیری می کند که یک فرد چقدر می تواند فعالیت های روزانه و وظایف روزمره خود را انجام دهد. افرادی که نمره وضعیت عملکرد بالاتری دارند، پیش بینی بهتری نسبت به افرادی که نمره وضعیت عملکرد پایین تری دارند، دارند.

ارتباط جنسی

زنان مبتلا به سرطان ریه نسبت به مردانی که سرطان مشابهی دارند، پیش بینی بهتری دارند.

سلامت کلی

افرادی که از سلامت کلی بهتری برخوردار هستند، احتمال بیشتری برای انجام عمل جراحی برای برداشتن سرطان ریه دارند، که ممکن است بقا را بهبود بخشد. آنها همچنین ممکن است بتوانند شیمی درمانی و پرتودرمانی را بهتر از افراد دارای سلامت ضعیف تحمل کنند. افراد مبتلا به مشکلات ریوی و قلبی در صورت تشخیص سرطان ریه، پیش بینی کمتری دارند.

تغییرات ژنتیکی در سلول های سرطانی

آزمایش‌های بافتی بر روی سلول‌های سرطان ریه در حین تشخیص انجام می‌شود تا ببینند آیا تغییرات خاصی (جهش) در ژن‌هایسلول‌های سرطانی وجود دارد یا خیر. سرطان های ریه که دارای تغییرات ژنتیکی خاصی هستند ممکن است به درمان هایی که برای هدف قرار دادن آن تغییر خاص طراحی شده اند بهتر پاسخ دهند.

تغییرات ژنتیکی در سلول های سرطانی

چه کسی واجد شرایط آزمایش های غربالگری سرطان ریه است؟

سی تی اسکن با دوز کم از قفسه سینه می تواند یک بار در سال انجام شود اگر شما:

بین سنین 50 تا 80 سال و شما در حال حاضر سیگاری هستید یا در 15 سال گذشته سیگار را ترک کرده اید، یا مصرف یک بسته یا بیشتر سیگار در روز به مدت 20 سال یا بیشتر، یا دو بسته در روز برای ده سال یا بیشتر. این می تواند به شناسایی نواحی غیرطبیعی در ریه ها کمک کند که ممکن است سرطان در مراحل اولیه باشند یا احتمال سرطانی شدن دارند. این آزمایش غربالگری معمولاً برای بیمارانی که واجد شرایط هستند تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

یادگیری ماشینی می تواند به تشخیص زودتر تومورهای سرطان ریه کمک کند

رادیولوژیست ها به طور فزاینده ای از سیستم های هوش مصنوعی (AI) برای کمک به بررسی اسکن ریه استفاده می کنند. هوش مصنوعی زمانی که در ترکیب با غربالگری یا اسکن تشخیصی برای تعیین محل قرارگیری سرطان استفاده می شود، حتی اگر در تصاویر با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشد، به بهبود توانایی رادیولوژیست برای تشخیص سرطان کمک می کند. این با استفاده از مفهومی به نام یادگیری عمیق توسعه داده شد. سیستم‌های یادگیری عمیق از نمونه‌های واقعی از سی‌تی اسکن‌های واقعی استفاده می‌کنند تا تومور سرطان ریه را از لکه‌های غیرسرطانی روی اسکن تشخیص دهند.

دارو درمانی هدفمند با استفاده از نشانگرهای زیستی

بیومارکرها تغییرات خاصی در سلول های سرطان ریه بیمار هستند. این می تواند به این معنی باشد که جهش، افزودن، حذف یا بازآرایی DNA وجود دارد که باعث رشد غیرقابل کنترل سلول های سرطانی ریه می شود. بر اساس آنچه در فرآیند آزمایش نشانگر زیستی یافت می شود، متخصص سرطان می تواند درمان هایی را انتخاب کند که به احتمال زیاد در برابر یک نشانگر زیستی خاص موثر هستند. این درمان هدفمند نامیده می شود. این داروها یک جهش ژنتیکی خاص و پروتئین‌هایی را روی سلول‌ها هدف قرار می‌دهند که به رشد سرطان کمک می‌کنند و در عین حال آسیب به سلول‌های سالم را به حداقل می‌رسانند.

درمان ایمونوتراپی برای سرطان ریه

ایمونوتراپی، که گاهی اوقات به عنوان درمان بیولوژیک شناخته می شود، اکنون FDA برای بیماران پیشرفته سرطان ریه سلول غیر کوچک تایید شده است. این می تواند به عنوان اولین خط دفاعی قبل از نیاز به سایر درمان ها یا در ترکیب با شیمی درمانی انجام شود. ایمونوتراپی به بدن بیمار کمک می کند تا پروتئین های خاصی را که باعث رشد سرطان می شوند، مسدود کند. اینها را مهارکننده های ایست بازرسی ایمنی می نامند. داروهایی برای جلوگیری از اتصال پروتئین PD-1 با گیرنده های PD-1 در سلول های T در بدن ساخته شده اند. با انجام این کار، سرطان قادر به رشد آسان نیست.

عوارض جانبی معمولاً کمتر از عوارض شیمی درمانی سمی هستند اما می توانند منجر به خستگی و التهاب شوند. سرطان درمان شده از طریق ایمونوتراپی ممکن است احتمال بازگشت کمتری داشته باشد. تحقیقات بیشتر در مورد درمان های ایمونوتراپی سهمهٔ برگه‌هارطان ریه در حال حاضر در حال انجام است.

تغییرات ژنتیکی در سلول های سرطانی

تحقیقات در حال انجام سرطان ریه

همانطور که قبلاً بحث کردیم، تحقیقات سرطان ریه پیشرفت های زیادی در نحوه تشخیص و درمان سرطان ریه ایجاد کرده است، اما به همین جا ختم نمی شود. موسسه های سرطان همچنان به دنبال راه های جدید و بهتر برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان ریه است.

آینده چگونه به دنبال درمان سرطان ریه است؟

با پیشرفت علم و فناوری و ماموریت فعال محققان سرطان برای یافتن گزینه‌های درمانی بهتر، بیماران سرطان ریه نسبت به یک دهه قبل بیشتر زنده می‌مانند و زندگی کامل‌تری بعد از سرطان دارند.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *