توسعه‌های جدید در درمان سرطان حنجره

توسعه‌های جدید در درمان سرطان حنجره: آن‌چه باید بدانید

توسعه های جدید در درمان سرطان حنجره بیشتر در زمینه پیشگیری فعال بوده اند. به این معنا که باید با خوردن یک سری مواد غذایی بخصوص خود را در برابر این مشکل ایمن

تاریخ انتشار : 2023/03/29
بازدیدها : 1121

توسعه های جدید در درمان سرطان حنجره بیشتر در زمینه پیشگیری فعال بوده اند. به این معنا که باید با خوردن یک سری مواد غذایی بخصوص خود را در برابر این مشکل ایمن کنید. در این مطلب، به طور مفصل به این موارد و این مواد غذایی می پردازیم که در تشخیص سرطان حنجره شما را کمک می کنند.

تمام مواد مغذی تامین شده توسط غذا برای عملکرد صحیح بدن ما ضروری است و برای تشخیص سرطان حنجره نیز کمک می کند.. با این حال، افراد مبتلا به سرطان اغلب تغییرات ارزش غذایی را به دلایل مختلف تجربه می کنند:

  • سلول های سرطانی برای زنده ماندن به انرژی بیشتری نیاز دارند.
  • از کاهش اشتها رنج می برند.
  • اختلالات گوارشی ظاهر می شود.
  • از دست دادن مواد مغذی به دلیل استفراغ، اسهال یا سوء جذب مواد مغذی.
  • دریافت ناکافی مواد مغذی ضروری.

درمان سرطان حنجره نوعی حمله به بدن است که نیاز به مواد مغذی ماکرو و میکرو را افزایش می دهد. با این حال، رژیم غذایی پس از عمل برای بهبودی پس از عمل جراحی و درمان سرطان حنجره نیز تطبیق داده شده است، که می تواند وضعیت تغذیه بیماران را نامتعادل کند. بنابراین لازم است قبل از جراحی یک ارزیابی تغذیه ای قبل از عمل انجام شود تا:

  • حفظ یا بهبود وضعیت تغذیه و در نتیجه جلوگیری از خطر عوارض بعد از درمان سرطان حنجره
  • بهبود زخم های جراحی
  • از عوارض عفونی اجتناب کنید
  • تضمین حمایت تغذیه ای خوب با در نظر گرفتن دریافت کالری-پروتئین و تحریک ایمنی سلولی، بهبود سنتز پروتئین و افزایش تروفیسم روده

توسعه‌های جدید در درمان سرطان حنجره

ارزیابی تغذیه قبل از عمل چگونه انجام می شود؟

اول از همه، ارزیابی تغذیه باید قبل از تشخیص سرطان حنجره و جراحی پیچیده انجام شود. مهم است که این کار به صورت جداگانه با استفاده از ابزارهای غربالگری تغذیه ای (شاخص توده بدن، کاهش وزن ناخواسته اخیر، آگاهی از مصرف غذا و شدت بیماری که نیازهای تغذیه ای را افزایش می دهد) انجام شود.

پس از شناسایی خطر سوء تغذیه در بیمار، ارزیابی تغذیه ای کامل باید انجام شود و یک برنامه درمانی تغذیه ای با نظارت بر تحمل و پاسخ به این طرح ایجاد می شود. پس از این ارزیابی، حمایت تغذیه ای نه تنها نقش کلیدی در تضمین دریافت کالری-پروتئین ایفا می کند، بلکه می تواند یک درمان کمکی برای جلوگیری از سرکوب سیستم ایمنی باشد که برای دوران پس از درمان سرطان حنجره می تواند خوب باشد.

تغذیه ایمنی چیست؟

ثابت شده است که تغذیه ایمنی برای پیشرفت پس از جراحی مفید است، زیرا می تواند پاسخ متابولیک و ایمنی را از طریق مکانیسم های مختلف تعدیل کند:

  • تحریک ایمنی سلولی
  • بهبود زخم
  • بهبود سنتز پروتئین
  • کاهش تلفات نیتروژن
  • افزایش تروفیسم مخاط روده

تغذیه ایمنی قبل از عمل و در حین تشخیص سرطان حنجره برای تمام جراحی های سرطان توصیه می شود. آماده سازی 5 تا 7 روز قبل از عمل برای بیماران بدون سوء تغذیه (یا سوء تغذیه خفیف) و حداقل 10 روز برای افرادی که از سوء تغذیه شدید رنج می برند توصیه می شود.

وضعیت تغذیه ای مطلوب

وضعیت تغذیه ای مطلوب زمانی حاصل می شود که نیازهای فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و متابولیکی به اندازه کافی با دریافت مواد مغذی از غذا تامین شود. انواع مختلفی از مواد مغذی وجود دارد که به دو دسته تقسیم می شوند:

درشت مغذی ها

کربوهیدرات ها: وظیفه اصلی آنها در غذا تامین انرژی است. آنها سوخت اصلی بدن انسان هستند. از جمله: غلات، برنج، ماکارونی و نان.

پروتئین ها: پروتئین ها بلوک های سازنده هستند. آنها بافت ها را تشکیل می دهند و ترمیم می کنند، ویتامین ها و آب را انتقال می دهند. پروتئین های حیوانی عبارتند از: گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات. منابع گیاهی شامل حبوبات، غلات و آجیل است.

چربی ها که لیپید نیز نامیده می شوند: به همراه کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی برای بدن هستند.

ویتامین ها: برای سلول ها و بافت های بدن وظایف خاص و حیاتی دارند

مواد معدنی: اینها مواد مغذی هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست و بنابراین دریافت آنها از طریق غذا ضروری است این موارد را در زمان درمان سرطان حنجره خود مصرف کنید.

میان وعده های بیشتری بخورید

مصرف میان وعده ممکن است برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند توصیه نمی شود، اما یک تاکتیک مفید برای افزودن کالری و پروتئین به رژیم غذایی بیماران سرطانی است. برای خوردن تنقلات بیشتر، آنها را در نزدیکی خانه نگه دارید و هر بار که بیرون می روید با خود ببرید. خوردن یک میان وعده قبل از خواب نیز می تواند به شما کمک کند کالری اضافی دریافت کنید بدون اینکه بر اشتهای شما برای وعده غذایی بعدی تأثیر بگذارد. این در دوران تشخیص سرطان حنجره نیز به شما کمک می کند.

این نکات را برای گنجاندن میان وعده ها در برنامه غذایی خود امتحان کنید:

  • هر زمان که می توانید در طول روز میان وعده بخورید.
  • تنقلات غنی از پروتئین بخورید که تهیه و مصرف آن آسان است. اینها شامل ساندویچ، کراکر، یک کاسه سوپ، غلات و شیر، و ماست است.
  • تنقلات آماده مانند میوه های خشک، گرانولا و کره بادام زمینی نیز انتخاب های خوبی هستند.
  • از خوردن تنقلاتی که عوارض جانبی سرطان را بدتر می کند خودداری کنید. به عنوان مثال، اگر اسهال دارید، نباید غذایی بخورید که باعث تحریک شکم شما می شود. اگر دهان یا گلو درد دارید، باید از خوردن تنقلات خشک یا اسیدی خودداری کنید.

توسعه‌های جدید در درمان سرطان حنجره

از غذاهای غنی از پروتئین بیشتر استفاده کنید

برای مبارزه با سرطان و تقویت ایمنی بدن، افزایش مصرف پروتئین ضروری است. در طی شیمی درمانی یا پرتودرمانی یا روش های متفاوت درمان سرطان حنجره، بیماران برای ساختن و ترمیم بافت های آسیب دیده، تولید هورمون ها و آنزیم های لازم برای بازگرداندن عملکردهای بدن به پروتئین اضافی نیاز دارند. بدن همچنین برای بازسازی منبع انرژی خود به پروتئین نیاز دارد که می تواند در طول بهبودی سرطان و تشخیص سرطان حنجره کاهش یابد.

در زیر برخی از منابع غذایی پروتئینی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید آورده شده است:

  • گوشت بدون چربی
  • طیور
  • ماهی و غذاهای دریایی مانند سالمون
  • دانه ها، آجیل و کره های آجیل
  • ماست و لبنیات کم چرب
  • تخم مرغ
  • لوبیا و عدس
  • سویا، توفو و سایر محصولات سویا

به نوشیدنی خود کالری اضافه کنید

برای دریافت کالری کافی، سعی کنید کالری اضافی به نوشیدنی های خود اضافه کنید. این مزیت این است که کالری دریافتی شما را افزایش می دهد، در حالی که نوشیدن 8 لیوان مایع در روز را لذت بخش تر می کند. به عنوان مثال، می توانید میوه های تازه را به میلک شیک خود اضافه کنید. همچنین می توانید با افزودن میوه، سبزیجات یا بستنی به شیر، اسموتی درست کنید.

نکات دیگر برای افزایش اشتها در طول درمان سرطان

هنگام ایجاد رژیم غذایی برای مبارزه با سرطان، مهم است که توجه داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند. ممکن است لازم باشد چند گزینه مختلف را امتحان کنید تا بدانید چه چیزی برای شما بهتر است. در زیر چند نکته اضافی در رابطه با رژیم غذایی سرطان آورده شده است.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *