سرطان حنجره : خطرات و راهکارهای پیشگیری

تاریخ انتشار : 2023/03/29

سرطان حنجره به سرطانی اشاره دارد که در حنجره یا جعبه صدا بدن ایجاد می شود. حنجره شما یک لوله عضلانی است که از پشت بینی شروع می شود و به گردن شما ختم می شود. سرطان حنجره اغلب در سلول های مسطحی که داخل حنجره را پوشانده اند شروع می شود. جعبه صدای شما درست زیر حنجره شما قرار دارد و همچنین مستعد ابتلا به سرطان حنجره است. جعبه صدا از غضروف ساخته شده است و حاوی تارهای صوتی است که هنگام صحبت کردن صدا ایجاد می کنند. نکات زیر در حین تشخیص سرطان حنجره کمک خوبی می کند.

انواع سرطان حنجره

سرطان حنجره یک اصطلاح کلی است که برای سرطانی که در حنجره (سرطان حلق) یا در جعبه صدا ایجاد می‌شود، اطلاق می‌شود. اگرچه اکثر سرطان‌های حنجره شامل انواع مشابهی از سلول‌ها هستند، اما از اصطلاحات خاصی برای افتراق بخشی از حنجره که منشأ سرطان است استفاده می‌شود:

• سرطان نازوفارنکس در نازوفارنکس – قسمتی از حنجره که درست پشت بینی شماست – شروع می شود.
  • سرطان اوروفارنکس در اوروفارنکس – بخشی از حنجره درست در پشت دهان که شامل لوزه‌ها می‌شود – شروع می‌شود.
  • سرطان هیپوفارنکس (سرطان حنجره) در هیپوفارنکس (حنجره حلق) – قسمت پایین حنجره، درست بالای مری و نای شما شروع می شود.

تشخیص سرطان حنجره از تارهای صوتی شروع می شود. سرطان حنجره از قسمت بالایی جعبه صدا شروع می شود و شامل سرطانی می شود که بر اپی حنجره اثر می گذارد، غضروفی که از ورود غذا به نای جلوگیری می کند. سرطان ساب حنجره در قسمت پایین جعبه صدای شما، زیر تارهای صوتی شما شروع می شود.

علائم واضح در حین تشخیص سرطان حنجره

علائم و نشانه های تشخیص سرطان حنجره ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سرفه
  • تغییراتی در صدای شما، مانند گرفتگی صدا یا واضح صحبت نکردن
  • مشکل در بلع
  • گوش درد
  • توده یا زخمی که خوب نمی شود
  • حنجره درد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت مشاهده هر گونه علائم و نشانه های جدید که مداوم هستند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. بیشتر علائم سرطان حنجره مختص سرطان نیستند، بنابراین پزشک شما احتمالاً ابتدا سایر علل شایع تر را بررسی می کند.

علل

سرطان حنجره زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های حنجره دچار جهش‌های ژنتیکی می‌شوند. سلول‌های انباشته شده می‌توانند تومور در حنجره ایجاد کنند. مشخص نیست چه چیزی باعث این جهش می شود که باعث سرطان حنجره می شود. اما پزشکان می توانند این عامل های متفاوت را شناسایی کنند.

عوامل خطرساز در تشخیص سرطان حنجره

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهند عبارتند از:

• استفاده از تنباکو، از جمله سیگار کشیدن و جویدن تنباکو
  • مصرف بیش از حد الکل
  • عفونت های ویروسی، از جمله ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس اپشتین بار
  • رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

جلوگیری

هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از بروز سرطان حنجره وجود ندارد. اما به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، می توانید: سیگار را ترک کنید یا سیگار را شروع نکنید. اگر سیگار می کشید، بهترین کار این است که مصرف سیگار را ترک کنید. اگر هم که سیگار نمی کشید، بهتر است آنرا شروع نکنید. ترک سیگار می تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین کمک بگیرید. پزشک شما می تواند در مورد مزایا و خطرات بسیاری از استراتژی های ترک سیگار، مانند دارو، محصولات جایگزین نیکوتین و مشاوره صحبت کند.

یک رژیم غذایی سالم پر از میوه و سبزیجات انتخاب کنید تا نیازی به درمان سرطان حنجره پیدا نکنید. ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به سرطان حنجره را کاهش دهد. از خود در برابر HPV محافظت کنید. تصور می‌شود که برخی از سرطان‌های حنجره به دلیل عفونت مقاربتی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. شما می توانید با محدود کردن تعداد شرکای جنسی خود و استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، خطر ابتلا به HPV را کاهش دهید. از پزشک خود در مورد واکسن HPV بپرسید، که ممکن است خطر سرطان حنجره و سایر سرطان های مرتبط با HPV را کاهش دهد.

خطرات و راهکارهای پیشگیری

از راه هایی که برای درمان این سرطان استفاده می شود، می توان موارد زیر را نام برد:

رادیوتراپی

رادیوتراپی از دوزهای کنترل شده پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند که روشی برای درمان سرطان حنجره است. می توان از آن به تنهایی به عنوان یک درمان برای سرطان حنجره در مراحل اولیه استفاده کرد، یا می توان از آن پس از جراحی برای جلوگیری از بازگشت سلول های سرطانی استفاده کرد. گاهی اوقات با شیمی درمانی ترکیب می شود.

پرتوهای انرژی مورد استفاده در طول رادیوتراپی باید دقیقاً حنجره شما را هدف قرار دهند. برای اطمینان از اینکه پرتوها دقیقاً به ناحیه هدایت می شوند، یک ماسک پلاستیکی مخصوص برای نگه داشتن سر در موقعیت مناسب ساخته می شود. یک قالب از صورت شما گرفته می شود تا قبل از شروع درمان، ماسک درست شود.

رادیوتراپی معمولاً در جلسات کوتاه روزانه از دوشنبه تا جمعه انجام می شود و در آخر هفته استراحت می شود. دوره درمان معمولاً 3 تا 7 هفته طول می کشد. رادیوتراپی علاوه بر کشتن سلول‌های سرطانی می‌تواند بر بافت‌های سالم تأثیر بگذارد و تعدادی عوارض جانبی از جمله:

• پوست زخم و قرمز (شبیه آفتاب سوختگی)
  • زخمهای دهان
  • دهان خشک
  • از دست دادن طعم
  • از دست دادن اشتها
  • احساس بیماری

کلینیک شما هرگونه عوارض جانبی شما پس از درمان سرطان حنجره را زیر نظر گرفته و در صورت امکان آنها را درمان می کند. برای مثال می توان از ژل های محافظ برای درمان زخم های دهان استفاده کرد و داروهایی برای خشکی دهان موجود است. رادیوتراپی گاهی اوقات می تواند باعث التهاب بافت گلو شود. التهاب شدید می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. اگر مشکل تنفسی دارید، با کارگر کلیدی خود تماس بگیرید یا در اسرع وقت به بخش حوادث و اورژانس محلی خود مراجعه کنید. بیشتر عوارض جانبی باید ظرف چند هفته پس از پایان درمان سرطان حنجره از بین بروند.