سرطان حنجره و سیگار

سرطان حنجره و سیگار: رابطه بين سرطان حنجره و سیگار

تشخیص سرطان حنجره نوعی سرطان است که حنجره (جعبه صدا) را درگیر می کند. حنجره بخشی از گلو است که در ورودی نای یافت می شود. نقش مهمی در کمک به نفس کشیدن

تاریخ انتشار : 2023/03/29
بازدیدها : 1105

تشخیص سرطان حنجره نوعی سرطان است که حنجره (جعبه صدا) را درگیر می کند. حنجره بخشی از گلو است که در ورودی نای یافت می شود. نقش مهمی در کمک به نفس کشیدن و صحبت کردن دارد. این عارضه در افراد بالای 60 سال شایع تر است. در مردان حدود 4 برابر بیشتر از زنان است. درمان سرطان حنجره را در ادامه نیز بررسی می کنیم.

علائم تشخیص سرطان حنجره

علائم اصلی سرطان حنجره که در حین تشخیص سرطان حنجره بکار می روند عبارتند از:

  • تغییر در صدای شما، مانند صدای خشن
  • درد هنگام بلع یا مشکل در بلع
  • یک توده یا تورم در گردن شما
  • سرفه طولانی مدت
  • گلودرد یا گوش درد مداوم
  • در موارد شدید، مشکل در تنفس

برخی از افراد ممکن است بوی بد دهان، تنگی نفس، صدای خس خس شدید هنگام تنفس، کاهش وزن غیرقابل توضیح یا خستگی (خستگی شدید) را تجربه کنند.

سرطان حنجره و سیگار

چه زمانی با پزشک عمومی خود صحبت کنید

اگر هر یک از علائم اصلی را برای بیش از 3 هفته داشته اید، باید با پزشک خود درباره درمان سرطان حنجره صحبت کنید. این علائم اغلب به دلیل شرایط کمتر جدی مانند التهاب حنجره ایجاد می شوند، اما بهتر است آنها را بررسی کنید. در صورت لزوم، پزشک عمومی شما می تواند شما را برای آزمایشات بیشتر برای تایید یا رد سرطان به یک متخصص بیمارستان ارجاع دهد.

چه چیزی باعث سرطان حنجره می شود؟

دلیل اصلی ان معمولا مشخص نیست، ولی خطر ابتلا به این مدل از سرطان در مواردی نیز افزایش می یابد:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن منظم مقادیر زیادی الکل
  • داشتن سابقه خانوادگی سرطان سر و گردن
  • داشتن یک رژیم غذایی ناسالم
  • قرار گرفتن در معرض مواد و مواد شیمیایی خاص مانند آزبست و گرد و غبار زغال سنگ

نحوه درمان سرطان حنجره

درمان های اصلی سرطان حنجره رادیوتراپی، جراحی و شیمی درمانی است. اگر سرطان پیشرفته باشد، می توان از ترکیبی از جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام حنجره، رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده کرد. اگر جراحی برای برداشتن حنجره خود انجام دهید، دیگر نمی توانید به روش معمول صحبت کنید یا نفس بکشید. در عوض، شما از طریق یک سوراخ دائمی در گردن خود (استوما) تنفس خواهید کرد و برای کمک به بازیابی صدای خود به درمان اضافی نیاز خواهید داشت. این ممکن است شامل یک ایمپلنت در گلو یا یک وسیله الکتریکی باشد که برای تولید صدا روی گلوی خود نگه دارید.

علل سرطان حنجره

سرطان حنجره به دلیل تغییرات در سلول های حنجره ایجاد می شود، اگرچه دقیقاً مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد. DNA مجموعه ای اساسی از دستورالعمل ها را به سلول های ما می دهد، مانند زمان رشد و تولید مثل. تغییر در DNA می تواند دستورالعمل های کنترل کننده رشد سلول را تغییر دهد، به این معنی که سلول ها به جای توقف در زمانی که باید رشد کنند، به رشد خود ادامه می دهند. این باعث می شود که سلول ها به شیوه ای غیرقابل کنترل تکثیر شوند و رشد بافتی به نام تومور را تولید کنند.

مشخص نیست که چرا DNA داخل سلول های حنجره در موارد سرطان حنجره تحت تأثیر قرار می گیرد. اما به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض چیزهایی که می تواند به سلول ها و بافت حنجره آسیب برساند، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

سرطان حنجره و سیگار

چه چیزی می تواند احتمال سرطان گرفتن را افزایش دهد؟

تعدادی از موارد می تواند شانس ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهد. بهتر است از این موارد دوری کرد تا از تشخیص سرطان حنجره نیز بی نیاز شوید.

الکل و تنباکو

الکل و تنباکو 2 مورد اصلی هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهند. تصور می شود که آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند به سلول های حنجره آسیب برسانند. هر چه بیشتر مشروب بنوشید یا سیگار بکشید، خطر ابتلا به سرطان حنجره بیشتر می شود. افرادی که بیش از 25 نخ در روز سیگار می کشند یا افرادی که بیش از 40 سال سیگار کشیده اند، حدود 40 برابر بیشتر از افرادی که سیگار نمی کشند، در معرض ابتلا به سرطان حنجره هستند. در مقایسه با افرادی که الکل مصرف نمی کنند، افرادی که به طور منظم مقادیر زیادی الکل می نوشند، حدود 3 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره هستند.

اگر مشروبات الکلی و سیگار می کشید، خطر ابتلا به سرطان حنجره حتی بیشتر می شود. با ترک هر دو نوشیدنی و سیگار، می توانید خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. در مورد پیشگیری از سرطان حنجره بیشتر بخوانید.

سابقه خانوادگی

احتمال ابتلا به سرطان حنجره در افرادی که یکی از بستگان درجه یک آنها (والدین، خواهر و برادر یا فرزند) مبتلا به سرطان سر یا گردن است، دو برابر بیشتر از افراد بدون سابقه خانوادگی است.

رژیم غذایی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و غذاهای سرخ شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهد. داشتن “رژیم غذایی مدیترانه ای” یا رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد. در مورد پیشگیری از سرطان حنجره بیشتر بخوانید.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نامی است که به گروهی از ویروس‌ها داده می‌شود که بر پوست و غشاهای مرطوبی که بدن را پوشانده‌اند، مانند غشای دهانه رحم (گردن رحم)، مقعد، دهان و گلو تأثیر می‌گذارند.

شناخته شده است که HPV باعث ایجاد تغییراتی در سلول های دهانه رحم می شود که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. تصور می‌شود که ویروس ممکن است تأثیر مشابهی بر سلول‌های گلو داشته باشد. HPV اغلب در طول رابطه جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی، پخش می شود.

قرار گرفتن در معرض مواد مضر

داشتن شغلی که در آن در معرض سطوح بالایی از مواد خاص هستید نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهد. برای تشخیص سرطان حنجره به انی موارد توجه کنید که آیا در معرض این مواد بوده اید یا خیر:

  • آزبست
  • ذغال سنگ یا گرد و غبار چوب
  • رنگ یا دود گازوئیل
  • نیکل
  • دودهای اسید سولفوریک
  • فرمالدئید (یک ماده شیمیایی مورد استفاده در طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی، مانند تولید رنگ و لوازم آرایشی)
  • ایزوپروپیل الکل (اغلب به عنوان یک حلال تمیز کننده استفاده می شود)

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *