زندگی با سرطان حنجره

زندگی با سرطان حنجره: راهکارهای مقابله و منابع پشتیبانی

تصور می شود که با اتخاذ یک سبک زندگی سالم می توان از اکثر سرطان های حنجره پیشگیری کرد. اجتناب از محصولات تنباکو، کاهش میزان مصرف الکل و داشتن یک رژیم غذایی سالم

تاریخ انتشار : 2023/03/29
بازدیدها : 1124

تصور می شود که با اتخاذ یک سبک زندگی سالم می توان از اکثر سرطان های حنجره پیشگیری کرد. اجتناب از محصولات تنباکو، کاهش میزان مصرف الکل و داشتن یک رژیم غذایی سالم به ویژه در کاهش شانس ابتلا به این بیماری مهم هستند.

اجتناب از محصولات تنباکو

استفاده از محصولات تنباکو شانس ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان حنجره را افزایش می دهد که برای تشخیص سرطان حنجره بهتر است تا مصرف نشود. تنباکو در اشکال مختلفی وجود دارد، از جمله:

  • سیگار
  • تنباکو پیپ
  • سیگار برگ
  • سیگار برگ
  • انفیه (پودر تنباکو که از طریق بینی خرخر می کند)
  • جویدن تنباکو

اگر سیگار می‌کشید یا از سایر محصولات تنباکو استفاده می‌کنید، ترک آن فواید سلامتی کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد، از جمله کاهش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان حنجره که در نهایت نیاز به درمان سرطان حنجره را برطرف می کند.. اگر تصمیم به ترک سیگار دارید، خدمات ترک سیگار رایگان NHS می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند. اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، اما نمی‌خواهید به خدمات ترک سیگار ارجاع شوید، پزشک عمومی شما باید بتواند درمان پزشکی را برای کمک به علائم ترک شما تجویز کند.

زندگی با سرطان حنجره

کاهش مصرف الکل

رعایت دستورالعمل های توصیه شده برای مصرف الکل همچنین خطر ابتلا به سرطان حنجره و کبد را کاهش می دهد و شما را از درمان سرطان حنجره بی نیاز می کند. مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان حنجره در عرض 5 تا 10 سال پس از ننوشیدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و پس از 20 تا 30 سال خطر ابتلا به سرطان حنجره به اندازه افرادی است که هرگز الکل ننوشیده‌اند. اگر کاهش میزان الکل مصرفی برایتان مشکل است، با پزشک عمومی خود تماس بگیرید. ممکن است نیاز به درمان اضافی داشته باشید، که می تواند شامل مشاوره، کار گروهی یا دارو باشد.

رژیم غذایی سالم

این نوع رژیم گاهی اوقات به عنوان “رژیم غذایی مدیترانه ای” شناخته می شود. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات در روز ممکن است به کاهش شانس ابتلا به بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان حنجره کمک کند.

مقابله و حمایت

تشخیص سرطان حنجره می تواند مخرب باشد. سرطان حنجره بخشی از بدن شما را که برای فعالیت های روزمره حیاتی است، مانند تنفس، خوردن و صحبت کردن، تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر نگرانی در مورد اینکه چگونه این فعالیت های اساسی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، ممکن است در مورد درمان ها و شانس بقا نیز نگران باشید.

اگرچه ممکن است احساس کنید زندگی شما – بقای شما – از دست شما خارج شده است، می توانید اقداماتی را برای کنترل بیشتر و مقابله با تشخیص سرطان گلو انجام دهید. برای مقابله، سعی کنید: در مورد سرطان گلو به اندازه کافی بیاموزید تا تصمیمات درمانی بگیرید. فهرستی از سوالاتی که باید در نوبت بعدی از پزشک بپرسید را بنویسید. از پزشک خود در مورد منابع اطلاعات بیشتر در مورد سرطان خود بپرسید. دانستن بیشتر در مورد وضعیت خاص خود ممکن است به شما کمک کند هنگام تصمیم گیری در مورد درمان احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

 به دنبال منابع حمایتی باشید که می تواند به شما در مقابله با احساساتی که احساس می کنید و در حین تشخیص سرطان حنجره و درمان سرطان حنجره کمک کند. ممکن است یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده داشته باشید که شنونده خوبی باشد. پیوستن به یک گروه حمایتی برای افراد مبتلا به سرطان را در نظر بگیرید. با بخش محلی خود در انجمن سرطان آمریکا (ACS) یا پشتیبانی از افراد مبتلا به سرطان دهان و سر و گردن تماس بگیرید. شبکه نجات‌یافته‌های سرطان ACS تابلوهای پیام آنلاین و اتاق‌های گفتگو را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آنها برای ارتباط با افراد مبتلا به سرطان گلو استفاده کنید.

در طول درمان سرطان حنجره مراقب خود باشید. حفظ سلامت بدن خود در طول درمان را در اولویت قرار دهید. از استرس اضافی دوری کنید. پیاده روی کنید یا زمانی را برای ورزش کردن در زمانی که احساس می کنید، پیدا کنید. زمانی را برای استراحت، مانند گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب اختصاص دهید. به تمام قرارهای بعدی خود بروید. پزشک شما در طول دو سال اول پس از درمان هر چند ماه یکبار معاینات بعدی را برنامه ریزی می کند و سپس با دفعات کمتری انجام می شود. این معاینات به پزشک شما اجازه می دهد تا بهبودی شما را کنترل کند و عود سرطان را بررسی کند.

معاینات بعدی می توانند شما را عصبی کنند، زیرا ممکن است تشخیص سرطان حنجره و درمان اولیه شما را یادآوری کنند. ممکن است ترس داشته باشید که سرطان شما عود کرده است. در حول و حوش هر قرار ملاقات بعدی انتظار کمی اضطراب داشته باشید. با یافتن فعالیت‌های آرامش‌بخشی که می‌تواند به هدایت ذهن شما از ترس‌هایتان کمک کند، از قبل برنامه‌ریزی کنید.

زندگی با سرطان حنجره

چرا خوردن رژیم غذایی مغذی و سالم در درمان سرطان مهم است؟

تغذیه نقش مهمی در تامین انرژی و قدرت بدن برای بهبودی پس از یک بیماری و برای درمان سرطان حنجره دارد. به خصوص در مورد سرطان، بدن برای ترمیم و جایگزینی سلول‌های آسیب‌دیده و بازسازی عملکردهای بدن خود به منابع اضافی کالری، پروتئین، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی ضروری نیاز دارد. خوردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل در طول درمان سرطان مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی می تواند بدن شما را در بهترین موقعیت برای درمان سرطان قرار دهد.

در اینجا راه هایی وجود دارد که تغذیه مناسب و سالم می تواند به بیماران در طول درمان سرطان کمک کند:

  • به بدن انرژی بیشتری برای ترمیم و بازسازی می دهد
  • نحوه واکنش بیمار به درمان سرطان حنجره، آن را بهبود می بخشد
  • ذخیره مواد مغذی، توده عضلانی و وزن بدن را بازسازی و حفظ می کند
  • عملکرد سیستم ایمنی را حفظ می کند
  • التهاب را کاهش می دهد
  • به مدیریت عوارض جانبی سرطان و درمان مانند خستگی، اسهال یا حالت تهوع کمک می کند
  • خطر عفونت را کاهش می دهد
  • زمان بهبودی را کوتاه کنید

چرا غذا خوردن برای بیماران سرطانی یک چالش است؟

اولاً، بسیاری از بیماران سرطانی تمایلی به خوردن ندارند. این یک واکنش طبیعی بدن برای هدایت هر چه بیشتر انرژی برای مبارزه با بیماری است. ممکن است زمانی که دچار آنفولانزا یا سرماخوردگی هستید، این را تجربه کرده باشید.

ثانیاً، درمان سرطان حنجره ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد که می تواند بر اشتها و توانایی خوردن، جذب و متابولیسم مواد مغذی مهم تأثیر بگذارد. از دست دادن اشتها در حدود 50 درصد بیماران سرطانی که تشخیص سرطان حنجره داده شده گزارش شده است. سایر عوارض جانبی رایج مانند خستگی، حالت تهوع، استفراغ، زخم های دهان، اسهال باعث اختلال بیشتر در اشتها و جذب مواد مغذی می شود.

خطر سوء تغذیه در بیماران سرطانی

کمبود طولانی مدت مواد مغذی می تواند منجر به سوءتغذیه شود که اغلب با نتایج درمانی کمتر موثر مرتبط است. سوءتغذیه مرتبط با سرطان به دلیل کمبود مواد مغذی کلیدی رخ می دهد که به دلیل سرطان و درمان های سرطان جذب نمی شوند. تخمین زده می شود که تا 85 درصد از بیماران مبتلا به سرطان های خاص از جمله سرطان پانکراس را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی که یک بیمار سرطانی سوء تغذیه را تجربه می کند، بدن او ضعیف می شود و توانایی خود را برای پاسخ به درمان ها و مبارزه با عفونت ها از دست می دهد و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف تر می شود. این موارد را در حین درمان سرطان حنجره در نظر بگیرید. موارد زیر عوامل خطری است که باعث سوءتغذیه در افراد مبتلا به سرطان می شود.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *