درمان و بهبودی سرطان حنجره

نقش تغذیه در درمان و بهبودی سرطان حنجره

تا زمانی که گلویتان خوب نشود، نمی‌توانید غذا بخورید، که برای اکثر افراد حداقل یک یا دو هفته طول می‌کشد. در حالی که گلوی شما بهبود می یابد، باید از طریق لوله ای

تاریخ انتشار : 2023/03/26
بازدیدها : 2109

تا زمانی که گلویتان خوب نشود، نمی‌توانید غذا بخورید، که برای اکثر افراد حداقل یک یا دو هفته طول می‌کشد. در حالی که گلوی شما بهبود می یابد، باید از طریق لوله ای که از بینی شما عبور می کند و به معده شما می گذرد، تغذیه کنید. تشخیص سرطان حنجره مشخص می کند که اگر تمام حنجره خود را برداشته باشید (حنجره کامل)، نمی توانید به طور عادی صحبت کنید، زیرا دیگر تارهای صوتی نخواهید داشت. تعدادی از تکنیک ها را می توان برای تکرار عملکرد تارهای صوتی استفاده کرد، اگرچه یادگیری آنها ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. این بخش از درمان سرطان حنجره ممکن است سخت باشد.

بنابراین، احتمالاً در چند هفته یا چند ماه اول پس از درمان سرطان حنجره، نیاز به استفاده از روش‌های دیگر برقراری ارتباط، مانند استفاده از خودکار یا کاغذ دارید. این می تواند یک تجربه ناامید کننده باشد – از دست دادن چیزی که قبلاً بدیهی می دانستید می تواند دشوار باشد. سعی کنید خود را برای واکنش غریبه ها به شیوه های غیرقابل پیش بینی و احتمالا ناراحت کننده آماده کنید. برخی از افرادی که لارنژکتومی انجام داده اند گزارش داده اند که برخی از افراد به دلیل ناتوانی در صحبت کردن، گاهی اوقات تصور می کنند ناشنوا هستند یا مشکل یادگیری دارند. در تشخیص سرطان حنجره باید نیز نزد یک پزشک موثق بروید.

سرطان پستان و ارتباط آن با ژنتیک 

 

بهبودی پس از درمان سرطان حنجره

تأثیر عاطفی زندگی با درمان سرطان حنجره می تواند قابل توجه باشد. بسیاری از مردم گزارش می دهند که اثر ترن هوایی را تجربه کرده اند. برای مثال، زمانی که سرطان حنجره تشخیص داده می‌شود، ممکن است احساس ناراحتی کنید، سپس پس از برداشتن سرطان احساس ناراحتی کنید، سپس زمانی که سعی می‌کنید با عملی بودن زندگی با حنجره‌برداری کنار بیایید، دوباره احساس ناراحتی کنید.

این تغییرات عاطفی گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد احساس افسردگی شود. اگر در طول ماه گذشته احساس افسردگی شدیدی کرده باشید و دیگر از انجام کارهایی که از آن لذت می برید لذت نبرید، ممکن است افسرده شوید. اگر فکر می کنید ممکن است افسرده باشید، با پزشک عمومی یا تیم مراقبتی خود تماس بگیرید تا راهنمایی کنند. طیف وسیعی از درمان های موثر موجود است.

انجمن ملی باشگاه های حنجره نیز منبع مفیدی برای افرادی است که سعی می کنند با لارنگکتومی کنار بیایند. این گروه یک گروه حمایت از بیماران است که در مورد تمام جنبه های زندگی با حنجره، مشاوره ارائه می دهد و در مراحل تشخیص سرطان حنجره و بعد از آن به شما کمک می کند.

مراقبت از استوما

اگر تمام حنجره خود را در عمل درمان سرطان حنجره برداشته اید، جراح باید یک سوراخ دائمی در گلوی شما ایجاد کند که از طریق آن نفس بکشید (استوما). در طول چند ماه اول پس از جراحی، احتمالاً استومای شما مخاط زیادی تولید می کند، به خصوص اگر رادیوتراپی داشته باشید. مخاط بیش از حد می تواند باعث مشکلات تنفسی شود، بنابراین ممکن است یک لوله به استومای شما متصل شود تا به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید. هنگامی که تولید مخاط فروکش کرد، می توان لوله را خارج کرد.

مهم است که روزی حداقل یک بار استوما را تمیز کنید، در غیر این صورت ممکن است پوسته پوسته شده و در برابر عفونت آسیب پذیر شود. یک پرستار متخصص می تواند به شما آموزش دهد که چگونه استوم خود را تمیز نگه دارید. فیلترهای خاصی به شما داده می شود تا روی استومای خود قرار دهید که می تواند به مرطوب نگه داشتن استوم و عاری از میکروب کمک کند.

مهم است به خاطر داشته باشید که هنگام سرفه یا عطسه، به جای پوشاندن دهان یا بینی، باید استوم خود را با دستمال بپوشانید. این به این دلیل است که مخاط یا بزاق از استومای شما خارج می شود.

صحبت بعد از جراحی

اگر حنجره شما به عنوان بخشی از درمان سرطان حنجره به طور کامل برداشته شده است، برای کمک به بازیابی صدای خود به درمان بیشتری نیاز خواهید داشت. قبل از برداشتن حنجره و در حین تشخیص سرطان حنجره، ممکن است با یک متخصص گفتار و زبان (SLT) ملاقات کنید تا در مورد گزینه های درمانی احتمالی برای بازیابی صدای خود صحبت کنید. SLT یک متخصص مراقبت های بهداشتی است که در کمک به افرادی که در صحبت کردن و استفاده از زبان مشکل دارند، تخصص دارد.

درمان و بهبودی سرطان حنجره

چندین گزینه درمانی مختلف وجود دارد:

پروتز صدا

پروتز صدا یک دریچه مصنوعی است که در گردن شما کاشته می شود. وقتی می خواهید صحبت کنید، استوما را می پوشانید و از طریق دریچه نفس بیرون می دهید. این دریچه صدایی تولید می کند که می توانید با حرکت دادن لب و دهان به روش معمول از آن برای ساختن کلمات استفاده کنید. صدایی که توسط دریچه تولید می‌شود، طبیعی به نظر می‌رسد، اگرچه ممکن است نسبت به صدای قبلی شما صدای کمتری داشته باشد. اگر پروتز صدا را انتخاب می کنید، می توان آن را در حین جراحی برای برداشتن حنجره نصب کرد.

گفتار مری

گفتار مری تکنیکی برای صحبت کردن است که  پس از درمان سرطان حنجره، مشاور شما می تواند به شما آموزش دهد. این شامل یادگیری هل دادن هوا از طریق مری است. همانطور که هوا در مری شما حرکت می کند، می لرزد و صدا ایجاد می کند. شما می توانید با حرکت دادن لب ها و دهان خود کلمات تولید کنید. برخی افراد یادگیری گفتار مری را بسیار آسان می دانند، در حالی که برخی دیگر آن را دشوار می دانند. تمرین منظم توسط خودتان و با SLT می تواند به بهبود شما کمک کند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

ترک سیگار

سرطان گلو ارتباط نزدیکی با سیگار کشیدن دارد. اگر سیگار می کشید، اکنون زمان آن است که آن را ترک کنید زیرا:

  • استعمال دخانیات باعث کاهش اثربخشی درمان می شود
  • استعمال دخانیات بهبودی بدن شما را پس از جراحی سخت تر می کند

ترک سیگار می تواند بسیار دشوار باشد. و زمانی که سعی می کنید با یک موقعیت استرس زا مانند تشخیص سرطان کنار بیایید، بسیار سخت تر است. پزشک شما می تواند در مورد همه گزینه های شما از جمله داروها، محصولات جایگزین نیکوتین و مشاوره صحبت کند.

درمان های جایگزینی که ممکن است مفید باشند عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی
  • مراقبه
  • تکنیک های آرامش بخش

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *