روش‌های نوین در جراحی سرطان حنجره

روش‌های نوین در جراحی سرطان حنجره

نقش فناوری رباتیک در تکنیک های نوین کم تهاجمی جراحی رباتیک ترانس یک جراحی کم تهاجمی برای درمان سرطان حنجره است که برای از بین بردن سرطان اوروفارنکس از جمله سرطان لوزه استفاده

تاریخ انتشار : 2023/03/26
بازدیدها : 1684

نقش فناوری رباتیک در تکنیک های نوین کم تهاجمی

جراحی رباتیک ترانس یک جراحی کم تهاجمی برای درمان سرطان حنجره است که برای از بین بردن سرطان اوروفارنکس از جمله سرطان لوزه استفاده می شود. این تصویربرداری سه بعدی را با ابزارهای جراحی رباتیک کوچک ترکیب می کند که در تشخیص سرطان حنجره به کار می رود. این ابزارها با هم به جراح شما اجازه می دهند تا از طریق دهان به تومور دسترسی پیدا کند. این روش نیازی به برش خارجی ندارد. زمان بهبودی بسیار سریعتر از جراحی باز است. بسیاری از مردم تنها یک یا دو روز نیاز دارند در بیمارستان بمانند. توانایی گفتار و بلع احتمال بیشتری با این رویکرد کم تهاجمی حفظ می شود.

روش‌های نوین در جراحی سرطان حنجره

میکروجراحی با لیزر ترانسپورال (TLM)

TLM یک روش کم تهاجمی برای درمان سرطان حنجره یا گلو با استفاده از میکروسکوپ و لیزر قدرتمند است. جراحان معمولاً از TLM برای سرطان حنجره در مراحل اولیه و برای سرطان اوروفارنکس استفاده می کنند. در طول این روش، از یک میکروسکوپ برای نگاه کردن به پایین گلو استفاده می شود تا نمای بزرگنمایی از حنجره ایجاد شود. سپس جراح شما یک پرتو لیزر ویژه را به سمت تومور هدف قرار می دهد تا آن را از بافت سالم اطراف خارج کند.

TLM اغلب به صورت سرپایی با یک بی حس کننده ایمن و سریع انجام می شود که پس از عمل به سرعت از بین می رود.

روش های درمان سرطان حنجره 

اگرچه یک رویکرد کم تهاجمی می تواند گزینه خوبی برای بسیاری از افراد مبتلا به سرطان گلو باشد، اما برای همه مناسب نیست. این تصمیم پس از تشخیص سرطان حنجره انجام می شود. جراحان سر و گردن در جراحی باز مهارت بالایی دارند. آنها به طور منظم عملیات پیچیده ای را انجام می دهند که همیشه در سایر مراکز سرطان امکان پذیر نیست.

جراحی باز می تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به تومورهای بزرگ یا تومورهایی باشد که پس از درمان قبلی برگشته اند که در درمان سرطان حنجره کمک می کند. جراحان در دانستن زمان مناسب بودن چنین رویکردی برای هر فرد متخصص هستند. تیم جراحان به‌ویژه در سفارشی‌سازی گزینه‌های درمانی برای به حداکثر رساندن شانس درمان و در عین حال حفظ کیفیت زندگی تا حد ممکن تجربه دارد.

افرادی که جراحی باز برای برداشتن سرطان گلو انجام می دهند ممکن است برای ترمیم و ترمیم ناحیه آسیب دیده به جراحی پلاستیک نیاز داشته باشند. جراحان پلاستیک و ترمیمی تجربه زیادی در مراقبت از افراد مبتلا به سرطان گلو دارند. هدف آنها حفظ فرم و عملکرد گلو با استفاده از آخرین تکنیک های موجود است. درمان سرطان حنجره به طور معمول شامل یک رویکرد میکروسکوپی به نام انتقال بافت آزاد است. این زمانی است که جراح پلاستیک تکه‌ای از بافت را به همراه رگ‌های خونی از یک ناحیه از بدن به ناحیه‌ای که سرطان برداشته شده است، منتقل می‌کند تا محل جراحی را ترمیم کند. بخیه های ریز (بخیه) برای اتصال رگ های خونی کوچک بافت به رگ های خونی در گردن استفاده می شود. این به بافت منتقل شده اجازه می دهد تا رشد کند و به خوبی بهبود یابد تا این عمل پس از تشخیص سرطان حنجره شما موفقیت آمیز باشد.

لارنگکتومی

برخی از افراد مبتلا به سرطان گلو ممکن است نیاز به عمل جراحی حنجره برای درمان سرطان حنجره داشته باشند. این یک جراحی باز برای برداشتن بخشی یا تمام حنجره است. در صورت لزوم، جراحان عمل حنجره‌های جزئی را انجام می‌دهند. آنها از روش های جراحی پیچیده برای حفظ تا حد امکان حنجره استفاده می کنند. در برخی موارد، لارنگکتومی کامل (برداشتن کل حنجره) از نظر پزشکی ضروری است. آسیب شناسان گفتار در کار با افراد برای بازیابی توانایی صحبت کردن پس از حنجره تخصص خاصی دارند. آنها توانبخشی جامع قبل و بعد از عمل را ارائه می دهیم. از طریق گزینه های متفاوت به شما مشاوره می دهند و از نزدیک با شما و خانواده تان در طول روند بهبودی کار می کنند.

روش‌های نوین در جراحی سرطان حنجره

برداشتن غدد لنفاوی

شما قبل از جراحی و پس از تشخیص سرطان حنجره تحت تصویربرداری قرار می گیرید تا به دقت ارزیابی کنید که آیا سرطان گلو شما به غدد لنفاوی گسترش یافته است یا خیر. اگر تومور شما گسترش یافته یا احتمال دارد به غدد لنفاوی شما سرایت کند، جراح غدد لنفاوی گردن شما را در حین عمل برمی دارد. جراحان گلو تجربه زیادی در این روش پیچیده دارند که لنفادنکتومی یا تشریح غدد لنفاوی نامیده می شود.

هدف از لنفادنکتومی، برداشتن غدد لنفاوی است که نشان داده شده حاوی سرطان هستند یا احتمالاً حاوی سرطان هستند و در عین حال عوارض را به حداقل می رساند. این باعث کاهش تغییرات شما در بازگشت سرطان می شود.

گفتار و بلع درمانی برای سرطان گلو

آسیب شناسان گفتار در کمک به شما در بهبود مشکلات مربوط به توانایی شما در صحبت کردن یا بلع، متخصص هستند. آنها قبل، در طول و بعد از درمان در کنار شما خواهند بود تا به رفع مشکلات کمک کنند. هدف دستیابی به تداوم بهینه مراقبت است.

قبل از شروع درمان، آسیب شناس گفتار شما ارزیابی پایه را انجام می دهد. این عمل بلع، گفتار، صدا و حرکات دهان شما را اندازه گیری می کند. شما خواهید آموخت که چگونه این توانایی ها ممکن است در نتیجه درمان تغییر کنند. آسیب شناس گفتار شما با تیم مراقبت شما همکاری خواهد کرد تا برای مراقبت از شما در طول درمان و بعد از تشخیص سرطان حنجره و درمان برنامه ریزی کند. در صورت نیاز، آنها در طول سفر در کنار شما خواهند بود تا به شما در بهبود و حفظ حرکات بلع، گفتار، صدا و دهان کمک کنند.

برای بیماران سرطانی که به عنوان بخشی از درمان خود نیاز به جراحی دارند، پزشکان گاهی اوقات به جراحی رباتیک برای کمک به برداشتن تومورهای صعب العبور، کوتاه کردن زمان جراحی یا کاهش عوارض جانبی برای بیماران در مقایسه با جراحی سنتی متکی هستند. این ابزارها اولین بار در اواخر دهه 1990 ظاهر شدند و روز به روز در اتاق های عمل رایج تر می شوند.

جراحی رباتیک به این معنا نیست که یک ربات در حال انجام این عمل است. در عوض، به زمانی اشاره دارد که جراحان جراحی را با استفاده از ابزارهای رباتیک هدایت می کنند. سیستم‌های جراحی رباتیک از یک یا چند بازوی رباتیک استفاده می‌کنند که جراحان از راه دور و دقیقاً با استفاده از کنسول نزدیک آن را کنترل می‌کنند. یک بازوی ربات دارای لاپاراسکوپ است. بازوهای دیگر ابزارهای جراحی کوچکی را نگه می دارند که می توانند در برشی کمتر از یک اینچ قرار بگیرند. جراح روی صفحه نمایشی می نشیند که نماهای سه بعدی از تومور را ارائه می دهد. جوی استیک مشابه بازی ویدیویی دقیقاً هر بازوی رباتیک را کنترل می کند که حرکات مچ دست و دست را تقلید می کند و مهارت را ارائه می دهد.

مزایای جراحی رباتیک

دستگاه رباتیک مورد استفاده در جراحی به دلیل داشتن مهارت و دامنه حرکتی بیشتر نسبت به انسان با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی سنتی یا حداقل تهاجمی شناخته شده است. این به جراحان اجازه می‌دهد تا قسمت‌هایی از بدن را که به سختی قابل دسترس هستند عمل کنند و مکان‌هایی که به سختی قابل مشاهده هستند را از نزدیک ببینند. پزشکان از جراحی رباتیک برای برداشتن پروستات، بخشی از کلیه و همچنین برداشتن تومورهای روده بزرگ، ریه و رحم استفاده می‌کنند.

دستگاه های رباتیک اغلب در جراحی های کم تهاجمی استفاده می شوند. همانطور که از نام آن پیداست، این جراحی ها بر برش های کوچک تکیه دارند. این روش معمولاً با درد کمتر، از دست دادن خون کمتر، بستری کوتاه‌تر در بیمارستان و زمان بهبودی کوتاه‌تر همراه است. ایمنی اولویت اصلی جراحی رباتیک است. گاهی اوقات، یک عمل جراحی باید با استفاده از روش‌های سنتی (که «جراحی باز» نیز نامیده می‌شود) به جای رباتیک انجام شود. عوامل زیادی در مورد تکنیک‌هایی که در طول جراحی استفاده می‌شوند نقش دارند. جراح اورولوژی جان دیویس می گوید: «همه چیز به جزئیات مورد بستگی دارد. برخی از مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده از جراحی رباتیک ممکن است در از بین بردن تومورها ایمن یا موثر نباشد.

دیویس می‌گوید: «این مطالعات می‌توانند مفید باشند، اما ممکن است در انواع مختلف سرطان یا حتی بیمارستان‌های مختلف صادق نباشند. او می افزاید موفقیت جراحی رباتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع سرطان، محل انجام جراحی روی بدن، جراحی قبلی که بیمار انجام داده است و ترجیحات و تجربه جراح.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

سرطان گونه سرطان نازوفارنکس  سرطان دهان سرطان ریه
سرطان پستان تومور مغزی سرطان زبان سرطان مری
سرطان سر و گردن متخصص آنکولوژی سرطان پروستات سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *