سرطان دهان علائم، علتها و درمان ها

سرطان دهان علائم، علتها و درمان ها

چندین نوع سرطان وجود دارد که سرطان دهان جزو سرطان های سر و گردن قرار می گیرد. این نوع سرطان به حالت یک توده یا زخم در دهان خود را نشان می دهد

تاریخ انتشار : 2023/04/09
بازدیدها : 958

چندین نوع سرطان وجود دارد که سرطان دهان جزو سرطان های سر و گردن قرار می گیرد. این نوع سرطان به حالت یک توده یا زخم در دهان خود را نشان می دهد و دارای زخم های پایدار است. در ایالات متحده امریکا هر ساله حدودا 50000 نفر دچار این سرطان می شوند که 70 درصد انها را مردان تشکیل می دهند. این سرطان بستگی به نوع سلول دارد که در دهان مبتلا به سرطان می شود. سرطان دهان در واقع نوعی سرطان خطرناک است که اسم های مختلفی دارد مانند سرطان کام یا سرطان اورال  (Oral Cancer)است که تمام قسمت های داخلی دهان را در گیر می کند. قسمت داخلی دهان مانند:

  1. لب ‌ها
  2. لثه‌ ها
  3. زبان
  4. پوشش داخلی گونه‌ها
  5. سقف دهان
  6. کف دهان (زیر زبان)
  7. سخت کام
  8. نرم کام

چه افرادی بیشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان دهان هتسند؟

بر اساس گفته انجمن سرطان امریکا، خطر مبتلا شدن به سرطان دهان در مردان دو برابر زنان است. به خصوص مردانی که بالای 50 سال سن داشته باشند. با توجه به تخمینی که صورت گرفته است تقریبا بیش از چهل هزار نفر در ایالات متحده مبتلا به  سرطان دهان شده اند.

چه افرادی بیشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان دهان هتسند؟

دلایل ایجاد خطر سرطان دهان در افراد 

  • سیگار کشیدن: افرادی که سیگار مصرف می کنند نسبت به دیگران بیشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان دهان هستند. افراد مصرف کننده از هر نوع فراروده دودی مانند تنباکو، از طریق جویدن یا تنفس احتمال مبتلا شدن به سرطان دهان ( که شامل لب، گونه و حتی لثه است) تا پنجاه برابر بیشتر می کند.
  • مصرفت الکل: افرادی که بیش از اندازه مشبورات الکلی مصرف می کنند، شش برابر بیشتر از دیگران در معرض مبتلا شدن به سرطان دهان هستنند. قابل توجه است که بدانید بیش از 25 درصد از افرادی که به سرطان دهان مبتلا شدند به دلیل مصرف مشروبات الکلی به صورت تفریحی بوده اند. 
  • ژنتیک: ممکن است فرد از سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی پرهیز کند، اما به دلیل سابقه خانوادگی دچار سرطان دهان شود.
  • نور افتاب: اشعه ماورابنفش خورشید به پوست اسیب می زند و بیش از حد در معرض نو افتاب قرار گرفتن باعث بروز انواع سرطان ها می شود.  
    • :HPV این ویروس با نام پاپیلومای انسانی هم شناخته شده. این ویروس از طریق امیزش جنسی انتقال پیدا می کند و احتمال مبتلا شدن به سرطان دهان نیزافزایش می دهد. 
    • سن: رشد سرطان دهان به گذشت زمان خود را نشان می دهد. به همین دلیل مردانی که دارای بالای 50 سال هستند،  بیشتر در معرض خطر مبتلا به سرطان دهان هستند. اما در مردان جوان نیز امکان مبتلا به سرطان های مرتبط به  HPV  وجود دارد. 
    • جنسیتاحتمال مبتلا شدن به سرطان دهان در مردان دو برابر بیشتر از زنان می باشد. 
  • رژیم غذایی:  بر اساس ازمایشات مختلفی که انجام شده اند، متخصصان بین سرطان دهان و عدم مصرف سبزیجات و میوه ها ارتباطی پیدا کرده اند. 

چطور سرطان‌دهان می تواند بهبود پیدا کند؟

بعد از تشخیص سرطان دهان، برای درمان باید به موقعیت بیماری توجه داشت. راه های مختلفی برای درمان سرطان دهان وجود دارد. امروزه با توجه به رشد که در صنعت و علم پزشکی صورت گرفته  است ، روش های مختلفی جهت درمانتوصیه می شود که جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، و ایمیون تراپی نمونه هایی از آن بوده و با توجه به تشخیص پزشک درمان صورت می گیرد. 

چطور سرطان‌دهان می تواند بهبود پیدا کند؟

تشخیص زود هنگام سرطان در دهان

برای جلو گیری از پیشرفت سرطان و کاهش مرگ و میر مبتلایان بهتر است، برای تشخیص سرطان دهان هر چه زودتر اقدام کرد و به متخصص مراجعه نمود. هنگام مواجه شدن با کوچک ترین نشانه سرطان دهان بدون فوت وقت باید به متخصص بیماری های دهانی مراجعه کرد، تا با نمونه برداری سرطان دهان درمان شود و از بزرگ شدن تومور جلو گیری شود. 

 

روش‌های پیشگیری از سرطان دهان

برای پیشگیری از سرطان دهان هیچ روش اثبات شده‌ ای وجود ندارد. با این حال، می ‌توانید خطر ابتلا به سرطان دهان را کاهش دهید. در ادامه با روش‌ های جلوگیری از ایجاد سرطان دهان اشنا می شویم که عبارت اند از:

  • کم کردن مصرف تنباکو
  • ترک سیگار
  • مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک
  • استفاده از کرم ضد آفتاب

ریکاوری پس از درمان سرطان دهان

در هر روش درمانی ریکاروی متفاوت می باشد. درد و تورم علائم بعد از جراحی هستند. از بین بردن و جراحی تومور های کوچک معمولا هیچ درد و تورمی در دراز مدت نخواهد داشت. ام از بین بردن تومور های بزرگ ممکن است بر توانایی ها اثرات منفی بگذارد و جویدن، بلع و صحبت کردن دشوار باشد. قابل توجه است که بدانید که ممکن است در حین جراحی برای برداشتن تومور ها، استخوان ها و بافت های صورت نیز برداشته شوند و نیاز به عمل جراحی برای ترمیم باشد. 

درمان سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان نیز مانند دیگر سرطان ها روش درمان خود را دارد. می توان از طریق عمل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان دارویی سرطان دهان و سلول های باقی مانده سرطانی را از بین برد و درمان کرد. 

در قدم اول برای تشخیص سرطان دهان باید چکاپ کامل انجام شود و بعد برای درمان سرطان و همین طور زخم های دهان و تومور پیگیری شود. برای درمان سرطان دهان می توان از تخصص های گسترده و مختلفی استفاده کرد که شامل عمل جراحی، پرتو درمانی یا اشعه، شیمی درمانی و همچنین تغذیه و در بعضی موارد روان شناسی شامل مراقبت از رفتار مبتلایانمی باشد. 

گاهی اوقات حجم و اندازه تومور در دهان کوچیک است و به راحتی با عمل جراحی و پرتو درمانی یا شیمی درمانی تومور برداشته و سرطان دهان درمان می شود. اما گاهی نیز ممکن است حجم و اندازه تومور در د هان بزرگ باشد، در این وضعیت باید از تجهیزات و تکنیک های پیشرفته و پیچیده استفاده کرد تا تومور از بین برود. برای جلوگیری از بزرگ شدن حجم تومور بهتر است برای تشخیص سرطان دهان هر چه زودتر به متخصص مراجعه کنید و سلامت دهان و لثه خود را حفظ کنید.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *