توسعه‌های جدید در درمان سرطان سر و گردن

توسعه‌های جدید در درمان سرطان سر و گردن

جهت حل مشکل اثرات جانبی که در داروهای ضد سرطان سر و گردن وجود دارد محققان از نوعی نانوذرات استفاده نموده است که می ‌تواند اثرات جانبی منفی همچون خستگی و افزایش قند

تاریخ انتشار : 2023/04/09
بازدیدها : 1005

جهت حل مشکل اثرات جانبی که در داروهای ضد سرطان سر و گردن وجود دارد محققان از نوعی نانوذرات استفاده نموده است که می ‌تواند اثرات جانبی منفی همچون خستگی و افزایش قند خون را به حداقل می رساند. داروهایی که برای درمان سرطان سر و گردن کاربرد دارند اغلب اثرات جانبی بسیاری به همراه دارند. بنابراین توسعه روش ‌های درمانی جدید جهت رویارویی با این نوع سرطان با مشکلاتی مواجه شده است. معمولاً سرطان سر و گردن نسبت به بازدارنده PI۳K حساس می باشند زیرا این ماده مانع از تکثیر سلول ‌ها خواهد شد گر چه داروهای مرتبط با این ماده باعث خستگی و افزایش سطح گلوکز خون می گردد. در این روش داروها داخل نانوذرات قرار داده می شوند؛ نانوذراتی که می توانند پروتئین‌ ویژه‌ای را در دیواره رگ ‌های خونی تومور مورد هدف قرار دهند. این روش باعث تجمع دارو در محل تومور سرطانی خواهد شد و درمان سرطان سر و گردن راحت تر خواهد کرد.

محققان بر این باورند که روش نانو جهت درمان سرطان سر و گردن مناسب است. درست وقتی که بدن در معرض تابش قرار دارد، بیان ژن مربوط به پروتئین P-selection افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه تابش روشی استاندارد جهت درمان این نوع سرطان‌ محسوب می شود ، این راهبرد باعث افزایش سمیت در تومور خواهد شد.گروه تحقیقاتی اعلام کرده اند که قرار دادن دارو درون نانوذرات در افزایش قند خون تاثیری نخواهد داشت. پس از گذشت چند ساعت دارو کاملاً از بدن خارج خواهد شد در حالی که این روش دارو حتی بعد از ۲۴ ساعت هنوز در بدن فعال می باشد، بدون این که قند خون افزایش پیدا کند.

سرطان سر و گردن کدامند؟

بیماری سرطان در انواع مختلفی وجود دارد که سرطان سر و گردن نمونه ای از آن محسوب می شود که قسمت های مشخصی از این دو ناحیه بدن انسان را تحت تاثیر قرار می گیرد. معمولا سرطان سر و گردن به معنای سرطان هایی است که به دهان، گلو و بینی مر بوط می شود. تشخیص سرطان سر و گردن در صورتی که در مراحل ابتدایی صورت گیرد درمان راحتی دارد. سرطان هایی که در سر و گردن ایجاد می شوند اغلب رشد و توسعه خود را از سلول هایی که بخش خارجی و مرطوب درون سر و گردن را پوشش می دهند، آغاز می کنند که از آن جمله می توان به غدد بزاق در گلو و دهان اشاره نمود.

سرطان سر و گردن کدامند؟

ابتلا به سرطان سر و گردن

اگرچه ابتلا به سرطان در این بخش ها معمولا از کنترل فرد بیمار خارج می باشد ولی برخی رفتارها می توانند نقش چشمگیری در ابتلا به سرطان سر و گردن داشته باشند. الکل و تنباکو دو عامل کلیدی در این رابطه می باشند که در صورت استفاده طولانی مدت در ایجاد بسیاری از سرطان هایی موثر خواهند بود که در قسمت سر و گردن پدیدار می شوند و به گفته برخی کارشناسان از هر چهار مورد سرطان، سه مورد به دلیل استفاده از این دو ماده ایجاد می شوند. با این وجود، سر و گردن قسمت های بسیار پیچیده ای از بدن محسوب می شود و سرطان می تواند به واسطه دلایل مختلفی ایجاد شود.

سرطان سر و گردن چه علائمی دارد؟

تشخیص سرطان سر و گردن اغلب دیر اتفاق می افتد چرا که دیدن آن راحت نمی باشد و به نوعی پدیدار شدن سرطان در ناحیه سر و گردن می تواند به شکل چشمگیری منجر به التهاب گردد. در صورتی که مشکل جدی در حال گسترش باشد، ممکن است بیمار متوجه تورم در آرواره یا در قسمت زیر چانه شود. گلو درد یکی از علائم مشخص این بیماری است . با توجه به اینکه ممکن است فرد به دلیل آلرژی و تغییرات فصلی، به طور مداوم دچار گلودرد گردد و آن را جدی نگیرد، از جهتی می تواند یکی از نشانه های ابتلا به سرطان گلو باشد. در این شرایط در صورتی که دچار شک شده اید و علت این درد در گلو ی خود را نمی دانید، می بایست بدانید که اگر درد شما بعد از چند روز یا چند هفته از بین نرفت در این صورت باید نگران شوید و به پزشک مراجعه نمایید. به طور معمول گلو دردی که به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی باشد بعد از چند روز یا چند هفته از بین خواهد رفت.

اثبات اثربخشی یک نانوذره روی سرطان سر و گردن

نانو محصول شرکت نانو بیوتیکس اثربخشی بالایی جهت درمان سرطان سر و گردن در بیماران مسن و ضعیف دارد. با توجه به تحقیقات محققین در این خصوص دو رژیم درمانی برای درمان بیماران مسن یا ضعیف مبتلا به سرطان سر و گردن (HNSCC) نوید بخش بوده است. نانوذرات اولین روش درمانی می باشد که توسط شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) توسعه داشته است. استفاده از این نانوذرات به دنبال رادیوتراپی، کارآیی درمان و تحمل را در بیماران مسن یا ضعیف مبتلا به HNSCC پیشرفته محلی در مرحله ۱ آزمایش نشان داده است.
استفاده از paclitaxel، carboplatin و cetuximab (PCC) به عنوان دومین روش درمانی محسوب می شود. با توجه به اطلاعاتی که در این خصوص صورت گرفته است بیماران مسن یا ضعیف مبتلا به HNSCC که قبلاً درمان نشده‌ اند، این روش بسیار اثربخش بوده است. NBTXR۳ به عنوان یک تقویت کننده رادیویی جدید شناخته می شود که شامل نانوذرات اکسید هافنیوم می باشد که یکبار به شکل داخل توموری تزریق می شود و با پرتودرمانی فعال می گردد. NBTXR۳دارویی مرکب از نانوذرات بلوری می باشد که برای افزایش کارایی پرتودرمانی تولید شده اند. نحوه استفاده از نانو دارو تزریق قبل از تابش پرتو به بیمار می باشد و مسئولان شرکت نانو بیوتیکس معتقدند که اثرات ضد تومور پرتودرمانی را افزایش خواهد داد. لذا بیمار جهت انجام جراحی آمادگی بهتری پیدا خواهد کرد.
ظاهرا آزمایشات اخیر حاکی از آن بوده که این نانوذره همراه با پرتودرمانی نتایج قابل قبولی ارائه داده است. نانو بیوتیکس یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه‌ نانوپزشکی فعالیت دارد و به ‌دنبال ارائه‌ راهبردهای جدیدی جهت درمان سرطان می باشد.

خدمات کلینیک دکتر فرشید اربابی

تشخیص سرطان گونه تشخیص سرطان نازوفارنکس تشخیص سرطان دهان تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان پستان تشخیص تومور مغزی تشخیص سرطان زبان تشخیص سرطان مری
تشخیص سرطان سر و گردن رادیوتراپی انکولوژی تشخیص سرطان پروستات تشخیص سرطان حنجره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *