زندگی با سرطان سر و گردن راهکارهای مقابله و منابع پشتیبانی

تاریخ انتشار : 2023/04/09

سرطان‌ های که در سر و گردن رخ می دهد از دسته سرطان‌های شایع در جهان به شمار می رود که تعداد مبتلایان به آن در حال افزایش می باشد. از اولین مراحل درمان سرطان سر و گردن بعد از تشخیص بیماری ، داشتن آگاهی از این بیماری و نحوه برخورد با بیمار سرطانی می باشد. این موضوع ضمن کمک بیشتر به روند بیماری باعث می شود تا از آنچه در پیش است مطلع شوید. وقتی فردی به سرطان مبتلا می شود کسی توانایی پیش بینی نتیجه آن را نخواهد داشت. با وجود اینکه راهی جهت دانستن آن ها به طور قطعی وجود ندارد، ولی تیم مراقبت از سرطان، می بایست بتواند در مورد چگونگی پیش رفتن اوضاع به شما ایده دهند. با گذشت زمان و شناخت بیشتر فرد مبتلا به سرطان، این امر واضح تر می شود.

چگونه سرطان پدید می آید؟

سرطان به عنوان یک بیماری ژنتیکی بوده که ناشی از تغییراتی است که در ژن ها رخ می دهد و عملکرد سلول ها، به خصوص نحوه رشد و تقسیم آن ها را با مشکلاتی مواجه می کند. در صد بالایی از تغییرات ژنتیکی که منجر به سرطان می شوند، اغلب از والدین به ارث می رسند.گاها ممکن است در طول زندگی فرد به دلیل خطاهایی باشد که منجر به تقسیم سلولی شده یا به علت آسیب دیدن DNA در اثر مواجهه با برخی عوامل محیطی رخ می دهد. مواردی همچون مواد شیمیایی موجود در تنباکو و یا اشعه های ماوراء بنفش خورشید به عنوان عوامل محیطی که در ایجاد بیماری سرطان موثر است.
سرطان هر فرد ترکیب خاصی از تغییرات ژنتیکی است. تغییرات دیگری با رشد سرطان رخ می دهد. حتی ممکن است در یک تومور مشابه، سلول های مختلف تغییرات ژنتیکی متفاوتی نشان دهند. در واقع سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های طبیعی، تغییرات ژنتیکی بیشتری همچون جهش در DNA به همراه خواهند داشت. ممکن است نمونه هایی از این تغییرات نتیجه سرطان باشند و به علت سرطان ارتباطی نداشته باشد.

چگونه سرطان پدید می آید؟

سرطان سر و گردن چه علائمی دارد؟

در خصوص علائم سرطان سر و گردن می توان تغییرات در صدا را اشاره نمود اغلب افراد به خشن شدن ناگهانی صدای خود توجهی نداشته و اغلب آن را ناشی از عفونت های سرماخوردگی یا سینوزیت یا یک گرفتگی صدای معمولی در گلویشان می دانند. در آغاز بیماری بیشتر در تشخیص سرطان‌ های سر و گردن علامت یا علامتی وجود ندارد.همانطور که سرطان تیروئید رشد می‌کند، ممکن است باعث مواردی چون:
احساس گیر کردن چیزی در گلو گیر داشته باشید به این معنی که توده موجود در تیروئید در حال بزرگ شدن می باشد.
یک توده (ندول) به وسیله پوست روی گردن شما احساس خواهد شد.
در بلع آب دهان یا بلع مواد غذایی با مشکلاتی مواجه خواهید شد.
صدا ناگهانی خشن شود.
سرفه‌های مکرر و بی دلیل
غدد لنفاوی در گردن متورم شود
احساس درد در گردن و گلو

توده گردن به علت سرطان

با وجود آنکه بیشتر توده‌های گردن خوش‌ خیم می باشد ولی یکی از دلایل احتمالی آن سرطان خواهد بود. بر اساس یافته های پزشکان، احتمال سرطانی بودن توده گردن پس از ۵۰ سالگی افزایش خواهد یافت و سبک صحیح زندگی و سالم بودن آن می تواند در پیشگیری از آن موثر باشد. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از فاکتورهای خطر رایج برای سرطان‌های گردن، گلو و دهان به شمار می رود. اغلب این موضوع از طریق رابطه جنسی اتفاق می افتد و بسیار شایع می باشد. با اشاره به تحقیقاتی که در انجمن سرطان آمریکا (ACS) صورت گرفته است، علائم عفونت HPV اکنون در دو سوم سرطان‌های گلو مشاهده می گردد. به طور کلی سرطان بافت ‌های سر و گردن، لنفوم هوچکین، سرطان خون و انواع دیگر سرطان از جمله سرطان ریه، تیروئید، گلو و سینه، لنفوم غیر هوچکین سرطان‌هایی که به شکل توده‌ای در گردن ظاهر می‌شوند

توده گردن به علت ویروس‌ها

شاید با فکر کردن به ویروس ذهن شما به سمت سمت ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا رود. با وجود اینکه بسیاری از ویروس‌ های دیگر وجود دارند که می‌ توانند انسان را آلوده نموده و حتی منجر به ایجاد توده گردن گردد. ویروس اچ‌آی‌وی (عامل بیماری ایدز، ویروس هرپس سیمپلکس ، ویروس مونونوکلئوز عفونی، ویروس سرخجه، ویروس فارنژیت ویروسی را می توان از جمله این موارد دانست.

توده گردن به علت ویروس‌ها

تأخیر در نتیجه آزمایشگاه

گاها در مواردی مدتی تشخیص سرطان سر و گردن زمان خواه بود تا به این صورت نتایج آزمایشگاه مشخص گردد. مقابله با این مسئله جهت دیدن سرطان یا بازگشت سرطان حتی زمانی که منتظر دریافت نتایج آزمایش دشوارتر خواهد بود. اطلاع و درک از تغییر در شمارش خون یا تومور یا توده موضوع سختی خواهد بود.
انتظار برای این نتایج با اضطراب بالایی همراه است و افراد احساسات شدید از جمله ناباوری، ترس، عصبانیت و غم و اندوه را تجربه خواهند کرد. مهم است که بدانید داشتن چنین احساسی برای شما و بیمار امری طبیعی خواهد بود. برخی از افراد در صحبت با دیگران در مورد آنچه رخ داده راحت بوده و این در حالیست که دیگران مایلند آن را بسیار خصوصی نگه دارند.

تأخیر در شروع درمان سرطان

برنامه ریزی برای تشخیص سرطان سر و گردن زمان خواهد بود . اغلب افراد برای درمان فوراً اقدام می کنند. آن ها نگرانند كه زمان زيادي جهت انجام آزمايشات يا تصميم گيري بگذرد كه مي تواند براي مقابله با سرطان صرف گردد. درمان سرطان می بایست پس از تشخیص خیلی زود آغاز گردد ولی با صبر چند هفته ای برای شروع درمان صدمه ای نخواهد دید. فرد مبتلا قبل از تصمیم نهایی می تواند در خصوص گزینه های درمانی خود با تیم مراقبت از سرطان، خانواده و دوستانش صحبت کند و سپس تصمیم بگیرد که بهترین گزینه برای آن چه خواهد بود.. ضمن اینکه امکان دارد بیمار بخواهد درباره بهترین روش درمانی نظر دیگری کسب نماید.
معمولا ایده خوبی خواهد بود، بخصوص درصورتی که بیمار بتواند به پزشکی با تجربه در درمان نوع سرطان خود مراجعه نماید. نظر دوم می تواند به فرد مبتلا به سرطان اطلاعات بیشتری تقدیم نماید و کمک کند تا در انتخاب برنامه درمانی اعتماد به نفس بیشتری را نشان دهد. چنانچه بیمار یا شما نگران تاخیر در درمان شوید، نگرانی های خود را با تیم مراقبت از سرطان در میان گذاشته و مطمئن شوید که هر گونه تاخیر مشکلی به وجود نخواهد آورد.