زنده ماندن با سرطان سر و گردن داستان های واقعی از شجاعت و امید

تاریخ انتشار : 2023/04/09

90 درصد سرطان سر و گردن از نوع کارسینومای سلول سنگ فرشی (SCC) می باشد که منشا ان ها اپیتلیوم است؛ که معمولا در دهان، لب، بینی، سینوس ها، گلو و حنجره خود را نشان می دهد. سرطان سر و گردن به طور کلی از غدد لنفاوی گردن گسترش پیدا می کند که معمولا بدخیم هستند. استفاده داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن این امکان را وجو می آورد که مبتلایان شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشند.
جنیفر گراندیس و همکارانش بعد از جراحی و خارج کردن تومور از بدن 266 بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن، روی آنها آزمایشاتی انجام دادند. ان ها دریافتند که بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن که دارای PIK۳CA هستند و به طور منظم برای حداقل شش ماه از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی(NSAID) مانند آسپرین و ایبوپروفن استفاده می ‌کنند، شانس بیشتری برای زنده ماندن در برابر سرطان سر و گردن دارند.
گروهی از دارو ها مانند دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی هستند که باعث کاهش درد التهاب ها می شوند. آسپیرین و ایبوپروفن نیز جز گروه داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی هستند که بین مردم بسیار رایج هستند. اما داروهایی مانند استامینوفن متفاوت می باشند و جز گروه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نیستند. در واقع دارو های ضد التهابی و غیر استروئیدی توانایی جلوگیری و کند کردن از رشد سرطان سر و گردن را داشته اند.

رایج ترین علائم سرطان سر و گردن

سرطان سر و گردن همانطور که انتظار می رود در قسمت سر و گردن خود را بروز می دهد که شامل التهاب در این قسمت می شود. اگر این التهاب به سرعت در حال رشد باشد ممکن است فرد مبتلا شده به التهاب در ناحیه آرواره و زیر چانه دچار شود.رایج ترین علائم و نشانه های سرطان سر و گردن عبارت است از:

توده های گردنی

سرطان سر و گردن معمولاً قبل از گسترش در قسمت های دیگر بدن در قسمت غدد لنفاوی گردن آغاز می شوند. اگر درد توده های گردنی بیش از دو هفته ادامه پیدا کند، باید بدون فوت وقت به پزشک متخصص مراجعه کرد. قابل توجه است که بدانید همه ی توده های گردنی توده سرطان نیستند مگر اینکه به طور پیوسته و بدون درد رشد کنند. در این صورت ممکن است فرد مبتلا به سرطان سر گردن، سرطان خون، سرطان دهان، سرطان حنجره یا سرطان تیروئید شده باشد و برای تشخیص سرطان سر و گردن باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

رایج ترین علائم سرطان سر و گردن

غده دهانی

از نشانه های رایج بین سرطان سر و گردن و سرطان دهان، می توان به ایجاد زخم و تورم اشاره کرد که ممکن با خونریزی ناگهانی و بدون درد یا پایدار بودن زخم ها به مدت چند هفته مواجه شد. اگر غده دهانی با توده گردنی همراه باشد وضعیت فرد مبتلا شده بسیار خطرناک است و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند. همچنین اگر زخم ها بعد از چند هفته بهبود پیدا نکردند باید برای نمونه برداری به پزشک مراجعه شود.

بالا آوردن خون

این نشانه نمی تواند به معنی وجود سرطان باشد، اما در سرطان های سر و گردن ، سرطان بینی، سرطان گلو و ریه ها موجب بالا آوردن خون می شوند. به همین دلیل اگر با این نشانه و علائم مواجه شدید و چند روز ادامه داشت برای بهبودی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تغییرات پوستی

شایع ترین سرطان های سر و گردن سرطان سلول بازال پوست می باشد. برای درمان سرطان سر و گردن بهتر است هر چه زودتر توسط پزشک تشخیص داده شود تا امکان درمان بیشتر باشد. سرطان ریه ها معمولا زمانی خود را بروز می دهند که فرد مبتلا شده بیش از حد اندازه در معرض نور خورشید قرار گیرد. سرطان ریه معمولا خود را در قیمت هایی از بدن مانند پیشانی، صورت و گوش بروز می دهند؛ که البته می تواند در هر قسمتی از بدن مشاهده شود.زخم هایی که در ناحیه صورت، لب و گوش به وجود می آیند و بسیار پایدار هستند به طوری که بعد از گذشت چند هفته بهبود پیدا نمی کنند؛ ممکن است فرد به سرطان ریه دچار شده باشد که بهتر است به پزشک برای نمونه برداری مراجعه کند.

گوش درد مداوم

یکی از نشانه های سرطان گلو، درد در ناحیه گوش به طور مداوم است. اگر درد گوش با مشکلات بلع، تغییر صدا و یا توده ی گردنی همراه باشد باید به آن توجه کرد و آن را جدی گرفت و به پزشک مراجعه نمود.

گلو درد

اگر دچار شک شده اید که این گلو درد به چه دلیل است، باید بدانید که اگر درد شما بعد از چند روز یا چند هفته از بین نرفت در این صورت باید نگران شوید و به پزشک مراجعه کنید. معمولاً گلو دردی که بر اثر سرماخوردگی یا آلرژی باشد بعد از چند روز یا چند هفته از بین می رود. اما اگر درد گلو هفته های ادامه داشت احتمال سرطان بیشتر خواهد بود.

سرطان تیروئید

چه چیزی شانس بهبودی سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد؟

غده ای به شکل پروانه که تیروئید نام دارد؛ وظیفه تولید هورمون های سوزاندن کالری در بدن ، کنترل تپش قلب و غیره را بر عهده دارد. سرطان پاپیلاری جز شایع ترین سرطان های تیروئید است که به آرامی رشد می کند. هنگامی که حجم تومور ها بزرگ است و در میان بافت های اطراف خود گسترش پیدا کرده اند، پزشکان توانایی عمل جراحی را دارند. بعد از جراحی و خارج کردن تومور، به جای هورمون هایی که توسط تیروئید تولید می شد باید دارو مصرف شود. قالب توجه است که پزشکان نسبت به گذشته، سرطان‌ های تیروئید را زودتر تشخیص می ‌دهند.

سرطان تیروئید

چه زمانی احتمال معالجه سرطان تیروئید کمتر است؟

سرطان آناپلاستیک نوعی از سرطان تیروئید می باشد که احتمال مبتلا شدن به این سرطان 7 درصد است. مبتلایان به این نوع سرطان تنها 5 سال توانایی زنده ماندن دارند.

آیا غربالگری مفید است؟

برای سرطان تیروئید هیچ گونه ازمایش غربالگری وجود ندارد و افراد مبتلا به سرطان تیروئید زمانی متوجه این بیماری می شوند که به دلایل دیگری سونو گرافی انجام می دهند؛ یا ممکن است به دلیل دشواری در بلعیدن یا تنفس به پزشک مراجعه کنند و پزشک تشخیص سرطان تیروئید دهد و در ناحیه گردن فرد مبتلا شده توده یا تورم احساس کند.